PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy pracodawca moze zmusic do urlopu?

  • 1. Data: 2002-07-08 09:47:28
    Temat: Czy pracodawca moze zmusic do urlopu?
    Od: "fpkk" <f...@p...onet.pl>

    Witam,

    jestem w okresie wypowiedzenia i pracodawca chce abym teraz wykorzystal
    zalegly urlop (m.in. z 2000 i 2001 roku). Oczywiscie wolalbym przychodzic do
    pracy i otrzymac ekwiwalent.

    Pytanie brzmi: Czy pracodawca moze mnie do tego zmusic? Jezeli nie, to czy
    wystarczy odmowa z mojej strony?

    Z gory dziekuje za podpowiedzi.
    fpkk

  • 2. Data: 2002-07-08 11:28:34
    Temat: Re: Czy pracodawca moze zmusic do urlopu?
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 8 Jul 2002 11:47:28 +0200, "fpkk"
    <f...@p...onet.pl> zakodował:

    >Pytanie brzmi: Czy pracodawca moze mnie do tego zmusic? Jezeli nie, to czy
    >wystarczy odmowa z mojej strony?

    Nie może. Było nawet na ten temat orzeczenie SN (niestety, sygnatury
    nie pamiętam).
    Uzasadnienie było logiczne - jest to urlop wypoczynkowy. W okresie
    wypowiedzenia pracownik znajduje się w stresie, więc nie może być mowy
    o wypoczynku.
    Jak pracodawca nie chce Cię widzieć w pracy, to co najwyżej może
    zwolnić Cię z obowiązku świadczenia pracy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-07-08 14:03:04
    Od: "fpkk" <f...@p...onet.pl>

> [...]
    > o wypoczynku.
    > Jak pracodawca nie chce Cię widzieć w pracy, to co najwyżej może
    > zwolnić Cię z obowiązku świadczenia pracy.

    Serdeczne dzieki za info. Wiem juz co robic.

    pozdrawiam
    fpkk

  • 4. Data: 2002-07-09 22:57:56
    Od: "Radar" <j...@p...com>

    raczej może cię do tego zmusić:
    - urlop pracodawca ma obowiazek udzielić pracownikowi w naturze (czyli w
    razie rozprawy wykpi się bo wypłacajac ci ekwiwalent pozbawi cie tego
    urlopu)

  • 5. Data: 2002-07-09 23:15:42
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 10 Jul 2002 00:57:56 +0200, "Radar"
    <j...@p...com> zakodował:

    >raczej może cię do tego zmusić:
    >- urlop pracodawca ma obowiazek udzielić pracownikowi w naturze (czyli w
    >razie rozprawy wykpi się bo wypłacajac ci ekwiwalent pozbawi cie tego
    >urlopu)

    Art. 171. Par. 1. W razie nie wykorzystania przysługuj?cego urlopu w
    cało?ci lub w czę?ci z powodu:
    1) rozwi?zania lub wyga?nięcia stosunku pracy,
    2) powołania pracownika do zasadniczej, okresowej lub zawodowej służby
    wojskowej, do służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza
    zawodowego albo do odbycia przeszkolenia wojskowego trwaj?cego dłużej
    niż 3 miesi?ce,
    przysługuje ekwiwalent pieniężny.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2002-07-09 23:25:06
    Od: "Radar" <j...@p...com>

    Tak wszystko sie zgadza, ale tu chodzi o urlop w okresie
    wypowiedzenia.Dlaczego pracodawca nie moze udzielić urlopu (pomijając fakt
    czy był jakikolwiek plan urlopów)?. Kierując sie generalną zasadą - urlop w
    roku w którym pracownik nabył do niego prawo oraz - zaległy urlop do końca
    marca roku nastepnego - pracodawca ma wręcz obowiazek urlopu udzielic jak
    najszybciej. Intryguje mnie trochę to orzeczenie - poszukam.

  • 7. Data: 2002-07-10 14:37:30
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Nie może. Było nawet na ten temat orzeczenie SN (niestety, sygnatury
    > nie pamiętam).

    czekamy na SN ;-)
    bo w KP jest jasno napisane, ze to PRACODAWCA ustala plan urlopow,
    tak wiec w zasadzie to on decyduje kto kiedy i na ile.

    pozdrawiam

    romekk

  • 8. Data: 2002-07-10 15:37:09
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 10 Jul 2002 14:37:30 GMT, Roman Kubik
    <r...@p...com.pl> zakodował:

    >czekamy na SN ;-)
    >bo w KP jest jasno napisane, ze to PRACODAWCA ustala plan urlopow,
    >tak wiec w zasadzie to on decyduje kto kiedy i na ile.

    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Urlopy/urlopy
    1.html
    Tam znalazłem:
    "Kwestia jest problematyczna. Z jednej strony pracodawca powinien
    udzielić czytelniczce zaległego urlopu do końca marca tego roku, z
    drugiej - nie może jej zmusić do pójścia na urlop podczas wymówienia.
    Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że w zasadzie podczas
    wypowiedzenia pracownik nie jest w stanie wykorzystać urlopu zgodnie z
    jego przeznaczeniem. Jeżeli więc pracodawca przymusowo wysyła
    czytelniczkę na zaległy urlop podczas wypowiedzenia, a ta udowodni
    przed sądem, że była gotowa do świadczenia pracy, ale pracodawca
    odmówił, zapewne wygra i dostanie ekwiwalent za 4 dni urlopu. "

    Ponadto komentarz do k.p. (C.H.Becka) mowi:
    "...Brak wyraznej zgody pracownika na udzielenie mu zaleglego urlopu w
    okresie wypowiedzenia nie rodzi automatycznie po jego stronie
    rozszczenia o ekwiwalent za nie wykorzystany urlop, gdyz konieczne
    jest przeprowadzenie przez niego dowodu, ze mimo nieswiadczenia pracy
    i pobierania wynagrodzenia w okresie wypowiedzenia, traktowanego przez
    zakład pracy jako faza rownoczesnego korzystania z urlopu
    wypoczynkowego, pozostawal w gotowosci do wykonywania pracy, a zaklad
    pracy go nie dopuszczal "

    Ciągle jednak samego orzeczenia nie mogę znaleźć. Niestety, pod ręką
    mam tylko internet - może ktoś z Lexem albo czymś podobnym znajdzie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2002-07-10 23:01:28
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    Kaizen <x...@c...sz> wrote:
> [...]

    > udzielić czytelniczce zaległego urlopu do końca marca tego roku, z
    > drugiej - nie może jej zmusić do pójścia na urlop podczas wymówienia.
    (...)

    czyli to orzeczenie bedzie dotyczylo BARDZo specyficznej i w zasadzie
    niezgodnej z KP sytuacji: urlopu zaleglego i w okresie wypowiedzenia,

    a KP na ten temat ma kilka paragrafow w sumie bardzo niespojnych:

    Art. 161. Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi
    urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego
    prawo.

    jest _obowiazany_ czyli w zasadzie nie ma prawa pojawic sie urlop zalegly ;-)
    (poza sytuacja zaplanowany urlop na koniec grudnia, a sie rozchorowalem i bylem
    na zwolnieniu zamiast na urlopie)

    Art. 162. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części.
    Co najmniej jedna część urlopu powinna obejmować nie mniej niż
    14 kolejnych dni kalendarzowych.

    czyli niby pracownik ma cos do powiedzenia

    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem
    urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, w uzgodnieniu z zakładową
    organizacją związkową, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

    czyli w sumie pracownik nie ma nic do gadania (biorac pod uwage _nie_
    oznacza ze pracodawca _musi_ postapi zodnie z zachciankami praconwikow)

    § 2. Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników w sposób
    przyjęty u danego pracodawcy.
    § 3. Na wniosek pracownicy udziela się jej urlopu bezpośrednio po
    urlopie macierzyńskim; dotyczy to także pracownika-ojca wychowującego
    dziecko, który korzysta z urlopu macierzyńskiego.

    no comments

    Art. 164. § 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na
    wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.

    _moze_ czyli pracodawca ma ostatecznie podjac decyzje...

    § 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu
    szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika
    spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.

    czyli pracodawca _moze_ zmieniac plan urlopow bo tak i juz.

    imho to nie sa precyzyjne przepisy, ale jednak czytajac te punkty mam
    nieodparte wrazenie, ze to pracodawca decyduje...

    pozdrawiam

    romekk

  • 10. Data: 2002-07-11 13:27:00
    Od: "Flamenco" <m...@p...onet.pl>

    Moze dac ci kase za okres do konca wypowiedzenia i nie wpuszczac ci do
    pracy, ale kase musi dac