PracaGrupypl.praca.dyskusjeOgraniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ? › Re: Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?
  • Data: 2007-06-14 10:30:36
    Temat: Re: Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:f4qvj3$2c9$1@news.interia.pl Jackare
    <j...@i...pl> pisze:

    > Jestem strasznie cięty na to bo pomimo że sam
    > jestem pracownikiem (mam nadzieję w końcu to zmienić), to uważam że nie
    > ma nic lepszego niż stanie na własnych nogach i kierowanie swoimi
    > sprawami, a jak wiadomo w skali w której działają mikroprzedsiębiorcy
    > nic nie dzieje się od razu i często rozwój "firmy" jest efektem kilku
    > lat przeprawcowanych przez właściciela na takim quasi etacie czy jak
    > kto woli w warunkach samozatrudnienia.
    Kierować swoimi sprawami i stać na własnych nogach nie oznacza koniecznie
    prowadzenia działalności gospodarczej. Rownie dobrze można to robić
    zapewniając sobie stabilną posadę w ramach stosunku pracy i korzystać z
    płynących z niego unormowań; kwestia wyboru.
    Miałem kolegę, wybrał uprawianie wolnego zawodu, co motywował tym, że chce
    się czuć wolny.
    I czuł się wolny, a jakże.
    Był bardzo często wolny od gotówki, trwale wolny od zdolności kredytowej,
    zupełnie też był wolny od własnego mieszkania, urlopów, wyjazdów
    weekendowych, samochodu itp., co zresztą było efektem pierwszej i drugiej z
    wymienionych wolności. Nie wiem natomiast, czy czuł się wolny czekając na
    telefon mogący oznaczać możliwość zarobku lub pożyczając kasę od znajomych.

    Wracając do meritum, czyli uregulowań prawnych dotyczących umów o pracę, to
    mają one szczególnie propracownicze znaczenie w tych rejonach i miejscach w
    kraju, gdzie brak miejsc pracy stawia pracodawcę w ewidentnie
    uprzywilejowanej pozycji (o czym już pisałem gdzie indziej). Wówczas bardzo
    łatwo jest dać pracownikowi wypowiedzenie i wybór - samozatrudnienie (i tym
    samym utrata wszelkich praw pracowniczych) albo zasiłek. Większość osób
    postawionych w ten sposób pod ścianą ugnie się, co w zasadzie nie dziwi. A
    zakończyć bez konsekwencji "współpracę" z samozatrudnionym można w sposób
    natychmiastowy.
    Dzięki obecnym, a przede wszystkim planowanym zmianom w prawie machinacje
    takie będą utrudnione (choćby przez sankcje finansowe), a pracownik w razie
    czego będzie miał większe szanse i możliwości dochodzić swych praw drogą
    ustalenia faktycznego stosunku pracy niekoniecznie na dość niekiedy
    długotrwałej drodze sądowej.

    --
    Jotte