PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pierwsza praca, umowa na zlecenie - ?

  • 1. Data: 2003-04-15 18:05:56
    Temat: Pierwsza praca, umowa na zlecenie - ?
    Od: "sOap" <s...@g...pl>

    Witam!
    Jestem studentem!
    Pare dni temu znalazlem ogloszenie o prace. Zainteresowalem sie i dzisiaj
    zdeklarowalem sie ze podpisze umowe na zlecenie z pewna firma (GAlaxyGroup).
    Praca ta polega na obsludze parkingu w centrum Gdanska, w systemie 12h
    "sesji" :)
    Wypelnilem jedno podanie oraz zalaczylem CV oraz zaswiadczenie z uczelni
    oraz xero legitymacji oraz dowodu osobistego.
    Na jutro w/w firma ma przygotowac umowa do podpisania. Oczywisice w
    miedzyczasie zaltwiaja sprawy z urzedzie skarbowym, m.in "zalatwiaja" mi
    NIP.

    Prosze was o wszelkie rady na co powinienem zwrocic uwage w umowie. Co
    powinno tam sie znjadowac a co najpiej nie dla mojego dobra :)

    Przy okazji czym rozni sie praca na umowe o prace a czym na umowe na
    zlecenie? Jakie sa podstawowe jej wady a jakei zalety?
    Jak wyglada sprawa wszelkeigo rodzaju ubezpieczen oraz skladek? /posiadam na
    dzien dzisiejszy ubezpieczenie ze szkoly, mam tez wrazenie ze moj ojciec tez
    placi jakies skladki rodzinne... - niestety nic wiecej powiedziec nie moge
    bo nie wiem! :(/

    Czy koszty dojazdy do pracy firma powinna zwrocici? Chociaz czesciwo? A moze
    nalezy je odpisac od podatku?

    Mam nadzieje ze uzyskam tu bardzo potrzebna pomoc za ktora z gory wszystkim
    dziekuje!

    --
    POzDrOw|eN|@ !!! // Sp3c|aL tHx. !!!
    s...@g...pl || a...@x...wp.pl || http://www.soap.prv.pl

  • 2. Data: 2003-04-16 06:39:42
    Temat: Re: Pierwsza praca, umowa na zlecenie - ?
    Od: "Macias" <m...@w...pl>

    > Prosze was o wszelkie rady na co powinienem zwrocic uwage w umowie.
    > Co powinno tam sie znjadowac a co najpiej nie dla mojego dobra :)

    Przyzwoity poziom logicznego pomyślenia da Ci na pewno sygnał STOP
    przy lekturze umowy w tych miejscach, które mogą się wydawać
    podejrzane. Tego typu umowy nie są zazwyczaj bardzo zagmatwane,
    nie wymagają znajomości tomów różnych pojęć...

    Jeśli coś wzbudzi Twoje wątpliwości, wtedy pytaj o konkretny zapis,
    bo dokument można ułożyć na milion różnych sposobów, więc ciężko
    przewidzieć, co akurat w tym wypadku może Ci się przytrafić.

    > Przy okazji czym rozni sie praca na umowe o prace a czym na umowe
    > na zlecenie? Jakie sa podstawowe jej wady a jakei zalety?

    Po pierwsze - przepracowany czas nie liczy Ci się do ewentualnej
    emerytury (chyba, że się mylę?)

    A pracodawca zastosował taką formę umowy, żeby ominąć płacenie
    ZUSu (jesteś studentem). I pewnie powiedział Ci przy tym, że
    właśnie załapałeś się na podwyżkę, np. na 5zł/h brutto ;)

    > Czy koszty dojazdy do pracy firma powinna zwrocici? Chociaz
    > czesciwo?

    Wątpie, żeby ktokolwiek zgodził Ci się coś zwracać. Zatrudnia Cię
    na umowę-zlecenie, więc nie ma wobec Ciebie obowiązków
    pracodawcy.

    > A moze nalezy je odpisac od podatku?

    Nie wiem, czy na siłę nie możnaby tego dopisać do kosztów
    uzyskania przychodu? Trzebaby to sprawdzić...

    Pozdrawiam!
    Maciek
    ---
    http://www.infobroker.tk/ - niezalezny broker informacji
    Nie trac czasu na samodzielne szukanie danych!
    Dostarczam informacje dla Ciebie lub Twojej firmy.
    ---

  • 3. Data: 2003-04-16 06:58:41
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "sOap" <s...@g...pl> wrote in message

> [...]
    moze
    > nalezy je odpisac od podatku?
    >

    > Mam nadzieje ze uzyskam tu bardzo potrzebna pomoc za ktora z gory

    Umowa zlecenie nie jest 'pracą' i nie obowiązuje kodekst pracy.

    Nie przysługują ci urlopy zwolnienia lekarskie, premie, trzynastki itp itd.
    Dostajesz z góry umówione pieniądze i ani grosza więcej, wszystko na twój
    koszt.
    jeżeli się rozchorujesz i nie przyjdziesz, to jest to niedotrzymanie
    warunków umowy i taka umowa może zostać wypowiedziana w każdej chwili. po
    prostu ty masz sobie załatwić zastępstwo za ten czas i podzielić się swoją
    kasą.
    Generalnie paskudna sprawa.
    Z drugiej strony jest takie cuś, które mówi, że umowa mająca wszelkie cechy
    umowy o pracę jest umową o pracę bez względu na to jakby się nie nazwyła.
    Ale to tylko na drodze sądowej jest do wywalczenia, gdybyś chciał się z
    firmą trochę posprzeczać o swoje.

    Na krótką metę umowa zlecenie na dorobienie: tak
    na długą jako praca: nie.
    Jak student nie są odprowadzane składki zus, więc na emeryturkę ci się nie
    składa. Dlatego tak chętnie cię przyjmują. Skończysz studia i poszukają
    innego 'młodego'. Gwarantuję.