PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawcę

  • 11. Data: 2006-04-05 20:38:43
    Temat: Re: Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawcę
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e115t0$3jr$1@news.onet.pl Marcin_P. <n...@o...pl>
    pisze:

    > powinien
    > się
    > Może głupie pytanie ale skoro to obowiązek pracownika to kogo ukaże
    > kontrola z PIP-u pracownika czy raczej pracodawcy?
    Bzdurą jest, że to obowiązek pracownika. To obowiązek pracodawcy.
    Kogo ukaże PIPa? Nie sposób odpowiedzieć na to pytanie bez określenia komu
    ukaże.
    Otóż PIPa ukaże kontrolera pracodawcy. A w następstwie tegoż ukazania ukarze
    pracodawcę. ;)

    > I drugie chyba jeszcze głupsze. Co może zrobić pracodawca z pracownikiem
    > który uparcie nie poddaje się badaniu okresowemu.
    Jeśli bez odpowiedniego usprawiedliwienia - rozwiązanie umowy bez
    wypowiedzenia. I nie musi być uparcie, wystarczy raz.

    Jotte

  • 12. Data: 2006-04-05 20:50:02
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e10q09$qir$1@news.onet.pl Marcin_P. <n...@o...pl>
    pisze:

    > Czy do "ciężkiego naruszenie obowiązków przez pracodawcę" można zaliczyć:
    > 1) pracę na wysokości na zwyżce gdy nie ma się odpowiednich badań
    > lekarskich.
    > 2) nieaktualne badania lekarskie ostanie skierowanie było 8 lat temu.
    Obie sytuacje spełniają kryterium "ciężkiego naruszenia". Stanowią bowiem
    naruszenie art. 15 oraz art. 94 ust. 4 KP.
    Rodzaj obowiązków należy utożsamiać z podstawowymi zasadami prawa pracy
    (art. 10 do art.18^3e KP.) oraz obowiązkami pracodawcy zapisanym w art. 94
    KP.

    Jotte

  • 13. Data: 2006-04-06 05:59:03
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e114tm$6pi$1@inews.gazeta.pl>
    leszek <s...@W...gazeta.pl> pisze:

> [...]
    > na badanie lekarskie. Na orzeczeniu jest "data następnego badania" (
    > na ogół cztery lata) i to do pracownika już należy pamiętanie o tym

    Nie do końca. Kopia wyników badań znajduje się w aktach osobowych i to
    zadaniem kadr jest pamiętać, że kończy się termin ważności tych badań. W
    końcu to pracodawca dostaje 'po głowie' od PiP'u za brak aktualnych badań
    lekarskich, a nie pracownik.

    --
    Nixe

  • 14. Data: 2006-04-06 05:59:44
    Temat: Re: Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawc
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e1176m$qbi$1@atlantis.news.tpi.pl>
    exit <josh11(antyspam)@wp.pl> pisze:

    > Dopuszczenie do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego
    > stwierdzającego zdolność do pracy na danym stanowisku stanowiłoby
    > naruszenie jednego z podstawowych obowiązków pracodawcy, jakim jest
    > zapewnienie pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
    > (art. 94 k.p. i art. 207 k.p.).

    No dobrze, ale pytanie brzmiało co pracodawca może zrobić z opornym
    pracownikiem? :)

    --
    Nixe

  • 15. Data: 2006-04-06 07:32:15
    Od: "exit" <josh11(wytnij)@wp.pl>

    Użytkownik "Nixe" <n...@f...peel> napisał w wiadomości
    > No dobrze, ale pytanie brzmiało co pracodawca może zrobić z opornym
    > pracownikiem? :)

    kary regulaminowe.

    pozdrawiam
    exit

  • 16. Data: 2006-04-06 08:04:24
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    studentos wrote:

    > Czy jesteś pewien, że jeśli pracodawca nie spełnia tych wymagań, to można
    > rozwiązać umowę o pracę w trybie natychmiastowym, bez okresu wypowiedzenia
    > (np. 3 miesiące) ?
    >
    > Możesz podać np. jakiś wyrok w podobnej sprawie ?

    Co wiecej - mozesz domagac sie odszkodowania.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 17. Data: 2006-04-06 08:21:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:5bin7q8t97d8$.wsxwqi29k9xn.dlg@40tude.net studentos
    <s...@T...pl> pisze:

> [...]
    > (np. 3 miesiące) ?
    > Możesz podać np. jakiś wyrok w podobnej sprawie ?

    "Sąd Najwyższy w wyroku z 4 kwietnia 2000 r. (sygn. akt I PKN 516/99; OSNP
    2001/ 16/516) stwierdził, że pracodawca, który nie wypłaca pracownikowi w
    terminie całości wynagrodzenia, ciężko narusza swój podstawowy obowiązek z
    winy umyślnej, choćby z przyczyn niezawinionych nie uzyskał środków
    finansowych na wynagrodzenia."
    Ale uwaga - jeśli opóźnienie w wypłacie nastąpiło incydentalnie i wynosiło
    np. 2 dni to sprawa może być śliska, czytaj tu:
    http://www.prawo-pracy.pl/rozwiazanie_umowy_z_winy_p
    racodawcy-a-43.html.

    Jotte

  • 18. Data: 2006-04-06 09:34:30
    Od: "exit" <josh11(wytnij)@wp.pl>

    Użytkownik "studentos" <s...@T...pl> napisał w wiadomości

    > Możesz podać np. jakiś wyrok w podobnej sprawie ?
    > --

    Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z 4.04.2000 r.
    I PKN 516/99, OSNAP 2001/16/516

    pzdr
    exit

  • 19. Data: 2006-04-06 20:47:05
    Od: studentos <s...@T...pl>

    06-04-2006, na pl.praca.dyskusje, Jotte napisał(a):

    > jeśli opóźnienie w wypłacie nastąpiło incydentalnie i wynosiło
    > np. 2 dni to sprawa może być śliska

    Notoryczne opóźnienia od jakiś 2 lat. Przelewy na rachunek jako "zaliczka".
    Wynagrodzenie w pełnej wartości jest na rachunku czasem po upływie miesiąca
    rozliczeniowego.

    > sygn. akt I PKN 516/99; OSNP
    > 2001/ 16/516

    Dziękuję.
    studentos

  • 20. Data: 2006-04-06 20:48:04
    Od: studentos <s...@T...pl>

    06-04-2006, na pl.praca.dyskusje, exit napisał(a):

    > I PKN 516/99, OSNAP 2001/16/516

    Dziękuję, mam nadzieję, że będzie to pomocny argument.
    studentos