PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo to są znajomości? › Re: Co to są znajomości?
    From: No Name <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Co to są znajomości?
    Date: Wed, 18 Dec 2002 11:27:46 +0100

    > A dlaczego nie do zastosowania w praktyce?
    > Bo używasz tylko jednej zmiennej objaśniającej wielkość sprzedaży - cenę.
    > Czyli budujesz krzywą popytu dla danego niezmienianego produktu w danym
    > miejscu, w danej chwili, przy danej pogodzie, przy danych klientach, w danym
    > otoczeniu... itp.
    > A tych parametrów jest mnóstwo - Ty uwzględniłeś tylko jeden z nich - cenę.
    > Ona różni się od innych parametrów tylko tym, ze jest łatwo sterowalna. Ale
    > tak samo wpływa na wielkość sprzedaży.

    Dołaczając się do odpowiedzi powtórzę, co napisałem poprzednio.
    Ustalenie ceny było możliwe, natomiast jak zareaguje popyt, tego nie
    wiadomo. Założenie, że przy małym wzroście ceny nastąpi mały i adekwatny
    spadek popytu jest teoretycznym uproszczeniem. Może być np. tak, że dane
    dobro jest bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany ceny, np. wódka, a cena
    opakowania jednostkowego jest powszechnie znana. Ogólnokrajowy,
    niewielki nawet wzrost cen w warunkach komunistycznych mógł doprowadzić
    do niekontrolowanego wzrostu popytu, ponieważ ludzie bali się, że władza
    manipuluje cenami, gorzały zabraknie i należy kupować na zapas.
    Podobnie założenie, że władza bała się odwższać ceny jest przypisywaniem
    jej cech racjonalnych, które nie miały miejsca. takie zachowania miały
    miejsce co najwyżej w schyłkowym okresie. Władza zakładała, że inflacja
    nie występuje, rola pieniądza była ograniczona, a prawo popytu i podaży
    działało w oparciu o inne dane wyjściowe. Stosowanie analogii i pojęć z
    gospodarki kapitalistycznej nie jest uprawnione.
    Przypisywanie odpowiedzialności społeczeństwu, które uniemożliwiało
    władzy ustalenie "właściwych" cen i czynienie dobrze jest odwracaniem
    kota ogonem. Obywatele nie wywierali na włądzę żadnej presji, mieli do
    powiedzenia tyle, co Żyd na gestapo. Jeżeli pretekstem do buntu były
    podwyżki cen, to jedynie dlatego, że nic innego władza dać nie mogła i
    nie chciała niż "stabilne ceny". Irracjonalny lęk przed społeczeństwem
    powodowany był nie jego presją na niskie ceny, tylko faktem, że władza
    nie miała mandatu, bo nie pochodziła z wyboru i miałą świadomość, że
    opiera się jedynie na bagnetach i serwilistycznej, sprostytuowanej
    grupie aparatu partyjnego.

    Pzdr: Dogbert