PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kto to jest informatyk?

  • 41. Data: 2005-05-11 16:51:29
    Temat: Re: Kto to jest informatyk?
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Marek [Wed, 11 May 2005 11:37:17 +0000 (UTC)]:

    > Jeżeli odpowiesz twierdząco na te trzy pytania to znaczy,
    > że mam pasję i jestem kreatywny, a jeżeli nie, to co więcej
    > rozumie się pod pojęciem pasji i kreatywności?

    To ja moze pomine powyzsze, bo to mi sugeruje tylko ze jestes
    rzetelnym pracownikiem ktory wie co robic -- i robi to, bez
    koniecznosci ochrzanienia go za ochrzanianie sie ;)

    IMO sa dziedziny, jak np. tworzenie rozbudowanych serwisow
    internetowych (pierwsze z brzegu, masa tego jest), gdzie poza
    rzetelnoscia licza sie tez pojawiajace sie na biezaco rozne
    pomysly jak usprawnic czy uatrakcyjnic. Tyle, ze to juz nie
    jest praca stricte programistyczna wiec mozna miec od tego
    innych ludzi.

    Pasja plus kreatywnosc to dla mnie takie cos, kiedy gosc
    interesuje sie czynnie dana dziedzina, zna rozne sztuczki
    i kruczki, potrafi sobie poradzic w roznych sytuacjach
    z ktorymi jeszcze nie mial do czynienia. Dlatego chetniej
    widze nawet 20-latka zarywajacego nocki zeby popsuc cos
    na wlasny uzytek, niz faceta po studiach ktory jedyne co
    potrafi to machnac dyplomem i zrobic wszystko sztywno
    trzymajac sie wyuczonych regul. Ten drugi czesto gesto
    postawiony w nietypowej sytuacji bedzie krecil, kombinowal
    i udawal ze to tylko deszcz pada...

    > do sklepu "starikow nie birut" ;)

    A malo to sklepow i sklepikow w Polsce? ;) U mnie w ZG
    ktora zasadniczo to mala jest i nieciekawa, pewnie tak
    z kilkadziesiat by sie naliczylo ;P

    > trzeba mieć prawo jazdy i uprawnienia na wózek widłowy

    I nie da sie ich nijak zrobic?

    > chętnie, ale serwis mnie nie chciał, bo nie naprawię
    > z marszu bez wdrożenia, zarówno monitora, jak i drukarki

    No to siedzisz na bezrobotnym, nudzisz sie to sie w tym
    czasie naucz...

    > Ale czynny kierowca.

    A po kiego? Oni tam nie sa od urzadzania wyscigow
    samochodowych tylko od zasuwania z wiertarka i kablem.
    Sprzet dostaja na miejscu, musza tylko siebie na to
    miejsce dowiezc. A i to nie zawsze bo czesto gesto
    transport sie organizuje (jak wieksza ekipa np., a
    sama instalacja gdzies dalej od centrum).

    > Ja też nie mam na myśli tylko podpięcia kompa :)

    No wiec szczerze mowiac nie chcialabym, zeby system
    informatyczny w mojej firmie projektowal ktos, kto
    ma tylko papier technika i grzebal sie do tej pory
    w systemach i serwerach. To nie ta dzialka.

    Kira

  • 42. Data: 2005-05-11 16:58:03
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: KrZyHo [Wed, 11 May 2005 17:47:02 +0200]:

    > Technik informatyk, mgr historii, podyplomowe informatyczne
    > (w trakcie) i co ty na to?.

    A ja na to z banalnym pytaniem:

    To KTO Ty wlasciwie jestes? Historyk? Informatyk? Ktos jeszcze
    zupelnie inny? Gdzie Cie tak w zasadzie wpasowac?

    Przyznaje, mialabym niezla zagwostke czego Ty wlasciwie chcesz
    gdybys do mnie papiery zlozyl.

    > Dodam ze to nei tylko papierki, ale i rozne umiejetnosci,
    > od robienia stron ( HTML - podstawa:>, FLASH,programy
    > graficzne, itp itd. rozwiazywanie problemow.
    > Masz na to rade??

    No ja mam: okresl sie jakos konkretnie kto Ty jestes
    i czym chcesz sie zajmowac. Pracodawca widzac taki
    zestaw odlozy po prostu podanie na bok i zajmie sie
    tymi konkretnymi, ktorzy wiedza w czym sa dobrzy
    i czego chca.

    Kira

  • 43. Data: 2005-05-11 17:02:42
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: krzysztofsf [Wed, 11 May 2005 14:08:02 +0200]:

    > Mi akurat nie chodzi wylacznie o absolwentow, a
    > o realne preferencje pracodawcow przy zatrudnianiu
    > ludzi z doswiadczeniem.

    A to nie wiem, ja z tego co widze mam dosc dziwaczne
    wiec zapewne jestem kiepskim wyznacznikiem trendow.

    > Nie podal nazwy ani branzy.

    A szkoda, szkoda... Ale kolekcja juz mi sie nawet
    skrystalizowala, wiec i tak ja zrobie :)

    > Podeslij na kilka rekrutacji swoje CV rzeczywiste, oraz
    > na te same rekrutacje Cv zmienione - zeby daty ukonczenia
    > szkol pasowaly do wieku 40-kilka lat,dodaj jakis zaklad
    > w ktorym "pracowalas" na poczatku lat 90-ych a kwalifikacje
    > i pozniejsze doswiadczenia sie okrywaly.
    >
    > Porownaj, z ilu ofert odpowiedza na obie aplikacje.

    A wiesz, ze wykonam. W sumie w takie testy rynku juz sie
    od stycznia bawie, tyle ze nieco inna metoda: wzielam to
    swoje nieszczesne CV, spsulam -- znaczy konkretnie tam,
    gdzie cos wiekszego bylo, porobilam z siebie np. jakas
    konsultantke czy handlowca ;) i rozsylam sobie do roznych
    firm w odpowiedzi na rozne ogloszenia. Za kazdym razem
    ciut inaczej wyglada bo rozne rzeczy sprawdzam.

    Efekty dosc ciekawe sa, jak to juz puszcze w artykule
    to bedziesz sobie mogl obejrzec :)

    Kira

  • 44. Data: 2005-05-11 17:16:27
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: krzysztofsf [Wed, 11 May 2005 13:12:07 +0200]:

    > Po pierwsze - mloda dziewczyna jestes, po drugie, o ile
    > dobrze kojarze Twoje wypowiedzi, to prowadzisz wlasna
    > dzialalnosc a nie zatrudniasz sie jako etatowiec.

    W sumie to jest tak: co jakis czas robie cos wlasnego, tam
    gdzie akurat uznam ze warto sie zainteresowac. W przerwach
    pracuje na konkretne zlecenia przy konkretnych zadaniach.
    Etat przerobilam w zyciu sztuk jeden, trwal cale 3 tygodnie
    i powiedzialam sobie ze nigdy w zyciu wiecej :>

    A ze mloda... Nie no, ja sie przyznaje ze ja jak na nasze
    biznesowe warunki to gowniarz jestem. Ma to tez potezne wady:
    masy rzeczy musze sie jeszcze nauczyc. Kontakt z co wiekszymi
    firmami i lepszymi technologiami mam tylko dorywczo, wiec
    w zasadzie nie wiem czemu chcieliby mnie do takich wsadzac
    -- ja bym tam siebie nie wpuscila.

    Tak ze kazdy kij dwa konce nadal posiada. Poza proca.

    > masz swoj rynek klientow z polecenia, jestes znana
    > lokalnie w branzy, masz referencje na zakonczonene
    > projekty i zadowolonych klientow.

    Wiesz, to tez nie do konca tak jest... ZG to male miasto,
    "w brazy" raczej wiekszosc ludzi sie zna. Tak ze tutaj to
    referencje sa malo potrzebne, wiadomo co kto robi i czego
    po nim sie spodziewac. Komunikacja nie odbywa sie wiec
    za pomoca papierkow i CVek, tylko po prostu jak cos od
    siebie potrzebujemy to dzwonimy i umawiamy sie na jakas
    kawe czy inne piwo i tyle...

    Do podobnego poziomu probuje teraz sprowadzic jakos swoje
    kontakty w Szczecinie, ale tam idzie to juz ciut bardziej
    opornie. Pare m-cy jeszcze zajmie mi zorientowanie sie na
    tym rynku na tyle, zeby z nim cos sensownego robic.

    Bo nie czarujmy sie, cokolwiek do tej pory robilam, nic
    by mi z tego nie wyszlo gdybym bazowala tylko na papierze
    z uczelni czy innych tego typu pierdulkach. To tak nie
    dziala. Polowe rzeczy, jak tanszy sprzet, terminy platnosci
    czy chocby informacje o tym co sie dzieje i dziac bedzie,
    leca kanalami nieoficjalnymi. I tam trzeba byc...

    > Zatrudniasz rowniez raczej podwykonawcow do konkretnego
    > zadania a nie pracownikow etatowych na stanowisko.

    A to juz tylko specyfika zajecia. Czasami bierze sie kogos
    na etat, ale wbrew pozorom to malo kto znajac nas i nasza
    specyfike pracy bardzo sie na ten etat pcha. Po prostu
    bardziej sie ludziom oplaca zlecenie + % i tyle.

    Kira

  • 45. Data: 2005-05-11 17:36:16
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał w wiadomości

    > A ze mloda... Nie no, ja sie przyznaje ze ja jak na nasze
    > biznesowe warunki to gowniarz jestem. Ma to tez potezne wady:

    Oj, "gowniarz" to raczej ja jestem. Nie jestem wprawdzie przedsiebiorczynia
    (jeszcze?) ale jak jezdze na niektore spotkania, gdzie sa szefowie, a nie
    pracownicy firm i instytucji, to sobie celowo probuje troche postarzyc
    wyglad. M.in. okulary sobie dobieralam tym sie kierujac. Dopoki sie nie
    odezwe, to mnie biora za jakas asystentke. Bede naprawde zadowolona majac
    juz te 35 lat i nalezycie dostojny wyglad :)

> [...]
    > za pomoca papierkow i CVek, tylko po prostu jak cos od
    > siebie potrzebujemy to dzwonimy i umawiamy sie na jakas

    To nie zalezy od wielkosci miasta, w kazdym sa srodowiska branzowe, w
    ktorych to sie odbywa na takich zasadach. Mniejsze miasta bywaja wrecz
    bardziej hermetyczne pod wzgledem dostepu osoby z zewnatrz do tych grupek -
    w wiekszych pojawia sie czesciej zapotrzebowanie na swieza krew i wtedy
    wystarczy, jak jedna osoba wprowadzi z referencjami kogos nowego, a ten nowy
    sie odpowiednio zakreci. W malych, zasiedzialych srodowiskach panuje wieksza
    nieufnosc - tym lepiej dla tych, ktorzy tam sa w srodowisku znani i tym
    gorzej dla nowych.

> [...]
    > czy chocby informacje o tym co sie dzieje i dziac bedzie,
    > leca kanalami nieoficjalnymi. I tam trzeba byc...

    I dlatego Twoja rada na pl.biznes odnosnie zalozenia biznesu za 7000 zl -
    2000 na dobre ciuchy, 5000 przepic z odpowiednia osoba/osobami jest warta
    zapisania w podrecznikach przedsiebiorczosci :D

    I.

  • 46. Data: 2005-05-11 17:58:15
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 90-ych a kwalifikacje i pozniejsze doswiadczenia sie okrywaly.
    >
    > Porownaj, z ilu ofert odpowiedza na obie aplikacje.

    Popytalam sie kilku pracodawcow o ich podejscie do wieku kandydata. Wyszlo
    mi, ze w Polsce czesc pracodawcow ma uraz do mentalnosci poprzedniego
    systemu i automatycznie ja przypisuja ludziom, ktorzy w poprzednim systemie
    spedzili wiekszosc zycia. No wiesz: czy sie stoi, czy sie lezy, iles tam
    tysiecy sie nalezy, obijanie sie, nie rozumienie zasad wolnego rynku,
    roszczeniowe postawy, skrajna niechec do ryzyka i zmian oraz uzalezniania
    placy od efektow, brak postawy "klient nasz pan" itd. Bezpieczniejsza
    inwestycja wydaje im sie czlowiek nie skazony tamtym demoralizujacym
    systemem. W odniesieniu do wielu ludzi nie jest to prawda, ale w sytuacji
    rekrutacyjnej poslugiwanie sie stereotypami "uzasadnionymi statystycznie" (w
    rzeczywistosci albo w mniemaniu pracodawcy) jest czeste ze wzgledu na
    podniesienie wydajnosci procesu rekrutacyjnego i subiektywne poczucie
    zmniejszenia ryzyka. Strzelam w ciemno, ale moze wyrazne zasugerowanie w LM,
    ze sie przeczy tym stereotypom, cos by dalo?

    I.

  • 47. Data: 2005-05-11 18:01:15
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Immona [Wed, 11 May 2005 19:36:16 +0200]:

    > Oj, "gowniarz" to raczej ja jestem.

    Wiesz, o ile mi wiadomo to wiek mamy chyba dosyc
    porownywalny ;) Tak ze mozemy sie za niego obie
    nawzajem publicznie biczowac ;)

    > Nie jestem wprawdzie przedsiebiorczynia (jeszcze?)

    Jak Cie znam to _jeszcze_ :>

    > ale jak jezdze na niektore spotkania, gdzie sa szefowie,
    > a nie pracownicy firm i instytucji, to sobie celowo probuje
    > troche postarzyc wyglad.

    A ja ostatnio zaczelam robic dokladnie odwrotnie: jak
    wiem, ze bedzie trzeba troche ponegocjowac, to czasami
    wrecz w dzinsach i kucyku wyskakuje :> Standardowo daja
    mi wtedy cos kolo 19 lat -- a jak powszechnie wiadomo,
    z gowniarzami nie trzeba specjalnie ostroznie bo zwykle
    sami nie wiedza co jest istotne i na co zwracac uwage.

    Przydaje sie zrobienie takiego wrazenia jak diabli :>

    Rzecz jasna kompletnie inaczej to wyglada jak sie z kims
    probuje pozapoznawac i porozgladac co z nim ewentualnie
    mozna wspolnie...

    > Bede naprawde zadowolona majac juz te 35 lat
    > i nalezycie dostojny wyglad :)

    No nam sie troche branze rozbiegaja, tak ze mozliwe ze
    i specyfike wygladu trzeba sobie podobierac inaczej.
    Ja tam mam zasade prosta: jak to ode mnie cos chca, to
    od reki na pierwszym spotkaniu przyzwyczajam do takiej
    Kiry, jaka beda ogladac na codzien. Zakietow, kiecek
    i polbucikow na obcasiku niecierpie zas zywiolowo.

    > To nie zalezy od wielkosci miasta, w kazdym sa srodowiska
    > branzowe, w ktorych to sie odbywa na takich zasadach.

    Ja bym wrecz zaryzykowala stwierdzenie, ze powyzej
    pewnego stolka wszystko i wszedzie zalatwia sie w ten
    wlasnie sposob. Wylamuja sie z tego tylko faktycznie
    duze firmy, ktore moga miec to wlasciwie w nosie i tez
    im to szkod nie narobi. Ale w MSP -- IMO wszedzie.

> [...]
    > swieza krew i wtedy wystarczy, jak jedna osoba wprowadzi
    > z referencjami kogos nowego, a ten nowy sie odpowiednio

    "Wchodzenie" na juz istniejacy rynek to w ogole zwykle
    jest lepszego kalibru zabawa. W praktyce to znam: jest
    sobie konkurencja, ktora oficjalnie sie nie lubi (a po
    godzinach idzie razem do knajpy ;>), ale jak na "ich"
    teren probuje wlazic ktos nowy, to nagle ta konkurencja
    staje sie dosc stabilnym wspolnym frontem. I nowy ma
    z dnia na dzien mase problemow ktorych nie przewidzial,
    grunt mu ucieka spod lapek i dochodzi do wniosku, ze to
    moze nie byl najlepszy pomysl.

    I wszystko wraca do normy...

    Dlatego kombinuje z tym Szczecinem jak kon pod gorke.

    > I dlatego Twoja rada na pl.biznes odnosnie zalozenia
    > biznesu za 7000 zl - 2000 na dobre ciuchy, 5000 przepic
    > z odpowiednia osoba/osobami jest warta zapisania
    > w podrecznikach przedsiebiorczosci :D

    Hehe ;) To w sumie pol-zartem bylo, ale tak na powaznie
    to jest to rzeczywiscie IMO najlepsza metoda. Bo za 7KPLN
    bez innych zrodel finansowania nie wyobrazam sobie, zeby
    zrobic cos, co w przewidywalnym okresie czasu przyniesie
    na tyle porzadne zyski, zeby sie z tego utrzymac.

    Natomiast wbrew pozorom mozna sporo zdzialac nawet majac
    kompletnie puste kieszenie, pod warunkiem ze wiadomo gdzie
    do kogo z czym nalezy uderzyc -- i ze ten ktos Cie bedzie
    kojarzyl pozytywnie. Pierwszym krokiem zawsze wiec jest
    rozjerzenie sie jakie pieniadze ktoredy plyna, a potem
    wykombinowanie sposobu zeby znalezc sie na ich drodze.

    I to niestety tylko brzmi prosto :(

    Kira

  • 48. Data: 2005-05-11 20:35:51
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    On 2005-05-11, Marek <m...@g...pl> wrote:
    > O ile zgadzam się za stwierdzeniem, że informatyk jest zawodem uniwersalnym,
    > to nie zgadzam się ze zdaniem, że informatyk, to tylko po studiach.

    Było (i ja też w tym temacie gardłowałem :). Nie ma takiego zawodu jak
    _informatyk_ - jednak jeśli już można tak kogoś określić, to tak, tylko
    po studiach.

    Administrator, operator, programista(koder), user support, inne takie
    - rzeczywiście, wystarczy dobre technikum i doświadczenie. Ale już np.
    projektant/analityk powinien studia kierunkowe mieć.

    Wszystko oczywiście moim zdaniem :)

    Daniel
    --
    \ Daniel Rychcik INTEGRAL Science Data Centre, Versoix/Geneve, CH
    \---------------------------------------------------

  • 49. Data: 2005-05-12 03:40:03
    Od: " Marek" <m...@g...pl>

    Immona <c...@W...zpds.com.pl> napisał(a):

> [...]
    > mi, ze w Polsce czesc pracodawcow ma uraz do mentalnosci poprzedniego
    > systemu i automatycznie ja przypisuja ludziom, ktorzy w poprzednim systemie

    Właśne już trzeci rok doświadczam tej fobii pracodawców.
    Mam 49 lat więc myślę, że co najmniej połowa pracodawców jest w podobnym
    wieku co ja, lub starszych. Rozumiem, że pewne patologie pracownicze
    z czasów PRL są im znane, a jeżeli byli pracodawcami już wtedy, to rozumiem,
    że już wtedy te patologie niepomiernie ich wk....
    Katastrofalne bezrobocie dało im do ręki narzędzie, dzięki któremu
    z mściwą satysfakcją mogą realizować to, czego nie mogli kiedyś - dowolny
    nie skrępowany niczym wybór pracownika.

> [...]
    > rzeczywistosci albo w mniemaniu pracodawcy) jest czeste ze wzgledu na
    > podniesienie wydajnosci procesu rekrutacyjnego i subiektywne poczucie

    No i przez to "podniesienie wydajności rekrutacji" i "zmniejszenie ryzyka"
    już trzeci rok szukam pracodawcy.

    Fobie pracodawców zostawiają w tym przypadku w domu kogoś, komu często
    w pracy pot po dupie leciał nawet zimą.

    Wszędzie gdzie pracowałem, informatyka musiała pracować w czasie rzeczywistym.
    Bardziej rzeczywistym niz produkcja, w której wykonanie planu było często
    iluzoryczne.

    Przecież wykonanie księgowego bilansu miesięcznego, kwartalnego, półrocznego
    i rocznego musiało być wykonane na czas. Nawet księgowe musiały mieć wszystko
    na błysk raz dwa razy w roku, a informatyka musiała co miesiąc.

    Przecież co jak co, ale pensje musiały być naliczone w terminie :)
    No i kto to miał zrobić? No informatyka, bo jak nie to po gaciach!

    Przecież jest powszechnie wiadome jak działają systemy informatyczne
    takich firm jak tepsa, czy zus. Dla informatyka, który uważa siebie za
    zawodowca, i któremu chce się pracować, praca w takim miejscu, to duża frajda
    i szkoła przetrwania. Względnie poprawne wyniki musiały być w terminie, nawet
    jak coś zawaliły służby księgowe, czy zewnętrzna firma - autor systemów
    informatycznych. A zwłaszcza w czasie wdrożeń, dzień bez afery (która
    zwiększała mobilizację i ilość godzin pracy) - był dniem straconym.

    Do poprawienia błędów i uzyskania wyników, używało się najczęściej
    pisanych na szybko programów, a termin był zawsze co najmniej "na wczoraj".
    Po paru latach takich doświadczeń, byłem wstanie zrobić z badodanowymi
    zbiorami .dbf prawie wszystko.

    Mój osobisty PC pracował często kilka dni w miesiącu 24h.
    Kilka zadań realizowałem równolegle lokalnie i zdalnie na 2-3 serwerach.
    Wychodząc do domu po więcej niż 8h zostawiałem pecetom zajęcie na noc,
    na rano miałem wyniki. Wyniki do excela żeby były strawne dla nieinformatyków.
    No i zaraz potem zapuszczanie następnych zadań.

    Biurko było zawalone zleceniami i nośnikami. Niektóre błędy były na tyle
    powtarzalne, że już na początku dyskusji ze zleceniodawcą już wiedziałem
    jakie zbiory będę musiał użyć i gdzie oraz od kogo je wyszarpać.
    W takich warunkach jeszcze musiałem mieć czas na helpdesk, wdrożenia,
    i "inne prace zlecone przez kierownika".

    Wtedy czułem się świetnie - potrzebny, doceniany.
    Nie mogę powiedzieć tego o obecnym okresie, bo po wielu sukcesach w walce
    z czasem i mnogością zadań - czuję się odstawiony na bocznicę.

    Jak pracowałem w firmie czysto informatycznej, to produkcją były wyniki
    przetwarzań: FK, materiałówka, płace.
    W takich warunkach nikt się nie mógł opierdalać i opierać o betoniarkę,
    jeżeli mu się łopata od opierania o nią złamała :)

    I to wszystko za co najwyżej średnią krajową, bo tam gdzie pracowałem,
    w większości wypadków najgorsza księgowa zarabiała lepiej niż najlepszy
    informatyk.

    > Strzelam w ciemno, ale moze wyrazne zasugerowanie w LM,
    > ze sie przeczy tym stereotypom, cos by dalo?

    Strzał chybiony - PUDŁO!!!
    Tego co napisałem powyżej nie pisze się w LM zwłaszcza, że standardowo
    ma mieć najwyżej stronę.

    Owszem piszę ogólnikowo w LM o sukcesach osiąganych pod presją zadań i czasu.
    O wieloletnim doświadczeniu w pracy z ludźmi, sprzętem, sieciami i systemami,
    ale ile można zmieścić na jednej stronie.

    Zebrałem pochlebne recenzje od doradców zawodowych zarówno za mój LM jak
    i CV, w którym zastosowałem niestandardowy układ: na pierwszej stronie
    kursy specjalistyczne, potem 1,5 strony pracodawców wraz z obowiązkami
    i osiągnięciami, potem umiejętności (systemy, aplikacje, języki
    programowania), a dopiero na końcu rok ukończenia edukacji.

    Przynajmniej w moim przypadku taka "wyraźna sugestia w LM i CV" jest
    nieskuteczna, a obawiam się, że jest to reguła, bo bezrobocie jest za wysokie.

    Nawet najgorszy absolwent stoi w kolejce po pracę przede mną, bo ma połowę
    mojego wieku, a pracodawca może teraz bez przeszkód realizować swoją wizję
    świata bez fobii i ryzyka rekrutacyjnego.

    Marek

  • 50. Data: 2005-05-12 04:25:54
    Od: " Marek" <m...@g...pl>

    Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl> napisał(a):

    > Administrator, operator, programista(koder), user support, inne takie
    > - rzeczywiście, wystarczy dobre technikum i doświadczenie.
    Wiem, że wystarczy, ale pracodawcy jakoś zgodnie wymagają min. licencjata
    (w drodze łaski, lub dnia dobroci dla zwierząt chodowlanych /pracowników/ - bo
    na codzień to musowo min. mgr inż) nawet nie zawsze z praktyką.
    Sceneria jak z dowcipu: zamienię dwie siostry na jednego brata - może być
    głupi.

    > Ale już np.
    > projektant/analityk powinien studia kierunkowe mieć.
    >
    > Wszystko oczywiście moim zdaniem :)

    Jako wieloletni praktyk twierdzę, że się mylisz.
    Ja mam średnie techniczne (w kierunku nie informatycznym)+25 lat praktyki.
    Znam ludzi po studiach kierunkowych (bardzo fajnych prywatnie) którzy po
    przyjściu do pracy musieli się uczyć zawodu informatyka prawie od podstaw
    - między innymi ode mnie :)

    Marek