PracaGrupypl.praca.dyskusje › Koniec studiów, umowa o dzieło a ZUS

  • 1. Data: 2007-11-26 20:29:31
    Temat: Koniec studiów, umowa o dzieło a ZUS
    Od: " g.b" <g...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,
    Od pewnego czasu pracuję na podstawie umowy o dzieło. Niedawno skończyłem
    studia - pracodawca zaproponował rozszerzenie moich obowiązków i przedłużenie
    umowy o dzieło na okres do roku, z obietnicą podpisania umowy o pracę w tym
    okresie, jak tylko sprawdzę się w nowych warunkach. Z dotychczasowej
    współpracy jestem zadowolony i chciałbym ją kontynuować.

    Jak w związku z tym wygląda sprawa składek ZUS? Rozumiem, że ubezpieczenie
    zdrowotne muszę pokryć we własnym zakresie, co jednak z ubezpieczeniem
    emerytalnym? Okres studiów to tzw okres bezskładkowy - czy jeśli będę pracował
    na umowę o dzieło przez powiedzmy rok, tamte składki "przepadną"?

    Czy grozi mi coś, poza brakiem ubezpieczenia, jeżeli będę nadal (powiedzmy
    przez rok) pracował na podstawie umowy o dzieło?

    Dzięki za wszystkie rzeczowe odpowiedzi ;)
    Pozdrawiam,
    g.b

  • 2. Data: 2007-11-27 07:25:55
    Temat: Re: Koniec studiów, umowa o dzieło a ZUS
    Od: MariuszR <mariuszr.post@pl>

    g.b pisze:
> [...]
    > emerytalnym? Okres studiów to tzw okres bezskładkowy - czy jeśli będę pracował
    > na umowę o dzieło przez powiedzmy rok, tamte składki "przepadną"?

    Umowa zlecenie, czy umowa o dzieło?
    Jeśli umowa o dzieło to nie rodzi obowiązku odprowadzania składek (chyba
    że jest zawarta z pracodawcą, ale w tym przypadku nie ma to miejsca)

    Jeśli umowa zlecenie a ty skończyłeś studia i umowa ta jest twoim
    jedynym źródłem dochodu, to pracodawca powinien ci zacząć od tej umowy
    odciągać składki na ZUS.

    Nic ci nie grozi w związku z takim stanem zatrudnienia, bo zdrowotne i
    tak płacisz, ale nie radzę ciągnąć tego w takiej formie zbyt długo bo
    okres ten nie wliczy ci się do stażu pracy.

    --
    Mariusz Rzepkowski ====================================
    Ogarnięcie wzrokiem przebiegu wydarzeń następuje wtedy,

  • 3. Data: 2007-11-27 11:19:02
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 26 Lis, 21:29, " g.b" <g...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    > Czy grozi mi coś, poza brakiem ubezpieczenia, jeżeli będę nadal (powiedzmy
    > przez rok) pracował na podstawie umowy o dzieło?

    Najpierw musisz zdecydowac sie, jaki model oszczedzania na emeryture
    przyjmujesz:

    1) liczysz na emeryture z ZUS/OFE - i miec nadzieje, ze kiedy bedziesz
    przechodzic na emeryture za lat xdziesiat zus jeszcze bedzie istniec i
    owczesni politycy beda respektowac fakt, ze kilkadziesiat lat placiles
    skladki na swoja emeryture. ZUS jest bowiem juz obecnie bankrutem -
    wszystkie wplywajace skladki sa natychmiast wydawane, a i tak
    rokrocznie brakujace ok 20% doplaca budzet panstwa. Dodam, ze stan
    ZUSu bedzie sie tylko pogarszac, bo ilosc emerytow rosnie, a ilosc
    placacych skladki spada. Co do emerytur z OFE - po pierwsze, nie jest
    pewne, czy w ogole beda (ostatnie plany poprzedniego rzadu zakladaly
    przejecie przez ZUS do wspolnego worka srodkow wypracowanych dla
    emerytow przez OFE) i jak wysokie beda - nalezy pamietac, ze do OFE
    trafia nikla czesc placonych skladek ubezpieczeniowych.

    W takim wariancie wybierz umowe o prace.

    2) sam zbierasz na wlasna emeryture - fundusze inwestycyjne,
    nieruchomosci, papiery wartosciowe, itp.

    Zeby miec na w/w, wybierz prace na umowe o dzielo, wzgl. zaloz
    dzialalnosc gosp na niski liniowy podatek. Oszczedzasz wtedy na
    skladkach na ZUS, a zaoszczedzone pieniadze inwestujesz w/w +
    dodatkowo ubezpieczenie na zycie itp.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 4. Data: 2007-11-27 11:24:35
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 26 Lis, 21:29, " g.b" <g...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    > Jak w związku z tym wygląda sprawa składek ZUS? Rozumiem, że ubezpieczenie
    > zdrowotne muszę pokryć we własnym zakresie

    w kwestii ubezpieczenia zdrowotnego - najtanszy sposob to zawieranie z
    jakakolwiek firma comiesiecznej umowy zlecenia na kwote np 10 zl. W
    takiej sytuacji koszt ubezpieczenia zdrowotnego siegnie zawrotnej
    kwoty ok 5 zl/m-c. A mozesz przeciez zawrzec umowe i na 1 zl/m-c ;)

    Dla porownania - dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w NFZ to obecnie
    koszt ok. 260 zl/m-c.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 5. Data: 2007-11-27 14:32:22
    Od: " " <g...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > kwoty ok 5 zl/m-c. A mozesz przeciez zawrzec umowe i na 1 zl/m-c ;)
    >
    > Dla porownania - dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w NFZ to obecnie

    dzięki bardzo! nawet na te 260zl/mies może mnie będzie stać... a tak jak
    pisałem - umowa ma być zawarta na czas do roku, potem umowa o pracę - to nie
    moj wybór.
    Chociaż w ZUS jako strukturę, która ma mi przechować kasę na emeryturę wcale
    nie wierze - to jednak umowa o prace ma inne zalety...

    Jeszcze raz dzięki za odpowiedzi - wszystko jasne.
    Pozdro.

  • 6. Data: 2007-11-27 15:28:24
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 27 Lis, 12:24, glos <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > jakakolwiek firma comiesiecznej umowy zlecenia na kwote np 10 zl. W
    > takiej sytuacji koszt ubezpieczenia zdrowotnego siegnie zawrotnej

    autopoprawka - w opisanej sytuacji ubezpieczenie spolecznie siegnie 5
    zl. Zdrowotne zas siegnie zawrotnej kwoty ok 80 gr :)

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 7. Data: 2007-12-02 19:55:37
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Tue, 27 Nov 2007 14:32:22 +0000 (UTC), " "
    <g...@W...gazeta.pl> wrote:

    >nawet na te 260zl/mies może mnie będzie stać...
    Skladka zdrowotna im nizsza tym lepiej dla Ciebie. Jej wysokosc nie ma
    na nic wplywu - skoro nie widac roznicy to po co przeplacac.

    >umowa ma być zawarta na czas do roku, potem umowa o pracę - to nie
    >moj wybór.
    Jak to nie Twoj wybor? Przymusu zawierania umowy o dzielo nie ma.
    Przymusu zawierania umowy z tym jak go nazwales "pracodawca" (choc
    okreslenie nie jest wlasciwe z punktu widzenia kodeksu pracy) tez nie
    ma. Swoja droga... pochwal sie za rok na grupie w tym watku czy
    dostales umowe o prace. Skoro juz pracowales w tej firmie i uwazaja ze
    jestes dalej potrzebny to powinienes dostac umowe o prace. O tym
    powinenes teraz porozmawiac. Bo jak sie dasz wyrolowac na starcie to
    za rok znowu zaproponuja Ci umowe o dzielo. Jedynym wyjatkiem jest tu
    budzetowka ktora ma limity etatow i moze nie miec prawnej mozliwosci
    dac Ci umowy o prace - czy to jest praca (dzielo) w budzetowce?

    WAM
    --
    Ostatnie miejsca na Sylwestra 2007!
    http://www.nadmorze.pl - Może nad morze?