PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawcę

  • 1. Data: 2006-04-05 16:07:27
    Temat: Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawcę
    Od: "Marcin_P." <n...@o...pl>

    Witam,

    Czytam sobie posty z wątku "Pracodawca nie chce mnie puścić - co zrobić" i w
    związku z tym mam takie małe pytanko, może komuś się przydadzą odpowiedzi na
    nie.

    Czy do "ciężkiego naruszenie obowiązków przez pracodawcę" można zaliczyć:

    1) pracę na wysokości na zwyżce gdy nie ma się odpowiednich badań
    lekarskich.

    2) nieaktualne badania lekarskie ostanie skierowanie było 8 lat temu.

    Marcin_P.

  • 2. Data: 2006-04-05 17:34:54
    Temat: Re: Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawc
    Od: "exit" <josh11(antyspam)@wp.pl>

    Użytkownik "Marcin_P." <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy do "ciężkiego naruszenie obowiązków przez pracodawcę" można zaliczyć:
    >
    > 1) pracę na wysokości na zwyżce gdy nie ma się odpowiednich badań

    Do podstawowych obowiązków pracodawcy należą przede wszystkim jego obowiązki
    z zakresu bhp Ciężkie naruszenie" to działanie lub zaniechanie pracodawcy
    nacechowane winą umyślną lub rażącym niedbalstwem, ale nie w każdej sprawie,
    lecz tylko w zakresie obowiązków p o d s t a w o w y c h. Kodeks nie
    określa zamkniętej listy obowiązków podstawowych, a jedynie daje ich
    przykłady, poprzedzone określeniem "w szczególności"; mamy tam więc m.in.
    terminowe i pełne wypłaty wynagrodzenia, zapewnienie warunków pracy zgodnych
    z przepisami bhp itd

    > 2) nieaktualne badania lekarskie ostanie skierowanie było 8 lat temu.

    KP mowi: Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego
    orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na
    określonym stanowisku.

    Wg mnie kwalifikuje sie do rozwiazania umowy z art. 55. § 11

    --
    pozdrawiam,
    exit

  • 3. Data: 2006-04-05 18:08:57
    Od: "PiotrG" <p...@s...com.pl>

    > 2) nieaktualne badania lekarskie ostanie skierowanie było 8 lat temu.
    A nie jest czasem tak, ze to pracownik zobowiazany jest posiadac aktualne
    badania?
    Czyli to byloby naruszenie obowiazkow przez pracownika...
    PiotrG

  • 4. Data: 2006-04-05 18:28:26
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e1113q$1pi0$1@node3.news.atman.pl>
    PiotrG <p...@s...com.pl> pisze:

    > A nie jest czasem tak, ze to pracownik zobowiazany jest posiadac
    > aktualne badania?

    Nie, to w gestii pracodawcy leży wysłanie pracownika na badania
    wstępne/okresowe i opłacenie ich.

    --
    Nixe

  • 5. Data: 2006-04-05 19:13:58
    Od: " leszek" <s...@W...gazeta.pl>

    PiotrG <p...@s...com.pl> napisał(a):

    > A nie jest czasem tak, ze to pracownik zobowiazany jest posiadac aktualne
    > badania?
    > Czyli to byloby naruszenie obowiazkow przez pracownika...
    > PiotrG

    Przy przyjęciu do pracy to pracodawca ma obowiązek wysłać pracownika na
    badanie lekarskie. Na orzeczeniu jest "data następnego badania" ( na ogół
    cztery lata) i to do pracownika już należy pamiętanie o tym terminie, powinien
    to zgłosić bodaj na dwa tygodnie przed upływem, oczywiście badanie odbywa się
    na koszt pracodawcy.

  • 6. Data: 2006-04-05 19:30:29
    Od: "Marcin_P." <n...@o...pl>

    Witam,

> [...]
    powinien
    > to zgłosić bodaj na dwa tygodnie przed upływem, oczywiście badanie odbywa

    Może głupie pytanie ale skoro to obowiązek pracownika to kogo ukaże kontrola
    z PIP-u pracownika czy raczej pracodawcy?

    I drugie chyba jeszcze głupsze. Co może zrobić pracodawca z pracownikiem
    który uparcie nie poddaje się badaniu okresowemu.

    Pozdrawiam.

  • 7. Data: 2006-04-05 19:33:33
    Od: "exit" <josh11(antyspam)@wp.pl>

    Użytkownik " leszek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > powinien
    > to zgłosić bodaj na dwa tygodnie przed upływem, oczywiście badanie odbywa

    do pracodawcy nalezy rowniez pilnowanie wazosci badan lekarskich pracownikow

    --
    pozdrawiam,
    exit

  • 8. Data: 2006-04-05 19:52:29
    Od: "exit" <josh11(antyspam)@wp.pl>

    > I drugie chyba jeszcze głupsze. Co może zrobić pracodawca z pracownikiem
    > który uparcie nie poddaje się badaniu okresowemu.

    Dopuszczenie do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego
    stwierdzającego zdolność do pracy na danym stanowisku stanowiłoby naruszenie
    jednego z podstawowych obowiązków pracodawcy, jakim jest zapewnienie
    pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (art. 94 k.p. i
    art. 207 k.p.).

    --
    pozdrawiam,
    exit

  • 9. Data: 2006-04-05 20:01:42
    Od: "exit" <josh11(antyspam)@wp.pl>

    Użytkownik "Marcin_P." <n...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Może głupie pytanie ale skoro to obowiązek pracownika to kogo ukaże
    > kontrola
    > z PIP-u pracownika czy raczej pracodawcy?

    Pracodawcy nie wolno dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia
    lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym
    stanowisku. Odpowiedzialność za dopuszczenie pracownika do pracy bez
    aktualnych badań lekarskich ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku.

    --
    pozdrawiam,
    exit

  • 10. Data: 2006-04-05 20:16:36
    Od: studentos <s...@T...pl>

    05-04-2006, na pl.praca.dyskusje, exit napisał(a):

    > terminowe i pełne wypłaty wynagrodzenia

    Czy jesteś pewien, że jeśli pracodawca nie spełnia tych wymagań, to można
    rozwiązać umowę o pracę w trybie natychmiastowym, bez okresu wypowiedzenia
    (np. 3 miesiące) ?

    Możesz podać np. jakiś wyrok w podobnej sprawie ?
    studentos