PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo to są znajomości? › Re: Co to są znajomości?
    From: flyer <f...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Co to są znajomości?
    Date: Sun, 24 Nov 2002 20:41:21 +0100

    mer wrote:

    > Znasz powiedzenie: "Jakiego mnie Panie Boże stworzyłeś takiego mnie masz"

    No i dobrze - swiadomosc swojej wartosci i mozliwosci nie jest niczym zlym.

    > A kto ci takie prawo dał?
    > Czy ten ktoś powiedział ci również komu ukradnie kase jeżeli twoja praca jest warta
    700 a chcesz
    > mieć bez ryzyka 1500?

    Konstytucja RP? Zasady rzadzace tzw. demokratycznym panstwem prawa?
    Sprawiedliwosc spoleczna?

    Jedna sprawa, ze mam swiadomosc, ze zycie za minimum socjalne nie jest
    zyciem ale wegetacja. Patrzac na to z pozycji wolnej woli czlowieka,
    jest to stan permanentnej stagnacji, ktory niczym sie nie rozni od stanu
    czlowieka bedacego w spiaczce, a wiec jest totalnym bezsensem/stanem
    nieistnienia woli.

    Druga sprawa - jest wiele prac nie wymagajacych ponoszenia ryzyka -
    nikomu nie kaze krasc dla mnie pieniedzy. Ale zalozmy, ze moj pracodawca
    pobierajac pieniadze od zleceniodawcow kaze im placic o wiele wyzsza
    stawke niz mi wyplaca (swietnym przykladem sa firmy informatyczne z
    uslugami placonymi za godzine). W tej stawce miesci sie oczywiscie jego
    (szefa) premia za ryzyko (pod warunkiem, ze zainwestowal w firme swoje
    pieniadze a nie pieniadze akcjonariuszy - taki szef powinien dostawac
    mniejsza gaze ze wzgledu na brak ryzyka utraty wlasnych zainwestowanych
    srodkow).
    I w tym miejscu pojawia sie stary znajomy - chciwosc szefa, ktory chce
    dorobic sie domu, swietnych samochodow i bezpieczenstwa finansowego w
    jak najkrotszym czasie (coz za ciekawy zbieg okolicznosci - szef tak
    naprawde nie chce ryzykowac ale musi z racji tego, ze chce osiagnac
    wiecej niz inni - wiec za bardzo nie rozni sie od innych).
    Pytanie tylko, czy ma MORALNE prawo (dla zainteresowanych - nie ma tego
    w podrecznikach prawa ;) ) ZANIZAC wartosc pracy swoich pracownikow
    wykorzystujac warunki zewnetrzne, w sytuacji kiedy to zanizanie nie
    wynika z rachunku kosztow, nawet uwazgledniajacych rezerwy na ryzyko
    dzialania firmy. Innymi slowy - czy dopuszczalna jest w wspolczesnym
    "oswieconym" ( :( ) swiecie eksploatacja pracownikow przy wykorzystaniu
    usprawiedliwienia, ze inni tez tak robia i pracownicy powinni sie
    cieszyc z pracy. I nie mowie tu o sytuacji, kiedy pracodawca musi sie
    zapozyczac na pensje dla pracownikow - mowie tu o sytuacji kiery z
    rachunku ekonomicznego firmy wynika, ze wartosc pracy pracownikow jest
    wyzsza niz pieniadze im wyplacane.

    Flyer