PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak to jest z tym bezrobociem? › Re: Jak to jest z tym bezrobociem?
    From: Kira <c...@W...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Jak to jest z tym bezrobociem?
    Date: Mon, 10 Oct 2005 15:06:19 -0400
    <de4mt8$2mn$1@julia.coi.pw.edu.pl> <de4o16$ak1$1@news.onet.pl>
    <de4v29$uts$1@julia.coi.pw.edu.pl> <def4tc$gag$1@inews.gazeta.pl>
    <defb65$qs2$1@atlantis.news.tpi.pl> <deg26b$qf6$1@inews.gazeta.pl>
    <dehvd4$h38$1@nemesis.news.tpi.pl> <dei8vo$1r9$1@inews.gazeta.pl>
    <dejq7e$5un$1@nemesis.news.tpi.pl> <di49tc$9v5$1@inews.gazeta.pl>
    <di4ao8$bn8$1@inews.gazeta.pl> <di7ba8$540$1@inews.gazeta.pl>
    <di7rvs$soa$1@inews.gazeta.pl> <di9aei$be3$1@inews.gazeta.pl>
    <di9b0r$do1$1@inews.gazeta.pl> <dib9kl$m0t$1@inews.gazeta.pl>
    <dibebl$bbj$1@inews.gazeta.pl> <dic411$gs6$1@inews.gazeta.pl>
    <dicv8t$2lt$1@atlantis.news.tpi.pl> <dido2g$kn$1@inews.gazeta.pl>

    Koziorozec wrote:

    > Wielu ludzi nadal bardzo dobrze radzi sobie w życiu bez komputerów,
    > a o istnieniu internetu nawet nie wie.
    [...]
    > Nigdy nie kupiłaś niczego, co w zasadzie nie było Ci potrzebne?
    [...]
    > Dopiero, jak człowiek musi się ograniczyć _na_dłuższy_czas_ z wydatkami
    > (bezrobocie własne, współmałżonka, jakiś post po szaleństwie itp.), to
    > okazuje się, ile rzeczy do tej pory kupował, które mu nie były niezbędne,
    > a ile przy tym pieniędzy niepotrzebnie wydawał.

    W zasadzie, to ja tam cały czas kupuję masę rzeczy, bez których mogę
    żyć. A kupuję, bo mimo że bez nich można, to jednak z nimi to życie
    jest dużo przyjemniejsze.

    Dzisiaj rano na ten przykład wypełzłam spod koca z wielbłądziej wełny,
    chociaż pewnie starczyłaby mi zwykła kołdra. Wskoczyłam pod prysznic,
    mimo że w misce też się niby da umyć. Potem podjechałam rowerem -- choć
    mogłam piechotą -- do sklepu i kupiłam sobie maślane bułeczki, mimo że
    chlebem też bym się najadła. Później wystawiłam dwie fakturki za pomocą
    komputera i programu, chociaż spokojnie dałoby się ręcznie. A teraz
    siedzę sobie przy komputerze, który też niezbędny nie jest, i palę
    sobie papieroska bez którego też mogłabym spokojnie żyć.

    Nie zawsze jest istotne, czy coś jest niezbędne -- istotne jest, na ile
    to coś poprawia komfort funkcjonowania. Tak że mówienie że wydaje się te
    pieniądze niepotrzebnie, mija się o kilometr z prawdą. Potrzebnie.

    > Staliśmy się społeczeństwem konsumpcyjnym; wokoło atakują nas reklamy,
    > super promocje, sprzedaże wiązane itp. itd. Ulegamy temu czasem tak
    > bardzo, że nie postrzegamy w tym niczego złego.

    No ja nie widzę. Co mam niby z pieniędzmi robić, oklejać nimi ściany? ;)
    Po to się je zarabia, żeby żyć nieco wygodniej. Na samo żarcie i mieszkanie
    w namiocie to i ze 200 miesięcznie pewnie by starczyło...

    > A 'złe' zaczyna się wtedy, gdy staramy się więcej zarabiać (czytaj:
    > dłużej siedzieć w pracy, mniej czasu poświęcać rodzinie, przyjemnościom
    > nie związanym z wydatkami) tylko dlatego, żeby kupić coś jeszcze.
    > Jeszcze jeden samochód, jeszcze jeden kosmetyk, jeszcze...

    A owszem, tu masz całkowitą rację: jak pieniądze stają się celem a nie
    środkiem, to zaczyna się robić nieprzyjemnie...

    Kira