PracaGrupypl.praca.dyskusje › PIT2- pomocy

  • 1. Data: 2003-07-02 09:06:09
    Temat: PIT2- pomocy
    Od: a...@p...onet.pl

    Witam,
    otrzymałam od pracodawcy PIT2 - oswiadczenie pracownika dla celow obliczania
    miesiecznych zaliczek na podatek dochodowy od osob fizycznych.

    Okresla sie tam platnika, moj zakład pracy do pominiejszania zaliczki na
    podatek dochodowy o 1/12 kwoty okreslonej w pierwszym przedziale skali
    podatkowej, ale jednym warunkiem jest
    "nie osiagam dochodow, od ktorych jestem zobowiazana oplacac w ciagu roku
    podatkowego zaliczki na podstawie art 44 ustawy o podatku dochodowym od osob
    fizycznych tj. m. in. dochodu z dzialanosci gospodarczej, o ktorej mowa w art.
    14 ustawy
    Czy ten artykul mowi o wszystkich rodzajach dzialanosci gosp. czy o jakichs
    wybranych ?

    Mam zarejestrowana dzialanosc gospodarcza (na zasadach ogolnych), ale tak
    naprawde nigdy jeszcze nie osiagnelam dochodu (firma w tzw. zawieszeniu).
    Do tego nie wiem czy w najblizszym czasie jej nie zlikwiduje...

    Co zmienia sie w przekazywaniu zaliczek na podatek dochodowy dla mojego
    pracodawcy jesli zglosze, ze prowadze taka dzialanosc ? Co, bedzie jesli
    oswiadcze, ze nie prowadze takiej dzialanosci ?

    Sprawa jest o tyle delikatna, ze podpisywalam jakis papierek o nie prowadzeniu
    dzialanosci konkurencyjej dla firmy.
    Dzialanosc jest w podobnym charakterze, ale nie jest konkurencyjna dla firmy.
    (mimo wszystko wolalabym nie mowic o tym w firmie)

    Dzieki serdeczne z pomoc
    Aska

  • 2. Data: 2003-07-02 09:40:24
    Temat: Re: PIT2- pomocy
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

> [...]
    art.
    > 14 ustawy
    > Czy ten artykul mowi o wszystkich rodzajach dzialanosci gosp. czy o

    U mnie art. 14 to dwie strony :) Polecam lekturę.

    > Mam zarejestrowana dzialanosc gospodarcza (na zasadach ogolnych), ale tak
    > naprawde nigdy jeszcze nie osiagnelam dochodu (firma w tzw. zawieszeniu).
    > Do tego nie wiem czy w najblizszym czasie jej nie zlikwiduje...

    Myślę, że skoro w zawieszeniu i zostało to zgłoszone w US (!) to możesz
    przyjąć, że działalności gosp. nie prowadzisz - dla celów PIT2.

    > Co zmienia sie w przekazywaniu zaliczek na podatek dochodowy dla mojego
    > pracodawcy jesli zglosze, ze prowadze taka dzialanosc ? Co, bedzie jesli
    > oswiadcze, ze nie prowadze takiej dzialanosci ?

    Wtedy pracodawca oblicza Twój podatek od wynagrodzenia i od tej kwoty
    odejmuje (w tym roku) 44,17. Czyli płacisz podatek mniejszy o tę kwotę w
    porównaniu z sytuacją, gdybyś działalność prowadziła. Przy działalności
    rozliczasz sobie te 44,17 w swoich deklaracjach. Jeżeli będzie Ci to
    odliczał pracodawca i jednocześnie Ty na swoich deklaracjach PIT-5 to
    całkiem prawdopodobne jest, że będziesz miała na koniec roku niedopłatę
    podatku.

    Pozdrawiam
    Kasia

  • 3. Data: 2003-07-02 10:20:31
    Od: a...@p...onet.pl

    Dzieki za odpowiedz, ale jeszcze mam pewne watpliwosci:

    > Myślę, że skoro w zawieszeniu i zostało to zgłoszone w US (!) to możesz
    > przyjąć, że działalności gosp. nie prowadzisz - dla celów PIT2.

    Formalne zawieszenie dzialanosci jest mozliwe tylko przy karcie podatkowej (?)
    jesli sie nie myle, ja sie rozliczam na zasadach ogolnych i z tego co wiem nie
    mozna oficjalnie tego zalatwic. Wyglada to tak, ze co miesiac skladam zerowy
    VAT-7 i jeszcze nigdy nie skladalam PIT5, bo mam go zlozyc dopiero po
    osiagnieciu pierwszego dochodu (potem musze juz skladac co miesiac nawet zerowe)
    W ZUS mam "zawieszona dzialalosc" - nie place skladek.

    Dlatego w PIT 5 nic sobie sama nie odliczam.
    Sprawa jest o tyle delikatna, ze lepiej zeby moj pracodawca nie wiedzial, ze
    prowadze dzialanosc. wiec wolalabym nic nie tlumaczyc tylko podpisac
    oswiadczenie, zeby pobierali 1/12 stawki.
    Gdbybm zaczela jeszcze rozliczac swoja dzialanosc gosp. to jakos bym to
    uwzglednila.

    Czy moge tak postapic ??

    Dziekuje jeszcze raz z gory
    Aska

  • 4. Data: 2003-07-02 10:45:00
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

> [...]
    zerowe)
    > W ZUS mam "zawieszona dzialalosc" - nie place skladek.

    Ale jakieś pisemko do US składałaś? O przerwie w prowadzeniu działalności? Z
    tego co wiem, to w ZUS powinnaś się wyrejestrować podając przyczynę "inne"
    (chyba), bo oni w ogóle pojęcia "zawieszenia działalności" nie znają.

    > Dlatego w PIT 5 nic sobie sama nie odliczam.

    Jeżeli zgłosiłaś do US, że przez jakiś nieokreślony czas nie będziesz
    prowadzić DG to w ogóle PIT-5 nie składasz, bo żadnych obrotów nie masz.

> [...]
    > oswiadczenie, zeby pobierali 1/12 stawki.
    > Gdbybm zaczela jeszcze rozliczac swoja dzialanosc gosp. to jakos bym to

    Wiesz, postąpić tak możesz, ale jakie mogą być konsekwencje? Może żadnych,
    ale tego póki co nie wie nikt. Jeżeli "odwiesisz" DG to na PIT-5 podatek
    musisz liczyć zgodnie z ustawą i tam tzw. kwotę wolną od podatku
    uwzględniać. Czyli właściwie dopiero w tym momencie powinnaś zgłosić
    pracodawcy, że prowadzisz DG.
    Ale przecież nie musisz mu mówić, na czym ta DG polega! Myślisz, że będzie
    taki dociekliwy? Zawsze możesz powiedzieć, że tak właściwie to prowadzi ją
    mąż/brat/itp., a jest na Ciebie, żeby nie płacić ZUS-u. Ale jeżeli chodzi o
    konkurencję to uważaj, bo znam pracodawcę, który zupełnie przypadkiem,
    odkrył, że jego pracownik ma konkurencyjną firmę... no i nie dość, że
    pracownik wyleciał z hukiem to jeszcze go do Sądu pozwał za odebranych
    klientów, itp. Jak się sprawa zakończyła to nie wiem.
    pzdr
    Kasia

  • 5. Data: 2003-07-02 13:11:31
    Od: "Tadeusz Janiszewski" <t...@s...pl>

    Ja miałem podobna sytuacje jak Ty (autorka postu) - DG byla rozpoczeta
    przez przyjeciem sie do pracy.
    Nie pamietam juz czy podpisywalem PIT-2, ale nie wykluczone.
    W kazdym badz razie pracodawca normalnie nalicza mi podatek (koszty, ulga
    itp).
    Ja natomiast rozliczalem sie z dzialalnosci do US, ale z ta roznica, ze
    jakbym byl tylko
    zatrudniony w swojej firmie (system informatyczny US nie potrafi powiazac
    dochodu z dwoch zrodel).
    Wiec tez odliczalem te 44 zlote (ktore na koniec roku musialem "zwrocic",
    chyba, ze mialem duzo ulg).
    Firme rozliczalem na zasadach ogolnych, lacznie z VAT. Teraz DG mam
    zawieszona.
    W US sprawa byla bardzo prosta - wystarczylo zlozyc pisemko, ze z dniem tym
    i tym zawieszam dzialalnosc
    Nawet druczkow do VAT-u nie musialem skladac, bo im to pisemko wystarczylo
    (druczki VAT trzeba skladac jak sie likwiduje i wyrejestrowuje firmr).
    Tragedia za to jest w ZUS bo tam to jak w XIX wieku jeszcze.
    Oni nie znaja czegos takiego jak zawieszenie dzialnosci.
    Wiec jak kiedys co drugi miesiac mialem DG, to co miesiac musialem biegac ze
    sterta papierkow do ZUS
    (nazw tych kretynskich druczkow nie pamietam). I to koniecznie musialem byc
    miedzy 1 a 7 miesiaca
    bo inaczej wspanialy system informatyczny ZUS tego "nie lyknie". Zlikwidowac
    ZUS!!!!!

    IMHO - kwit mozesz smialo podpisac i sie nie matrwic.

    pozdr
    Tadek