PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie. Pracodawca wypłacał premię bez odprowadzania składek.

  • 1. Data: 2008-09-15 03:23:38
    Temat: Re: Pytanie. Pracodawca wypłacał premię bez odprowadzania składek.
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:op.uhi2jgkjy29g5e@m-dc2baca3f2e74 a <...@o...pl> pisze:

    > Pracowalem około dwóch lat w firmie. Otrzymywałem tam wynagrodzenie
    > zasadnicze i premię. Okazuje się, że od premii nie były płacone przez
    > pracodawcę - podatki, składki (nie wiem co powinno być). Jak to mówią
    > premia była płacona "pod stołem". Jej wielkość oscylowała granicach
    > mojego wynagrodzenia netto.
    > Przez pierwszy rok. Wynagrodzenie i premię otrzymywałem dwoma
    > oddzielnymi przelewami na konto. Po roku pracodawca zreflektował sie i
    > wypłacał mi premię do "ręki".
    > Teraz pytanie: gdzie i do kogo powinienem to zgłosić?
    Urząd Skarbowy, może Urząd Kontroli Skarbowej i ZUS.
    Zgłaszaj gdzie chcesz, najwyżej wywalą do kosza.

    > Czy powinienem?
    Hmm... odpowiedź obywatelska ma być, czy praktyczna? ;)))

    > Jakie konkretnie konsekwencje mogą spotkać pracodawcę?
    Trudno ocenić. Kara finansowa (trudno ocenić jak duża), eleganckie
    przetrzepanie firmy (zapewne są inne nieprawidłowości), może nasilone
    kontrole.
    Zależne od tego co wykryją i czy uda mu się "wynegocjować" przymknięcie oka
    przez kontrolera.

    Ale radzę przemyśleć sprawę. Na wpłacanie kwot przelewami masz dowód -
    wyciąg z konta (co tam jest jako tytuł przelewu?). Na jego podstawie
    przetrzepią mu księgi, sprawdzą czy są one tam księgowane i sprawa wyjdzie
    na jaw, ty przecież nie musiałeś wiedzieć, że od tych kwot nic nie jest
    odprowadzane (chyba, że on potrafi udowodnić, że wiedziałeś i wtedy
    pociągnie cię za sobą).
    Gorzej z tym "do łapy". Tu już nie ściemnisz, że nie wiedziałeś, więc jeśli
    istnieje ryzyko, że on wykaże branie przez ciebie tej kasy to będziesz sam
    miał poważne kłopoty ze skarbówką.

    --
    Jotte

  • 2. Data: 2008-09-15 03:24:43
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gamfp2$6pf$1@news.onet.pl Bynio <b...@i...pl>
    pisze:

    > To dlaczego się nie odgryzłeś przy pierwszej kopercie?
    Prowokacja pracownicza. :))

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2008-09-15 15:53:31
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Sep 15, 4:58 pm, a <a...@o...pl> wrote:

    > Teraz pytanie: gdzie i do kogo powinienem to zgłosić?
    >
    > Czy powinienem?

    To ja odpowiem pytaniem na pytanie: po co?

    --
    mihau

  • 5. Data: 2008-09-15 17:47:19
    Od: a <...@o...pl>

  • 6. Data: 2008-09-15 18:39:36
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "a" <...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czy to ważne? Dla zasady. Żeby się odgryźć za coś. Bo tak! Powodów może
    > być wiele.

    tylko w tym przypadku uważaj, żebyś przypadkiem sam sobie się nie odrgyzł...

    e.

  • 7. Data: 2008-09-15 18:49:37
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:slrngcuo20.83u.proteus@pl-test.org Wojciech Bancer

    > A RMUA?
    Nie wiem.
    W jednej pracy dostaję co miesiąc (inna sprawa, ze nie czytam tego na
    bieżąco).
    W drugiej nie dostaję jakieś zbiorcze zestawienia razem z PITem.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2008-09-15 18:55:04
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gana5i$493$1@achot.icm.edu.pl Noe Bat <n...@o...pl>
    pisze:

    > Ale czego nie wiedział ? Przecież to zwykła wypłata z kasy mniej lub
    > bardziej sformalizowana ale tylko wypłata. Jeśli pracodawca miał obowiązek
    > odprowadzenia składek/podatków to on go nie dopełnił.
    I o to chodzi. To zresztą nie jedyne, co popełnił.

    > Skutki tego
    > niedopełnienia może ponieść pracownik jeśli złożył niezgodną deklarację
    > roczną np
    Rozliczył się z PITa. Nie jego wina, że pracodawca zafałszował dane
    (zakładając, ze tak zrobił).

    >, ale to właśnie bardziej z tych przelewów, bo tu właśnie musiał
    > wiedzieć, że dostaje i jak się rozliczał to powinien to uwzględnić
    > niezależnie od dokumentów przedstawianych przez pracodawcę
    Można złożyć korektę do zeznania podatkowego.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2008-09-15 20:15:35
    Od: "Bynio" <b...@i...pl>

  • 10. Data: 2008-09-15 20:17:20
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    a pisze:

    > Czy to ważne? Dla zasady. Żeby się odgryźć za coś. Bo tak! Powodów może
    > być wiele.

    A wykazywałeś ten dochód w rozliczeniu rocznym podatku? Bo miałeś
    _obowiązek_ wykazać ten lewy dochód w zeznaniu podatkowym. Uważaj bo
    mogą cię czekać odsetki i kara od US.

    --
    Nikiel ;)
    od niklu