PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracodawca nie chce wyplacic pieniedzy - co robi?

  • 1. Data: 2004-05-08 18:25:17
    Temat: Pracodawca nie chce wyplacic pieniedzy - co robi?
    Od: "leszczyk" <l...@l...com>

    Pracowalem przez caly kwiwcien na umowe o dzielo. Ja z umowy wywiazalem sie
    w 100%, tymczasem moj pracodawca nie chce wyplacic mi pieniedzy. Umowe
    oczywiscie podpisana przez niego z kwota wynagrodzenia posiadam. Ostateczny
    termin zaplaty minal 7 maja. Co w takim wypadku robic? Jaka jest procedura?
    Trzeba go podac do sadu czy zaaltwia sie to jakos inaczej, np. komornik?
    Jak to zrobic? Jakie sa oplaty? Ile sie na to czeka? Co mi da wygranie
    sprawy przed sadem? Kolejny swistek papieru? Pytan mam wiele, ale taka
    sytuacja pojawila sie pierwszy raz w moim zyciu i nie wiem jak postepowac.
    Jakie sa szanase, ze odzyskam uczciwie zarobione pieniadze? Jesli co nieco
    wiecie w tym temacie to pomozcie.

  • 2. Data: 2004-05-08 19:18:55
    Od: jaQbek <a...@n...koncu.postu>

    Dnia Sat, 8 May 2004 20:25:17 +0200, leszczyk <l...@l...com> napisał:

    > Trzeba go podac do sadu czy zaaltwia sie to jakos inaczej, np. komornik?
    > Jak to zrobic? Jakie sa oplaty? Ile sie na to czeka? Co mi da wygranie
    > sprawy przed sadem? Kolejny swistek papieru?

    Najpierw udaj się do PIP -u. Przedstaw im sprawę. Jeśli uznają, że
    wszystko faktycznie jest tak, jak opisujesz, polecą Ci skierowanie sprawy
    do sądu pracy. Pozbieraj wszystkie papiery jakie masz odnośnie tej umowy,
    a przede wszystkim te, gdzie pracodawca podpisuje się pod zadeklarowanym
    wynagrodzeniem, zakresem wykonywanych prac i przy odbiorze wykonanego
    dzieła. Jeśłi masz to wszystko, wystąp o załatwienie sprawy w toku
    postępowania przedprocesowego - chodzi o to, że sprawa jest ewidentna i
    nie ma potrzeby wszczynania procesu, który wiadomo jak się zakończy.
    Pozdrawiam i miłej rozmowy w PIP - ie. :)

    --
    j...@N...onet.pl.USUNTO

  • 3. Data: 2004-05-08 19:56:48
    Od: "leszczyk" <l...@l...com>

    Użytkownik "jaQbek" <a...@n...koncu.postu> napisał w wiadomości

> [...]
    > a przede wszystkim te, gdzie pracodawca podpisuje się pod zadeklarowanym
    > wynagrodzeniem, zakresem wykonywanych prac i przy odbiorze wykonanego

    No wlasnie takiego odbioru nie posiadam, mimo, ze wykonalem wszystko co do
    mnie nalezalo. Umowe o prace, gdzie jest zakres prac oraz wynagrodzenie,
    podpis i pieczatke pracodawcy oczywiscie posiadam. Czy to wystarczy? I
    dzieki za informacje.

  • 4. Data: 2004-05-08 20:17:00
    Od: "Konik Bujany" <t...@g...pl>

    >Najpierw udaj się do PIP -u. Przedstaw im sprawę.
    Przy umowie o dzieło ???

  • 5. Data: 2004-05-08 20:19:48
    Od: Piotrrekk <p...@g...pl>

    Dnia 2004-05-08 21:56, Użytkownik leszczyk napisał:

> [...]
    > mnie nalezalo. Umowe o prace, gdzie jest zakres prac oraz wynagrodzenie,
    > podpis i pieczatke pracodawcy oczywiscie posiadam. Czy to wystarczy? I

    Czy mi się wydaje, czy umowa o dzieło nie daje Ci prawa do skierowania
    sprawy do sądu pracy? Z tego co pamiętam nie jest to umowa o pracę, więc
    w razie jakichś roszczeń musisz zakładać sprawę w normalnym sądzie, tak
    samo jak nie obowiązują Cię przepisy z Kodeksu Pracy. Jeśli się mylę,
    niech mnie ktoś poprawi, bo na 100% nie jestem tego pewien.

    --
    Piotrrekk

  • 6. Data: 2004-05-08 20:36:52
    Od: "leszczyk" <l...@l...com>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Ale PIP moze stwierdzic, ze to jest nieprawidlowa umowa o dzielo i tak
    > naprawde to byl stosunek pracy?

    A moglbys troszke jasniej, bo ta umowa to nie na wykonanie jakiejs
    konkretnej roboty (dziela). Bylem serwisantem, a o dzielo podpisalem jedynie
    dlatego, bo tak bylo wygodniej pracodawcy (odpadl mu ZUS do zaplaty). W
    zwiazku z tym mam pytanie, czy PIP mi cos pomoze, czy zostaje tylko zwykly
    sad, gdzie sprawy ciagna sie miesiacami i kosztuja tez niemalo, nie wiem czy
    to sie oplaca. A jak sie na to zaptruje np. US. Umowe mam podisana, a
    pieniedzy nie dostalem i co teraz?

  • 7. Data: 2004-05-08 20:43:16
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Piotrrekk" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > niech mnie ktoś poprawi, bo na 100% nie jestem tego pewien.

    Ale PIP moze stwierdzic, ze to jest nieprawidlowa umowa o dzielo i tak

    ---

  • 8. Data: 2004-05-08 21:01:35
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "leszczyk" <l...@l...com> napisał w wiadomości

> [...]
    czy
    > to sie oplaca. A jak sie na to zaptruje np. US. Umowe mam podisana, a

    Musisz probowac. Z trescia umowy, z kopia listy obecnosci jesli codziennie
    podpisywales,
    Jesli trafisz na zyczliwego prawnika i faktycznie doszuka sie ze masz
    podstawy, to moze sprawa pojdzie do sadu pracy. Moze wystarczy poinformowac
    "pracodawce" ze wybierasz sie z dokumentami do PIP?
    To nic nie kosztuje - co masz do stracenia poza czasem?

    ---

  • 9. Data: 2004-05-09 10:08:41
    Od: jaQbek <a...@n...koncu.postu>

    Dnia 8 May 2004 22:17 +0200, Konik Bujany <t...@g...pl> napisał:

    > Przy umowie o dzieło ???

    Sory, racja. Nie zwróciłem uwagi. W takim razie sąd cywilny.

    --
    j...@N...onet.pl.USUNTO

  • 10. Data: 2004-05-09 14:59:11
    Od: "leszczyk" <l...@l...com>

    > Dnia 8 May 2004 22:17 +0200, Konik Bujany <t...@g...pl> napisał:
    >

    > Sory, racja. Nie zwróciłem uwagi. W takim razie s?d cywilny.

    Ehh malo pocieszajace. Ile to moze kosztowac i jak dlugo takie sadzenie sie
    z pracodawca trwa?