PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ile powinno wynosić ?

  • 1. Data: 2003-02-05 19:34:38
    Temat: Ile powinno wynosić ?
    Od: " Smeagol" <s...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Chyba będę zmuszony założyć Działalność Gospodarczą.
    Ile powinien płacić mi pracodawca na DG by wyszło tak samo jak na atacie ?

  • 2. Data: 2003-02-06 10:38:01
    Temat: Re: Ile powinno wynosić ?
    Od: "Zamszak" <a...@p...onet.pl>

    ok 200% tego co dostawales na etacie
    22% zaplacisz VAT
    ok 500 zl minimalne ZUS
    19% podatku dochodowego
    :-(

  • 3. Data: 2003-02-06 13:15:24
    Od: Slawek <s...@n...e-privus.com>

    Dnia 2003-02-06 11:38, Użytkownik Zamszak napisał:
    > ok 200% tego co dostawales na etacie
    > 22% zaplacisz VAT
    > ok 500 zl minimalne ZUS
    > 19% podatku dochodowego
    > :-(

    Nie jest tak źle, ponieważ:
    1. Podatek dochodowy, czy to na etacie, czy na DG i tak płacisz.
    2. Dla pracodawcy VAT nie jest kosztem, bo może go sobie odliczyć, więc
    dostajesz swoje + 22%VAT
    3. To co uda się Tobie odpisać z VAT'u jest twoje (np wszystkie faktury
    za VAT np. za paliwo, telefon, itp.)
    4. Podatek dochodowy też możesz sobie zmniejszyć, wrzucaąc w koszty
    różne zakupy związane z prowadzoną działalnością (niemożliwe przy pracy
    na etacie)
    5. Doatkowym kosztem jest jedynie ZUS + pewne trudno mierzalne straty
    (np. gorsze ubezpieczenie rentowe, emerytalne, sprawy związane z
    urlopami, zwolnieniami lekarskimi itp., czas, który trzeba co miesiąc
    poświęcić na rozliczenie podatku...)

    Ogólnie, jeżeli dostaniesz to co z umowy o pracę brutto + ok. 500 zł to
    powinieneś wyjść na plus (pracodawca powinien być też zadowolony, bo
    oszczędza sporo na ZUS'ie).
    Jeżeli dostaniesz tylko pensję brutto, to aby wyjść na swoje powinieneś
    mieć miesięczne koszty DG na poziomie ok. 1500 zł brutto (oszczędzasz ok
    250 zł na VAT i 250 na PD = 500 zł - akurat na opłacenie ZUS)

    Pozdrawiam
    Sławek

  • 4. Data: 2003-02-06 13:27:34
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > 5. Doatkowym kosztem jest jedynie ZUS
    ZUS nie jest raczej dodatkowym kosztem, bo na etacie tez placisz na ZUS.
    Przy pensji pozyzej ~1500 brutto placi sie mniej ZUSu z okazji DG niz
    z okazji etatu, wiec jest to kolejny ,,zysk''.

    > Ogólnie, jeżeli dostaniesz to co z umowy o pracę brutto + ok. 500 zł to
    > powinieneś wyjść na plus (pracodawca powinien być też zadowolony, bo
    > oszczędza sporo na ZUS'ie).
    nie znajac poziomu pensji brutto nie mozna sie wypowiadac o zysku/stracie.
    Dla malych pensji bedzie to strata, dla duzych zysk...

    pozdrawiam

    romekk

  • 5. Data: 2003-02-06 14:09:35
    Od: "Be" <b...@w...pl>

    Ja mam podobne plany tyle tylko ze na razie nie jestem do nich zmuszony.
    Warto jednak pamietac o nastepujacym zagrozeniu:
    O ile bedac na etacie, mozna liczyc na regularne pensje (na ogol) to
    przechodzac na DG i pracujac dla tego samego pracodawcy trzeba pamietac o
    kwitnacej w naszym kraju tradycji: Obsuwy platnosci. Tak wiec albo trzeba
    znalezc sobie szybko kilku innych klientow, o ile dasz rade ich jednoczesnie
    obslugiwac. Jesli nie to moze da sie dogadac z dotychczasowym pracodawca w
    sprawie pracy na pol etatu?: Jemu spadna koszty a Ty przynajmniej czesciowo
    zachowasz jako taka stabilnosc dochodow oraz zyskasz czas na obsluge innych
    klientow.
    Tak mi sie wydaje...No, ale moge sie mylic. Wszystko zalezy od Twojej
    obecnej sytuacji.
    pzdr
    Bartek

  • 6. Data: 2003-02-06 19:54:18
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    Be <b...@w...pl> wrote:
    > O ile bedac na etacie, mozna liczyc na regularne pensje (na ogol) to
    > przechodzac na DG i pracujac dla tego samego pracodawcy trzeba pamietac o
    > kwitnacej w naszym kraju tradycji: Obsuwy platnosci.

    obsuwy jak obsuwy, ale istotne jest to (w dobie padania firm),
    ze roszczenia pracownikow sa swiete, a roszczenia firm wspolpracujacych
    ehh lepiej nie mowic. (w swietle prawa, gdyby np. komornik/syndyk konczyl
    dzialalnosc firmy).

    inne problemy:
    - urlop (firmie wspolpracujacej sie nie nalezy)
    - chorobowe (prowadzacy DG musi chorowac 30 dni zeby dostac tyle chorobowego,
    od jakiej podstawy placi ZUS (a placi od minimalnej wiec g. dostaje)),
    chorobowe zeby dzialao trzeba dlugo i systematycznmie placic skladki na ZUS
    (spoznieni o jeden dzien i musisz 3 czy 6 miesiecy placic, zeby _odzyskac_
    prawo do zasilku)
    - jako pracownik masz w nosie terminy placenia podatkow, ZUSow itd.
    a jako DG - nie zaplacisz to zaraz sprawa karno-skarbowa, komornik
    i juz po telewizorze ;-(.
    - praconwik ma okres wypowiedzenia, firma - praktycznie - moze stracic zlecenia
    z dnia na dzien (oczywscie umowa miedzy firmami moze przewidywac
    rozna cuda, tylko nikt takiej z Toba nie podpisze)

    jest wiele, wiele innych pulapek...

    pozdrawiam

    romekk