PracaGrupypl.praca.dyskusjeEmigracja - opinie › Re: Emigracja - opinie
    From: "Immona" <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Emigracja - opinie
    Date: Wed, 14 Jun 2006 03:58:23 +0200

    Jak napisalam w poscie do Przemka - teraz sama sobie odpowiem :)

    1. Utrata najlepszych, wyjazd "nieudacznikow", oba te zjawiska rownolegle czy

    >zadne z nich?

    W krajach rozwinietych imigranci zwykle zajmuja skrajne nisze rynku pracy -
    najnizsza (gdzie miejscowi nie chca pracowac) i najwyzsza (gdzie nie ma
    dostatecznie wielu wykwalifikowanych miejscowych lub gdzie kwalifikacje licza
    sie znacznie bardziej niz pochodzenie/dobra znajomosc jezyka). Reprezentacja
    imigrantow w zawodach sredniego szczebla (ktore zwykle wymagaja doskonalej
    znajomosci lokalnego jezyka, kultury i otoczenia) jest niska. Badania na ten
    temat sa (np. Center for Comparative Migrant Studies na Uniwersytecie w
    Kalifornii).

    >2. Czy wroca, kto wroci, kto nie wroci;

    IMHO z duzym prawdopodobienstwem moze wrocic czesc tych, ktorzy wykonuja na
    emigracji najnizej platne prace, nie rozwijaja sie i skupiaja sie na
    oszczedzaniu, nie na inwestycjach. Nawet, jesli udaje im sie odlozyc jakas
    kwote, to najnizsze zarobki albo mniej (praca na czarno) nie pozwalaja na
    szybkie zakupienie mieszkania i innych rzeczy i osiagniecia "normalnego"
    standardu zycia przez kogos, kto przyjechal z niczym. W Polsce te oszczednosci
    natomiast wciaz sa znacznie wiecej warte i potencjalny zwiazany z nimi status
    spoleczny jest znacznie wiekszy.

    Ci, ktorzy znalezli prace w zawodzie, zasymilowali sie i zasmakowali w bardziej
    zyczliwej i profesjonalnej kulturze i osiagneli poziom zycia klasy sredniej w
    kraju, do ktorego wyjechali, z duzym prawdopodobienstwem nie wroca.

    >wsrod tych, ktorzy wroca, czy ich
    >zdobyte za granica doswiadczenie bedzie atutem na polskim rynku pracy (nawet
    >przypadku prac niewykwalifikowanych - standardy kultury i jakosci pracy sa z
    >reguly wyzsze w krajach, do ktorych emigrujemy, niz w PL), czy tez
    >preferowani
    >beda ci, ktorzy nie wyjezdzali?

    Moge mowic za siebie: dla mnie takie doswiadczenie by sie liczylo na plus,
    poniewaz wyjazd wymaga pewnej dozy przedsiebiorczosci i samodzielnosci. Na
    minus by sie liczyl tylko w przypadku calkowitej porazki lub czlowieka z dobrym
    zawodem/wyksztalceniem, ktory wiecej niz rok spedzil za granica w pracach

    iewykwalifikowanych i nisko oplacanych i nie wyrwal sie z tego punktu startowego.

    >3.
    >Czy bedzie konieczny "import ludzi" dla zapelnienia luk na rynku pracy,

    Tak. W branzach medycznej i budowlanej na pewno.

    > skad
    >
    >bedzie ten import i jaki bedzie jego wplyw?

    Wielu (w tym ja) chetnie by widzialo imigrantow z krajow postradzieckich ze
    wzgledu na bycie z tego samego kregu kulturowego, ale sadze, ze bedzie to
    raczej Azja, moze tez Afryka/Ameryka Poludniowa. Roznica w poziomie zycia
    miedzy Polska a krajami postradzieckimi nie jest tak wielka, zeby Polska mogla
    dla nich odgrywac role atrakcyjnej ziemi obiecanej i emigracja - zwlaszcza
    specjalistow - z tych panstw kieruje sie juz teraz dalej na Zachod lub do USA.
    Polska moze byc atrakcyjna tylko dla imigranta pochodzego z kraju znacznie
    biedniejszego.

    I.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl