PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kuriozum czy norma?

  • 31. Data: 2009-12-01 20:26:48
    Temat: Re: Kuriozum czy norma?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hf3sar$1cb$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Ale nie stoją ponad nią.
    Zdanie bez sensu.

    > Będąc w USA
    Nie jesteśmy w USA.
    Ani np. w Chinach.

    > możesz być pracownikiem, mimo że na pewno nie masz polskiej umowy o pracę.
    > A może nie możesz? Bo ustawa zabrania i basta?
    Jedź i sprawdź.

    > Z czego można wyciągnąć wniosek, że pracownik występuje tylko w Polsce.
    Jak chcesz możesz z tego wyciągnąć wniosek, że zima będzie ostra, a ozimina
    nie obrodzi.

    --
    Jotte

  • 32. Data: 2009-12-01 20:33:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:hf3sar$1cb$1@news.onet.pl Liwiusz

    > Zdanie bez sensu.

    > Nie jesteśmy w USA.
    > Ani np. w Chinach.

    Czy w USA są pracownicy?

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2009-12-01 20:38:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hf3uil$8pf$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Czy w USA są pracownicy?
    A skąd.
    Tam ciągle niewolnictwo...

    BTW - cieniutko kombinujesz, cieniutko...

    --
    Jotte

  • 34. Data: 2009-12-01 21:37:05
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hf3uil$8pf$1@news.onet.pl...
    > Czy w USA są pracownicy?

    W USA jest prezydent, co nie znaczy, że jest Kaczyńskim.

    Można powiedzieć w skrócie, że pracownik ma szefa, a niepracownik nie ma
    szefa. ;)
    Proste?
    Są też inne atrybuty (tak na chłopski rozum), jak np. regularna pensja.

    Nie jesteś szefem taksówkarza, który wiezie cię na spotkanie, a on nie
    jest twoim szoferem, tylko wykonuje usługę...tłumaczyć jak dziecku. ;)

    j.

  • 35. Data: 2009-12-02 07:29:51
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hf3uil$8pf$1@news.onet.pl...
    > Czy w USA są pracownicy?

    Istnieje u nich taki rodzaj zatrudnienia:

    Contractor - pracownik kontraktowy?

    Może kogoś takiego miałeś na myśli?

    I raczej trudno porównywać z pojęcie naszego pracownika.
    Tak samo jak trudno porównywać urząd prezydenta RP z pr. USA

    j.

  • 36. Data: 2009-12-02 07:52:40
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości

    > To, że oceniasz działanie tylko na podstawie przepisów prawa, bez
    > odniesienia do rzeczywistości. Czyli: dziś nie można nazwać

    Ależ ja nie oceniam na podst. przepisów prawa, bo z tego jestem cienki
    jak taczanka na stepie.
    Zostańmy przy potocznym znaczeniu pojęcia "pracownik".
    Intuicyjnie każdy z nas przytoczyłby kilka cech określających tego typu
    relacje.
    Chyba nawet moja 6 letnia córka nie miałaby z tym większych problemów.

    Stosunek pracy - jakby to ujął Jotte. :)))

    > zleceniobiorcy pracownikiem - ten, kto tak robi to nieuk i pasożyt. Za

    Nie przesadzaj.
    Ale po co na siłę nazywać zleceniobiorcę pracownikiem.

    > rok prawo się zmieni - to już wszystko OK? A tak naprawdę nic się nie
    > zmieniło.

    Przez 20 lat niewiele się zmieniło w tej sferze (podatki, ubezpieczenia,
    prawo pracy, prawo wyborcze...), a jeśli już to na gorsze.

    > Podobnie z dolarami - kiedyś za ich posiadanie można było iść do
    > pierdla i stracić cały majątek. Sąsiad miał donosić na sąsiada. Czy
    > taki kapuś byłby dobrym wzorem dla Ciebie, bo postępuje zgodnie z
    > prawem? A

    No pewnie. ;-)
    Bycie ormowcem to dopiero był zaszczyt w tamtych czasach. :)))

    Zaraz tutaj wyjdziesz z II Wojną Światową, Powstaniem Warszawskim,
    Stalinem...nie przesadzaj.

    > tego, kto nie donosi, byś wyśmiał? Podstawę prawną byś oczywiście
    > miał.
    > Tak jak tutaj masz podstawę prawną do tego, aby krytykować kogoś
    > szukającego pracownika na umowę cywilno-prawną. Ale rzeczywistość to
    > nie tylko paragrafy.

    Z ostatnim zdaniem się zgodzę, dlatego prawa nie nalezy komplikować, ale
    upraszczać.
    Im więcej regulacji i zakazów, tym większy burdel, bo ludzie i tak
    znajdą sposób, aby ominąć nieżyciowe przepisy. To oczywiste, ale nie dla
    polityków.

    Ale pracownik to pracownik i nie można mieć wszystkiego.

    Zasada prosta: jeśli oczekujesz od kogoś więcej, sam musisz zaoferować
    wiecej ze swojej strony.
    Jeśli oczekujesz od kogoś, żeby spełniał obowiązki 'pracownicze' - był
    twoim podwładnym, to powinieneś zagwarantować mu związane z tym prawa
    (np. płatny urlop...itd).
    Logiczne i intuicyjne.

    j.

  • 37. Data: 2009-12-02 09:48:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jacem pisze:

    > Jeśli oczekujesz od kogoś, żeby spełniał obowiązki 'pracownicze' - był
    > twoim podwładnym, to powinieneś zagwarantować mu związane z tym prawa
    > (np. płatny urlop...itd).
    > Logiczne i intuicyjne.

    Jak mógłbyś na gruncie logiki i intuicji (a nie "bo prawo tak każe")
    udowodnić, że jak ktoś ma spełniać obowiązki pracownicze, to mam mu
    dawać urlop? Załóżmy, że pracownik nie chce tego urlopu, tylko chce
    więcej zarabiać?

    Zresztą można mieć pracownika i nie dawać mu urlopu (jeśli pracuje
    zbyt krótko), więc nie widziałbym jakiegoś większego związku pomiędzy
    byciem pracownikiem a urlopem.

    Chyba, że wprowadzimy kolejny punkt do definicji pracownika -
    pracownikiem jest osoba pracująca powyżej miesiąca. Wszyscy inni to
    niepracownicy.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2009-12-02 22:02:12
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hf570u$2c4$1@nemesis.news.neostrada.pl jacem
    <j...@1...pl> pisze:

    > Istnieje u nich taki rodzaj zatrudnienia:
    > Contractor - pracownik kontraktowy?
    > Może kogoś takiego miałeś na myśli?
    W USA nie ma czegoś takiego jak KP i chyba o to mu chodzi.
    Rolę prawa pracy spełniają odpowiednie zapisy prawa cywilnego, zawierającego
    także bez porównania szersze niż w Polsce (i nie tylko) mopzliwości roszczeń
    odszkodowawczych. Dodatkowo USA to państwo federalne, o znacznej autonomii
    prawnej stanów.
    Dużymi możliwościami dysponują związki zawodowe (w wielu kwestiach wieksze
    niż w Polsce, ale za to możliwy jest lockout), choć może nie aż takie jak w
    Europie w Wielkiej Brytanii, Francji, a przede w szystkim we Włoszech.
    Co kraj, to obyczaj, ale błędem jest mniemać, że rozwiązania sprawdzające
    się w jednym kraju mozna tak po prostu przeszczepić do innego i będą równie
    dobrze działać.

    --
    Jotte

  • 39. Data: 2009-12-02 22:04:05
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hf570u$2c4$2@nemesis.news.neostrada.pl jacem
    <j...@1...pl> pisze:

    > Stosunek pracy - jakby to ujął Jotte. :)))
    Ja bym to ujął tak - stosunek jest, przyjemności żadnej.

    --
    Jotte

  • 40. Data: 2009-12-04 07:42:16
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 2 Dec 2009 23:02:12 +0100, Jotte napisał(a):

    > W USA nie ma czegoś takiego jak KP i chyba o to mu chodzi.

    W USA jest ponad 47 milionów ludzi bez ubezpieczenia zdrowotnego.
    Czy to znaczy że w polsce tez mamy "zaprowadzić" taki "porządek"?
    Choć poniekąd i tak już jest, tylko że jest ukrywany ;)
    KP ma być i zostać :)