PracaGrupypl.praca.dyskusjeInformatycy / dorabianie / upadek etc. › Re: Informatycy / dorabianie / upadek etc.
  • Data: 2002-10-05 22:14:18
    Temat: Re: Informatycy / dorabianie / upadek etc.
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) szukaj wiadomości tego autora

    "Aga" <a...@N...gazeta.pl> writes:

    > Tam nikt nie szuka "informatyka", tylko np.
    >
    > zupelnie nie znasz genezy czemu tak jest... po prostu na zachodzie studiuje
    > sie waska specjalizacje (z reguly wystarcza im pierwszy stopien, mastera
    > robia tylko wybrancy) np. programowanie w Javie albo obsluge jakiegos
    > programu graficznego. Pozniej ida do pracy i jeszcze mocnej specjalizuja sie

    gdzie tak jest?

    pytam z ciekawosci, bo sama sie interesowalam tematem i odpytywalam
    ludzi pracujacych u mnie w firmie jako programisci, ogladalam tez
    programy studiow informatycznych na paru uniwerkach w poblizu, i musze
    przyznac, ze to co opisujesz jakos nijak nie pasuje.

    na studiach (ale na uniwersytecie a nie jakims collegu krzaku) to ich
    ucza tak samo wszystkiego po trochu, jak tutaj na przyklad na MIMUW.
    to, jak sie kto do czego przyklada, zalezy od tej osoby potem,
    praktyki to i tak sie uczy kazdy sam poza studiami.

    nie ma tak, ze idziesz na informe i masz tylko programowanie w javie.

    masz cala fure roznych innych przedmiotow, takich jak metody
    numeryczne, systemy operacyjne, programowanie w jezykach obiektowych,
    strukturalnych, bazy danych etc.

    to, ze potem niektorzy maja tak, ze klapy na oczach i umieja zrobic
    tylko jedna rzecz, to inna sprawa, ze studiami niekoniecznie majaca
    wiele wspolnego (chyba, ze studiujesz w collegu krzak).

    > w tej dziedzinie (w firmie informatycznej jest ktos tylko instaluje i
    > konfiguruje systemy, bo np. programisci nie wiedza jak sie to robi z
    > autopsji, nie opowiesci). Oczywiscie ci co sie interesuja wiedza duzo duzo
    > wiecej ale przecietny programista np. w VB zna VB, jak system korzysta z bazy
    > to wie jak napisac select * from. Polskie studia sa dlugie i ucza tysiaca i
    > jeden roznych rzeczy, czesc zupelnie nieprzydatnych, czesc wykorzystywanych
    > bardzo rzadko. Ale za to nam jest sie latwo przerzucic na inna dzialke IT, u
    > nich tylko najlepsi sa to w stanie zrobic.

    a sprawdzalas kiedys, ile np. w usa programistow ma zrobione w ogole
    studia informatyczne? okazuje sie, ze bardzo malo. w czasach boomu
    dotcomow, to jak mawial moj mauzonek "mozna bylo byc psem wzietym z
    ulicy, napisales pare linijek kodu i juz cie zatrudniali, takie bylo
    zapotrzebowanie; nikt sie nie pytal, czy masz studia czy nie".

    tacy ludzie na ogol sie "specjalizowali" w jednej waskiej dziedzinie,
    bo tyle byli sie w stanie nauczyc z pratyki. teraz maja problem, jak
    trzeba sie przerzucic na cos innego.

    > tylko ze malo kto potrzebuje oprogramowania dzialajacego na tylu os

    jesli to ma byc np. sklep internetowy, to wybacz, ale wlasnie
    potrzebuje - bo interfejs opiera sie na przegladarce, a te niestety sa
    rozne na rozne systemy - ba, nawet glupi IE nie dziala tak samo na
    roznych win.
    nawet jesli odrzucisz i olejesz linuxa i makowke, to testy na samych
    windowsach cie beda kosztowac nieco, bo windowsy nie sa za darmo,
    takoz samo maszyna, na ktorych je instalujesz.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net