PracaGrupypl.praca.dyskusjeKacowe › Re: Kacowe
  • Data: 2010-08-19 07:30:40
    Temat: Re: Kacowe
    Od: Kaizen <x...@c...sz> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-08-18 21:32, z wrote:
    > Czy mogę wykorzystać te 4 dni będąc na wypowiedzeniu a pracodawca uparł
    > się że mi wypłaci kasę za 15 dni urlopu a na urlop mnie nie puści i już.
    > Raz że ciężko pracować na dwóch etatach a dwa nie mam z kim dziecka
    > zostawić?

    W okresie wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę masz prawo do 2 dni
    roboczych gdy okres wypowiedzenia trwa do miesiąca i do 3 dni przy
    trzymiesięcznym wypowiedzeniu zwolnienia na poszukiwanie pracy. To
    działa podobnie jak zwolnienie lekarskie, tylko sam sobie wystawiasz
    zgłaszając pracodawcy (nie ma nic do gadania).

    Urlopu na żądanie, niestety, może odmówić gdy zaszły szczególne
    okoliczności. A IMO bez problemu za takie można uznać wypowiedzenie umowy.

    Odpowiedź na interpelację nr 801 do ministra pracy i polityki społecznej
    (22-03-2006 Waldemar Szadny)
    "Odnośnie obaw Pana Posła, iż przepis art. 167^2 Kodeksu pracy może w
    dużym stopniu utrudnić funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw, uprzejmie
    informuję, iż problematyka ta pojawiła się już w orzecznictwie Sądu
    Najwyższego. W uzasadnieniu do wyroku z dnia 26 stycznia 2005 r. (sygn.
    akt II PK 197/04, Sł. Prac. z 2006 r., Nr 2, str. 9-10) Sąd Najwyższy
    stwierdził, że skoro na podstawie art. 167 1 k.p. pracodawca może
    odwołać pracownika z urlopu z powodu wystąpienia nieprzewidzianych
    okoliczności, to może także w razie zaistnienia takich okoliczności
    sprzeciwić się wykorzystaniu urlopu w trybie art. 167^2 k.p. i zażądać
    obecności pracownika w pracy. Rozpoczęcie i wykorzystywanie urlopu w
    takiej sytuacji może być traktowane w kategoriach odmowy wykonania
    polecenia i nieobecność pracownika w pracy może być uznana za
    nieusprawiedliwioną." Minister Krzysztof Michałkiewicz

    Co do terminu zgłoszenia urlopu - są różne, sprzeczne orzeczenia SN
    Polecam lekturę II PK 162/07 i I PKN 128/06.
    Ale w nawiązaniu do odpowiedzi Ministra podpartej orzeczeniem SN - ja
    bym się przychylał do stanowiska, że pracownik musi zgłosić urlop w
    takim czasie, by w razie odmowy móc zdążyć do pracy (czyli nawet
    ostrzej, niż w swojej ostrzejszej interpretacji - że do momentu w którym
    powinien rozpocząć pracę). Inaczej, w razie odmowy zgodnie z II PK
    197/04 może mieć nieobecność nieusprawiedliwioną.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded