PracaGrupypl.praca.dyskusjeDzialalnosc gospodarcza - ZUS › Re: Dzialalnosc gospodarcza - ZUS
    From: Korowiow <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dzialalnosc gospodarcza - ZUS
    Date: Mon, 25 Nov 2002 17:30:59 +0100

    Dnia Mon, 25 Nov 2002 09:19:14 +0000 (UTC), MucK
    <rwawrzycki@WYTNIJ_TOwp.pl> oznajmił/a:

    >1. Zakladam DG na siebie i od razu zawieszam dzialalnosc. Odwieszam ja
    >tylko wtedy kiedy mam zlecenie, a dokladnie w dzien wystawienia rachunku. W
    >ten sposob place 1/30 calego ZUSu i jestem happy. Rozwiazanie o tyle
    >niewygodne, ze trzeba sporo sie nalatac po urzedach, ale chyba wykonalne.

    Na taki "paragraf" jest orzeczenie sądu najwyższego, że okres między
    takimi rejestracjami powinien być traktowany jako wykonywanie
    działalności bo w tym czasie mogłeś np. szukać zleceń. :-(((

    >2. Moj ojciec emeryt zaklada na siebie dzialalnosc, czyli nie jest placony
    >ZUS. Ja jestem jego pelnomocnikiem, ale nie pracownikiem.

    Bycie pełnomocnikiem bez żadnego tytułu do ubezpieczeń może się udać.

    >W obu przypadkach dochodzi chyba jeszcze jakas oplata w wysokosci 95zl,
    >tylko nie pamietam za co?

    Chodzi o obowiązkową składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
    Stosownie do art, 22 ust. 4 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu
    zdrowotnym, składka na ubezp. zdrow. NIE jest opłacana od dodatkowych
    przechodów z działalności pozarolniczej przez:
    - osoby pobierające świadczenie emerytalne lub rentowe w miesięcznej
    wysokości nie przekraczającej kwoty najniższego wynagrodzenia i
    uzyskujące dodatkowe przychody z tej działalności w wysokości nie
    przekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury,
    - osoby pobierające świadczenie emerytalne lub rentowe w miesięcznej
    wysokości nie przekraczającej kwoty najniższego wynagrodzenia i
    opłacające zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej z
    tytułu prowadzenia tej działalności.
    Te osoby nie płacą składek ale są zobowiązane do składania dokumentów
    ubezpieczeniowych.

    Mam nadzieję, że choć trochę Ci pomogłem ;-)

    Sławek
    GG#1397619
    ICQ#137114342