PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy pracodawca moze zmusic do urlopu? › Re: Czy pracodawca moze zmusic do urlopu?
    From: Roman Kubik <r...@p...com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Czy pracodawca moze zmusic do urlopu?
    Date: 10 Jul 2002 23:01:28 GMT
    Sender: Roman Kubik <r...@f...sb.gov.pl>

    Kaizen <x...@c...sz> wrote:
    > Pięknego dnia 10 Jul 2002 14:37:30 GMT, Roman Kubik
    > <r...@p...com.pl> zakodował:

    > http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Urlopy/urlopy
    1.html
    > Tam znalazłem:
    > "Kwestia jest problematyczna. Z jednej strony pracodawca powinien
    > udzielić czytelniczce zaległego urlopu do końca marca tego roku, z
    > drugiej - nie może jej zmusić do pójścia na urlop podczas wymówienia.
    (...)

    czyli to orzeczenie bedzie dotyczylo BARDZo specyficznej i w zasadzie
    niezgodnej z KP sytuacji: urlopu zaleglego i w okresie wypowiedzenia,

    a KP na ten temat ma kilka paragrafow w sumie bardzo niespojnych:

    Art. 161. Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi
    urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego
    prawo.

    jest _obowiazany_ czyli w zasadzie nie ma prawa pojawic sie urlop zalegly ;-)
    (poza sytuacja zaplanowany urlop na koniec grudnia, a sie rozchorowalem i bylem
    na zwolnieniu zamiast na urlopie)

    Art. 162. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części.
    Co najmniej jedna część urlopu powinna obejmować nie mniej niż
    14 kolejnych dni kalendarzowych.

    czyli niby pracownik ma cos do powiedzenia

    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem
    urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, w uzgodnieniu z zakładową
    organizacją związkową, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

    czyli w sumie pracownik nie ma nic do gadania (biorac pod uwage _nie_
    oznacza ze pracodawca _musi_ postapi zodnie z zachciankami praconwikow)

    § 2. Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników w sposób
    przyjęty u danego pracodawcy.
    § 3. Na wniosek pracownicy udziela się jej urlopu bezpośrednio po
    urlopie macierzyńskim; dotyczy to także pracownika-ojca wychowującego
    dziecko, który korzysta z urlopu macierzyńskiego.

    no comments

    Art. 164. § 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na
    wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.

    _moze_ czyli pracodawca ma ostatecznie podjac decyzje...

    § 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu
    szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika
    spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.

    czyli pracodawca _moze_ zmieniac plan urlopow bo tak i juz.

    imho to nie sa precyzyjne przepisy, ale jednak czytajac te punkty mam
    nieodparte wrazenie, ze to pracodawca decyduje...

    pozdrawiam

    romekk