PracaGrupypl.praca.dyskusje › PH - umowa o dzielo ?

  • 11. Data: 2005-04-05 14:40:37
    Temat: Re: PH - umowa o dzielo ?
    Od: "Maciej Sobczyk" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w wiadomości
    news:d2rpu6$ltc$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > sie z praca ph we wczesnych latach 90-tych, czyli jak sie rodzil
    kapitalizm,
    > a ja bylam w szkole. Dali mi kilka egzemplarzy dosc ciezkiego produktu do
    > plecaka i kazali lazic po domach. Zero szkolenia poza "pokazac klientowi,
    ze
    > to fajne", produkt byl beznadziejny i byl chyba tym, czego im sie nie
    udalo
    > sprzedac w sklepie. Bylo to zreszta na czarno, a ja bylam nieletnia.
    > Wytrzymalam dwa tygodnie, sprzedalam w tym czasie dwie sztuki i

    To niestety cały czas bardzo aktualne podejście na zasadzie: "damy jemu
    fiata pande, weksiel inblanko na dużą banię
    , kij na co dzień i raz na rok marchewkę i niech popiernicza borok. A jak
    nie - spadówa". Fatalne to jest

  • 12. Data: 2005-04-05 19:50:20
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

    > Mógłbym zobaczyć dokładną treść ww. ogłoszenia?

    Było to dość dawno temu. I na identyczne ogłoszenie w Tarnowie
    zgłosiło się ok. 40 kandydatów.
    Ale - jak pisze Immona - zawierało w sobie np., że pracownik jedzie do
    klienta na spotkanie przygotowane przez inne osoby. Coś jak tu:
    http://www.zapraszam.pl/praca/tele.html tylko nie ta branża. Było też
    o nauczeniu (zresztą zawsze szkolimy SPRZEDAŻY i NEGOCJACJI i to
    regularnie, aż ktoś stanie się DOBRYM fachowcem) oraz nie było okresu
    próbnego, tylko od razu stałe zatrudnienie.
    A to ogłoszenie (jakie tu przykładowo wskazałem) nie zawiera w sobie
    zbyt wiele elementów zachęcających (celowo np. nie wspomniano, jak
    wysokie dochody uzyskują pracujący, chociaż byłoby się czym chwalić),
    na wstępie wymusza próbę na zleceniu i konieczność posiadania swojego
    auta i - pomimo tych wad - napłynęło już sporo zgłoszeń, a do
    rozpoczęcia rozmów jeszcze "trochę" czasu zostało. Ale to na Śląsku.
    Tu nawet na DG są chętni, bo wiedzą o ile większe dochody to daje. A w
    opolskim - jak wspomniał Miaciej - nie ma chętnych nawet na 5000zł
    dochodu z DG, ale na 650zł z umowy o pracę - nie brakuje. Nawet,
    jeżeli praca w obu przypadkach jest identyczna. Sprawdziłem.

    J.K.
    --
    kilka ofert na www.zapraszam.pl/praca/

  • 13. Data: 2005-04-05 20:06:54
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

> [...]
    > jemu fiata pande, weksiel inblanko na dużą banię, kij na co dzień i
    > raz na rok marchewkę i niech popiernicza borok. A jak nie -

    Masz 100% racji. Ale (piszę teraz o efekcie z ogłoszeń - nie o pracy)
    jeżeli obiecasz samochód itp., kandydatów Ci nie braknie.

    Akurat mamy możliwość dania samochodu (pracownikom) lub zawarcia umowy
    agencyjnej, gdzie człowiek może sobie dość szybko zarobić na swój
    samochód. Jeśli ma praktykę i jest dobry, to jeszcze szybciej - taki
    na tą pandę nawet w 3-4 miesiące zarobi. Problem w tym, że ludzie wolą
    mniej zarobić, niż dostać szansę. Brak ryzyka. Co zresztą nam nie
    przeszkadza - taniej dać samochód - więcej dla nas zostaje. Ale każdy
    ma możliwość wyboru. Świadomego wyboru.

    J.K.
    --
    kilka ofert na www.zapraszam.pl/praca/

  • 14. Data: 2005-04-06 08:36:01
    Od: "Maciej Sobczyk" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <J...@n...pisz.tu> napisał w wiadomości

> [...]
    > mniej zarobić, niż dostać szansę. Brak ryzyka. Co zresztą nam nie
    > przeszkadza - taniej dać samochód - więcej dla nas zostaje. Ale każdy

    Mam nadzieję, że nie ulega wątpliwości, iż wyrażam pogląd tzw. ogólny. Ja
    oczywiście nie twierdzę, że tak, jak opisałem jest w każdej firmie. Mam
    nadzieję, że nie uraziłem? :)

    pozdrawiam
    Maciej Sobczyk

  • 15. Data: 2005-04-06 18:16:34
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

    > Mam nadzieję, że nie ulega wątpliwości, iż wyrażam pogląd tzw. ogólny. Ja
    > oczywiście nie twierdzę, że tak, jak opisałem jest w każdej firmie. Mam
    > nadzieję, że nie uraziłem? :)

    Ależ nie broniłem nikogo i nie w tym sensie odpisałem, bo zgadzam się
    całkowicie i opinię "ogólną" znam. Kłopot w tym, że
    1. Ludzie chcą stałej pensji (im większy procent w całości, tym lepiej)
    2. Samochód powoduje wielokrotny wzrost ilości kandydatów
    3. Przy powyższych 2 punktach jedynym sposobem uzyskania jako-takiej
    wydajności jest groźba "wylania" + "kij na codzień".
    Co do weksla - wcale się nie dziwię - "przejechałem się" (w ramach
    firm, jako odpowiedzialny) już niejednokrotnie. Samą tylko ufnością,
    to człowiek "grzeszy przeciwko bliźniemu", wodząc go na pokuszenie ;).
    Marchewka też musi być zawsze. Problemem nie są powyższe zasady, tylko
    umiejętność ich realizacji, integrowania człowieka z zespołem i
    zespołu z firmę, tworzenia poczucia wartości własnej u pracownika. To
    niestety, udaje się niewielkiej ilości firm. Jak ktoś umie - ma
    efekty.

    A tak przy okazji:
    na umowach agencyjnych ludzie "zasuwają" z własnej woli, bo z tego
    mają wymierne efekty, widoczne przy każdorazowym przelewie prowizji.
    Na szkoleniach też nie ma ludzi bardziej zainteresowanych nabyciem
    nowych umiejętności lub poznaniem innych metod pracy.
    Gdyby kazać człowiekowi - który jakiś czas już pracuje na umowie
    agencyjnej - zmienić umowę na "normalną", to podziękowałby natychmiast
    i poszukał zajęcia w innym miejscu. Stałe umowy w przypadku handlowców
    interesują raczej ludzi nie wierzących we własne siły. A znowu jeśli
    już firma inwestuje (traci) przez kilka miesięcy żeby wyszkolić
    handlowca - pracownika, to niestety - potem już musi być pracownikiem,
    nawet jeśli zda sobie sprawę, ile na tym traci.

    J.K.
    --
    kilka ofert na www.zapraszam.pl/praca/

  • 16. Data: 2005-04-08 10:38:47
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

> [...]
    > 3. Przy powyższych 2 punktach jedynym sposobem uzyskania jako-takiej
    > wydajności jest groźba "wylania" + "kij na codzień".

    A co sadzisz o tym, co napisal Maciek, czyli o wyzszej stalej na poczatek i
    obnizaniu stalej czesci po tym, jak juz pracownik sie rozpedzi? Wydaje mi
    sie to dobrym kompromisem miedzy pragnieniem poczucia bezpieczenstwa, jak
    ktos nie jest jeszcze pewien swoich sil i motywacja, jak juz sie wkreci. W
    praktyce sie z tym jeszcze nie spotkalam, za to spotkalam sie z wersja
    odwrotna (wyzsza czesc stala i nizsza prowizja jako nagroda za sukcesy w
    sprzedazy po jakims tam okresie).

    I.

  • 17. Data: 2005-04-08 16:10:41
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

    > A co sadzisz o tym, co napisal Maciek, czyli o wyzszej stalej na
    > poczatek i obnizaniu stalej czesci po tym, jak juz pracownik sie
    > rozpedzi? Wydaje mi sie to dobrym kompromisem
    A jak się ma ten kompromis do praktyki? Podwyższyć płacę zawsze możesz
    pracownikowi, ale obniżyć? Kto wyrazi zgodę na obniżenie części stałej
    pensji? Przez wypowiedzenie to robić?

    > miedzy pragnieniem poczucia bezpieczenstwa, jak ktos nie jest
    > jeszcze pewien swoich sil i motywacja, jak juz sie wkreci.
    A dawniej bywało, że za naukę się płaci. Co wydaje się logiczne na
    tyle, że nowy pracownik najczęściej kosztuje, a nie przynosi zyski.
    Nie negujesz instytucji "stażu", dlaczego więc sądzisz, że w okresie
    testowym lub wdrożeniowym należałoby komuś dawać komfort wyższych
    dochodów, jeżeli nie masz pojęcia, czy będzie mu się chciało pracować?
    Przeczy to dążeniu do szybkiego uzyskania praktycznej wiedzy,
    koniecznej do sprawnego wykonywania obowiązków (demotywacja).
    Matematyki też nie oszukasz - koszty "społeczne", czyli konieczność
    obniżenia zarobków doświadczonych pracowników dla zaspokojenia
    poczucia bezpieczeństwa niepewnych (testowanych dopiero) również będą
    mało zachęcające dla tych pierwszych. A o nich należy dbać.

    > praktyce sie z tym jeszcze nie spotkalam, za to spotkalam sie z
    > wersja odwrotna (wyzsza czesc stala i nizsza prowizja jako nagroda
    > za sukcesy w sprzedazy po jakims tam okresie).

    Tak, są takie firmy. I są potem niezbyt przyjemne stosunki w firmach
    pomiędzy "ustosunkowanymi" a "wołami roboczymi". Nie pomaga to np. w
    wewnętrznym procesie szkoleniowym. Jeśli już mówimy o stanowiskach
    związanych z płaceniem za efekty - prowizje za identyczną pracę
    powinny być identycznie naliczane. Część stała może zależeć np. od
    roli doświadczenia w wykonywanych obowiązkach (ale nie mówimy o tych,
    od których zależą prowizje, tylko w pozostałej części). Za lata
    pracy najlepszym rozwiązaniem będą gratyfikacje w rodzaju dawnej
    "wysługi lat" lub inne - poza-płacowe. Z kolei niezłą formą
    wynagradzania za sukcesy w sprzedaży (jeśli już koniecznie w
    pieniądzach) są premie długookresowe, np. kwartalne, czy roczne oraz
    przy prowizjach bieżących - systemy progowe.

    Jednak płace to tylko część właściwej polityki. Najważniejsze dla
    nowego człowieka jest uzyskanie gwarancji, że jeśli będzie się
    starał, to może być pewny dołączenia do grona starszych pracowników -
    w sensie finansowym i rozwojowym oraz poziomu akceptacji. System
    powinien być tak skonstruowany, żeby nie tylko szkolenia dawały
    efekty, ale zwłaszcza współpraca z osobami starszymi stażem. I to
    należy wymusić przez odpowiednią politykę firmy. Również kadrową.

    J.K.
    --
    ====== kilka ofert zatrudnienia: www.zapraszam.pl/praca/ ======
    1 września o 12.00 Warszawa, Meissnera 5 - otwarcie jubileuszowej

  • 18. Data: 2005-04-08 16:37:29
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    > A jak się ma ten kompromis do praktyki? Podwyższyć płacę zawsze możesz
    > pracownikowi, ale obniżyć? Kto wyrazi zgodę na obniżenie części stałej
    > pensji? Przez wypowiedzenie to robić?

    Daloby sie zalatwic umowa na czas okreslony - potem mozna podpisac nowa na
    dowolnych warunkach. Ale zeby to zadzialalo, trzeba by, zeby pracownik
    zrozumial przez te 3 miesiace, ze jest nizsza stala+wyzsza prowizja da mu
    lepszy dochod niz kombinacja odwrotna.

> [...]
    > testowym lub wdrożeniowym należałoby komuś dawać komfort wyższych
    > dochodów, jeżeli nie masz pojęcia, czy będzie mu się chciało pracować?

    Bo patrze sie pod katem rynku. Instytucje stazu funkcjonuja dobrze tam,
    gdzie ilosc chetnych na miejsce pracy jest duza i pracodawca moze sobie
    przebierac i testowac, a ludzie zgadzaja sie byc "przetestowani". Na rynku
    PH z iloscia chetnych nie jest az tak dobrze.

    > Przeczy to dążeniu do szybkiego uzyskania praktycznej wiedzy,
    > koniecznej do sprawnego wykonywania obowiązków (demotywacja).

    Widzisz, Maciek slusznie napisal, ze niedoswiadczonym PH trudno sie skupic,
    jak kazdej wizycie u klienta towarzyszy stres "czy kupi i czy bede mial z
    czego rachunki zaplacic". Stres "czy kupi i czy bede mogl sobie kupic w tym
    miesiacu nowy monitor, czy w nastepnym" jest znacznie przyjemniejszy.
    Tymczasem w wiekszosci firm zatrudniajacych PH placa bazowa to minimalna, za
    ktora sie nie da przezyc. Bywa jeszcze, ze tak platnosc, jak i prowizja
    przychodzi z opoznieniem albo rynek jest taki, ze sprzedaz wymaga kilku
    wizyt, gadania, konsultacji itd. - na przyklad uslugi i produkty o wiekszej
    wartosci i zarazem konfigurowalne, sprzedawane duzym firmom. Jesli ktos ma
    perspektywe po ewentualnym nie sprawdzeniu sie skonczyc w dlugach, to jest
    to mniej zachecajace niz gdyby wiedzial, ze wyjdzie na zero, tzn przez
    pierwszy/drugi miesiac nie musi sie zapozyczac na przezycie. Jednoczesnie ta
    suma moze byc do przezycia "na styk", stanowiac motywacje do wyciagania
    prowizji.

> [...]
    > poczucia bezpieczeństwa niepewnych (testowanych dopiero) również będą
    > mało zachęcające dla tych pierwszych. A o nich należy dbać.

    No tu masz racje. Moze Maciek by sie odezwal i powiedzial, czy to, co
    napisal, jest gdzies praktykowane i jak to wyglada w praktyce.

    I.

  • 19. Data: 2005-04-08 18:12:08
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

> [...]
    > pracownik zrozumial przez te 3 miesiace, ze jest nizsza stala+wyzsza
    > prowizja da mu lepszy dochod niz kombinacja odwrotna.

    Pracownik przyjmowany na okres próbny jeśli to będzie nawet formalnie
    okres określony chce wiedzieć (i słusznie) co go czeka "potem".
    A takiemu nie wytłumaczysz tego, co może potem zrozumieć.

> [...]
    > moze sobie przebierac i testowac, a ludzie zgadzaja sie byc
    > "przetestowani". Na rynku PH z iloscia chetnych nie jest az tak

    Na rynku pracy PH jest zupełnie specyficznie.
    1. Dobry PH wie, co jest wart i z pewnością wybierze wariant wyższej
    prowizji kosztem podstawy.
    2. Dobry PH już pracuje i rekrutuje się z zasady nowicjuszy lub trafią
    się PH, co w innym miejscu nie bardzo się sprawdzali - nie masz
    gwarancji zatrudniając i tych i tamtych.
    3. Spora (oj, spora) jest liczba kandydatów, co zgłaszają się do tej
    pracy wyłącznie dlatego, bo nie mają innej. Zazwyczaj nie będzie z
    nich większego zysku dla firmy niezależnie od inwestycji.
    4. Dość duża część kandydatów odpadnie. Taka specyfika branży - nie
    zawsze ta praca odpowiada wszystkim.

    Jak widać - rotacja początkowa może być wysoka. Koszty takiej polityki
    jak proponujesz są do opanowania tylko w wielkich i bogatych firmach.
    Stanowczo wolę pozyskać początkowo 3 osoby zamiast 30, bo jak te 3
    zaczną dobrze zarabiać, nie będę musiał szukać kolejnych chętnych "za
    wszelką cenę". Sami się znajdą. W pozyskiwaniu PH jest źle tylko w 3
    przypadkach:
    1. nowy projekt/oddział/biuro/firma
    2. kiepska firma i wynikająca z tego rotacja
    3. bardzo ciężki do sprzedaży produkt/usługa

    > Widzisz, Maciek slusznie napisal, ze niedoswiadczonym PH trudno sie skupic,
    > jak kazdej wizycie u klienta towarzyszy stres "czy kupi i czy bede mial z
    > czego rachunki zaplacic".

    Widzisz, tu jest rola prowidłowego szkolenia. On musi analizować na
    spotkaniu z klientem wiele elematów prowadzonej przez siebie rozmowy.
    Nie może mieć czasu na inne myśli. I przed spotkaniem i po i w czasie
    całego czasu pracy. Jeżeli zostawia się nowemu PH czas na taki stres -
    kiepsko widzę efektywność pracy również "starych" handlowców w tej
    firmie.

    > Stres "czy kupi i czy bede mogl sobie kupic w tym miesiacu nowy
    > monitor, czy w nastepnym" jest znacznie przyjemniejszy.

    A ten nowy monitor niech tkwi w głowie jako cel na kolejny miesiąc.
    Tymczasem jego zadaniem jest "się nauczyć".

    > Tymczasem w wiekszosci firm zatrudniajacych PH placa bazowa to
    > minimalna, za ktora sie nie da przezyc.

    A uwierzysz w to, że w firmach, które potrafią nauczyć handlowca
    naprawdę dobrej pracy, żaden z nich nie zechce iść na zmniejszenie
    prowizji dla podniesienia podstawy? Oczywiście - mówimy o płacy z
    jednej firmy (bo za urlop lub L4...) a nie praktykach w stylu
    "dodatkowe zlecenie prowizyjne z zależnej spółki". Opłaci się to
    wszystkim, z wyjątkiem PH słabszych od przeciętnych. Ale takich i tak
    się zwalnia lub przeznacza do innych zajęć, jeśli nie ma nadziei na
    poprawę. W każdym razie liczy się zdanie najlepszych, bo na nich firma
    zarabia.
    Inaczej jest w firmach, gdzie obroty opierają się na rotacji
    pracowników (czyli kiepskich firmach opartych na eksploatacji zasobów
    ludzkich) oraz tam, gdzie nie brakuje chętnych do pracy (ludzie
    starają się sprostać wymogom, aby nie stracić stanowiska), bo w nich
    opłaci się dać wyższą stawkę podstawową - zostanie większy zysk dla
    firmy.

    > Bywa jeszcze, ze tak platnosc, jak i prowizja przychodzi z opoznieniem

    No bez przesady w dyskusjach proszę. Z takiej firmy należy się zwolnić
    i tyle. Chyba, że firma dopiero startuje i ma małe środki na ten cel,
    ale duże perspektywy...

> [...]
    > to jest to mniej zachecajace niz gdyby wiedzial, ze wyjdzie na zero,
    > tzn przez pierwszy/drugi miesiac nie musi sie zapozyczac na

    Ale zakład pracy nie jest instytucją socjalną, mającą w dodatku
    obowiązek zapewnienia każdemu pracownikowi określonego standartu
    życiowego od pierwszego dnia pracy! Niech to będzie nawet baza
    minimalna:
    1. należy zatrudniając się zdawać sobie sprawę, że tak długo, jak
    będę dla firmy "stratą" muszę przewidzieć konieczność utrzymania się
    z niskich kwot.
    2. należy nastawić się na intensywną pracę nad sobą, żeby szybciej
    przejść ten trudny okres.
    3. należy zastanowić się co jest ważniejsze - wyższy zarobek jak
    jeszcze nic (lub mało) potrafię (przez miesiąc lub dwa), czy wyższy
    zarobek potem - przez lata (miejmy nadzieję) pracy. Matematyka...

    No i - tu powiem w sposób mało popularny - jeśli udało mi się przeżyć
    za kwotę zasiłku dla bezrobotnych i dostaję szansę uzyskania dobrych
    dochodów - ta kwota minimalna do czasu "przyuczenia" jest i tak czymś
    większym, niż miałem. A tak naprawdę - jeśli teraz zarabiam 2000zł i
    ktoś mi proponuje pracę, gdzie będę miał możliwość zarobić 4000zł, to
    zgodzę się za te 800zł na początku pozwolić się nauczyć zarabiać dużo.

    A na koniec - oczywiście, jest też możliwość, że się nie sprawdzę i po
    przepracowaniu 3 miesięcy za 800zł brutto zostanę znowu bez pracy. Ale
    jeżeli mam do wyboru - pracę za stałe 1500zł i możliwość zarabiania
    3000zł lub więcej, ale istnieje ryzyko, że nie podołam, to:
    1. wybieram 1500zł - i dobrze - nie nadaję się na PH
    2. wybieram ryzyko - świetnie - takiego chce firma poszukująca PH, bo
    ma znacznie większe szanse, że ten człowiek bedzie się starał i
    wykazywał własną inicjatywę.
    Tak więc ten element związany ze spsosbem wynagradzania PH na samym
    wstępie już powoduje pozytywny aspekt "sita" przy rekrutacji.

    > Jednoczesnie ta suma moze byc do przezycia "na styk", stanowiac
    > motywacje do wyciagania prowizji.

    A wysokość tej kwoty "stykowej" to sprawa względna :). Ustawodawca
    uznał, że wystarczy niespełna 800zł brutto, jeżeli się pracuje.
    Natomiast specyfiką zawodu jest to, że żyje się z prowizji. Inne
    zawody nie często mają możliwości uzyskania takich dochodów. Nawet na
    tej grupie czytałem np. żale programistów, że wykonują całą robotę, a
    PH dostaje 2x tyle co oni, lub jeszcze więcej ;).

    J.K.

  • 20. Data: 2005-04-08 18:19:26
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

    > Ustawodawca uznał, że wystarczy niespełna 800zł brutto, jeżeli się pracuje.

    nieco ponad 800zł brutto miało być - przepraszam.