PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy taki tryb pracy jest legalny w świetle prawa??

  • 11. Data: 2005-11-04 08:28:51
    Temat: Re: Czy taki tryb pracy jest legalny w świetle prawa??
    Od: Kira <c...@W...pl>

    chester wrote:

    > Zabrzmiało to tak, jakby powyższe było rozwiązaniem złym,
    > bo 'system' jest zły.

    'System' jest zwyczajnie idiotyczny...

    > A prawda jest taka że autor wątku chce sobie dorobić, ale
    > nie chce się nigdzie rejestrować. Innymi słowy chciałby być
    > w szarej strefie i nie ponosić z tego tytułu konsekwencji.

    Nie, autor wątku chciałby dorobić sobie legalnie, ale tak żeby
    mu coś zostało w kieszeni, a nie żeby musiał do tego jeszcze ze
    swoich pieniędzy dokładać. Co jest akurat zdrowym odruchem.

    > choć tak naprawdę autor powinien DG zarejestrować. I się
    > zdecydować: albo prowadzi działalność ze wszystkimi tego
    > konsekwencjami, albo też jest pracownikiem ze wszystkimi
    > tego konsekwencjami.

    Problem z 'systemem' polega właśnie na tym, że on nijak nie
    różnicuje dwóch, zupełnie różnych kategorii osób:
    - Tych, którzy chcą prowadzić działalność, rozwijać firmę,
    tworzyć miejsca pracy itp, czyli działać na jakąś większą
    skalę -- faktycznych przedsiębiorców;
    - Tych, którzy chcą tylko dorobić parę stówek do swoich dość
    wątłych dochodów i nie mają najmniejszego zamiaru robić z
    tego dorabiania firmy -- dzieciaków, opiekunek, starych
    babć z koszyczkiem jagódek przy drodze, itp.

    O ile ci pierwsi faktycznie, muszą z góry zakładać że będą
    potrzebować kapitału, o tyle drudzy to w 99% przypadków jest
    szara strefa -- bo kto normalny założy DG i będzie płacić
    te 700zł ZUSu miesięcznie, jak przychód ma na poziomie 400?

    Powinna istnieć jakaś furtka dla takich osób. Państwo by
    na nich nie straciło, bo oni i tak tych ZUSów nie płacą,
    a gdyby mogli legalnie dorobić, to zarobiłoby choćby i na
    samych podatkach.

    > A umowy-zlecenia może wystawiać AFAIK tylko jakaś inna
    > "działalność", a nie zwykła osoba fizyczna (pani Jadzia).

    W zasadzie, to może. Tyle że automatycznie staje się wtedy
    płatnikiem składek z tego zlecenia, co wymaga od niej tego
    przelecenia się do ZUSu -- a mało komu się będzie chciało.

    Kira

  • 12. Data: 2005-11-04 09:04:35
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > Zabrzmiało to tak, jakby powyższe było rozwiązaniem złym, bo 'system'
    > jest zły. A prawda jest taka że autor wątku chce sobie dorobić, ale nie

    System jest poj*********, bo nie pozwala "dorabiac". Istota tego systemu
    polega na tym, ze trzeba miec na czysto przynajmniej 2000 zl, zeby
    oplacic ZUS i miec 1400 zl na zycie.

    Ja tez bardzo chetnie bralbym zlecenia dodatkowe typu "instalacja
    oprogramowania" itp itd, mialbym z tego 200-500 zl na miesiac, ale wizja
    wszystkich tych opłat i latania po urzedach powoduje, ze po prostu nie
    mam na to ochoty - pomimo ze mam stałą prace i nie musiałbym płacic
    duzej czesci z tych 700 stowek.

  • 13. Data: 2005-11-04 09:07:31
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    ale przeciez jest luka - vide pravo do działalnosci
    dla osob zatrudnionych na umowe o prace ...
    --
    ---> to tylko moje zdanie <--
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 14. Data: 2005-11-04 09:18:45
    Od: "Mariusz" <b...@b...pl>

    Użytkownik "Kira" <c...@W...pl> napisał w wiadomości

    > No przecież Ci właśnie napisałam jak ją wykonywać legalnie...

    ty to masz anielska cierpliwość ;)

  • 15. Data: 2005-11-04 10:36:01
    Od: Kira <c...@W...pl>

    gromax wrote:

    > ale przeciez jest luka - vide pravo do działalnosci
    > dla osob zatrudnionych na umowe o prace ...

    Ano, tylko raz, że trzeba ten etat mieć, dwa, że i tak Ci
    zostaje zdrowotna. Czyli jak sobie dorobisz 200zł, to 3/4
    oddasz ZUSowi a 19% US - czyli zostanie Ci... A, sam se
    przelicz czy by Ci się chcialo ;)

    Dalej się upieram, że jak ktoś sobie tylko dorabia powiedzmy
    te 500zł miesięcznie, to nasze kochane państwo powinno się od
    niego odstosunkować. No bo do licha o co nam chodzi, o to,
    żeby ludzie mieli jednak co żreć z własnej pracy, czy może
    o wyganianie ich do szarej strefy i na zasiłki jednocześnie?

    Kira

  • 16. Data: 2005-11-04 10:36:32
    Od: Kira <c...@W...pl>

    Mariusz wrote:

    > ty to masz anielska cierpliwość ;)

    Tylko czasami ;>

    Kira

  • 17. Data: 2005-11-04 10:40:00
    Od: Kira <c...@W...pl>

    KrzysiekPP wrote:

    > ale wizja wszystkich tych opłat i latania po urzedach powoduje,
    > ze po prostu nie mam na to ochoty - pomimo ze mam stałą prace
    > i nie musiałbym płacic duzej czesci z tych 700 stowek.

    No i dokładnie o to mi właśnie chodzi: jak z tych 200 od ręki
    ~170 zabiera państwo, a za pozostałe 30zł trzeba się nalatać,
    naskładać, narozliczać, to nikt normalny się w to bawił nie
    będzie. Zrobi sobie na lewo i ojeje prawo prostym sikiem przez
    lewe ramię.

    Kira

  • 18. Data: 2005-11-04 11:59:25
    Od: u...@p...onet.pl

    Bardzo dziękuję za tak obszerne informacje:) Niestety trochę jestem
    zmartwiony, bo chyba będę musiał zarabiać "na czarno", a wiadomo, że to
    komplikuje sprawę, ponieważ niektórzy pewnie chcieliby rachunki za usługi.

  • 19. Data: 2005-11-04 12:21:52
    Od: "rs" <i...@w...pl>

    > Można je wykonywać na zlecenia / dzieła i wtedy DG mieć
    > nie musisz. Natomiast jeśli wykonujesz je regularnie bez
    > DG i umów, to US się w końcu może - za namową jakiegoś
    > życzliwego - zainteresować Twoimi lewymi dochodami. A do
    > tego starczy jeden niezadowolony klient...

    albo zazdrosny.

  • 20. Data: 2005-11-04 13:16:07
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

> [...]
    > naskładać, narozliczać, to nikt normalny się w to bawił nie
    > będzie. Zrobi sobie na lewo i ojeje prawo prostym sikiem przez

    Powiedzonka M. Czumy sa jak widze niesmiertelne :D

    Powiedz mi, jak bys widziala ustawe regulujaca "drobne zarobkowanie". Bo w
    pelni sie z Toba zgadzam, ze system jest bardzo nieprzyjazny takim drobnym
    zarobkowiczom, nie daje im w zasadzie szansy na legalne funkcjonowanie i ze
    to zle dla nich i dla panstwa. Jednak kiedy zaczynam sie zastanawiac nad
    sformulowaniem przepisow, sprawa sie komplikuje. Po pierwsze, jak i gdzie
    wyznaczyc granice miedzy DZ (drobne zarobkowanie) a DG, zeby DG nie
    przechodzily masowo na DZ. (Oczywiscie najlepiej byloby obnizyc podatki i
    uproscic rozliczenia wszystkim, ale zakladam poruszanie sie w ramach obecnej
    sytuacji, w ktorej nie przewiduje sie ryzyka nawet chwilowego obnizenia
    wplywow do budzetu). Po drugie, w jaki sposob kontrolowac ilosc zarobionych
    pieniedzy - ew. jesli nie procent, tylko jakis ryczalt, jak go wyznaczac -
    zeby uczynic ten system zarowno w miare szczelnym i odpornym na naciaganie,
    jak i mozliwie malo uciazliwym. Masz pomysly?

    I.