PracaGrupypl.praca.dyskusjeodpowiedzialnosc pracownicza? › Odp: odpowiedzialnosc pracownicza?
    From: "Piotr" <n...@t...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Odp: odpowiedzialnosc pracownicza?
    Date: Sun, 22 Aug 2004 18:43:05 +0200

    Użytkownik Anik <a...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:cgaam5$dhd$...@n...onet.pl...
    > mam pytanie znalazłam taki zapis w kODEKSIE PRACY cyt."wspólna
    > odpowiedzialność majątkowa pracowników nie ma charakteru odpowiedzialności
    > solidarnej.
    > Wysokość odszkodowania należnego pracodawcy obniża się stosownie ,gdy
    > sprawowanie nadzoru nad mieniem jest utrudnione a wszczególnosci, gdy
    > znajduje się ono w pomieszczeniach do których mają dostęp inni pracownicy
    a,
    > także w sklepach i punktach usługowych których praca trwa dłużej niz. na
    > jedną zmianę lub w których obsada wynosi co najmniej 5 osób".
> [...]
    mam trochę doświadczeń. Przede wszystkim musisz wiedzieć że wyróżniamy dwa
    rodzaje takiej odpowiedzialności jedną opartą na przepisach KP ( ta sięga do
    3 miesięcznego wynagrodzenia ) no i opartą na rozporządzeniu z 1974 o
    wspólnej odpowiedzialności mateialnej za powierzone mienie ( jest to
    odpowiedzialność zaostrzona do pełnej wysokości szkody).
    Obecnie są modne dwa sposoby podpisywania w firmach takiej odpowiedzialności
    : umowa oparta na wspominanym rozporządzeniu no i nieszczęsne weksle.
    Osobiście miałem podpisaną umowe o odpowiedzialności materialnej - jest to
    zazwyczaj wyciąg kilku najkorzystniejszych dla pracodawcy artykułów z tego
    rozporządzenia dotyczący procentowego podziału odpowiedzialności, osób
    odpowiedzialnych, powtarzania inwetaryzacji w razie nieobecności pracownika
    itd.
    Nie jest to niestety nic korzystnego bo jeżeli pracujesz z
    nieodpowiedzialnymi ludźmi to szybko przekonasz się w jakie bagno się
    wpakowałeś.
    Drugim sposobem jest podpisanie weksla - radzę nie próbować ! Podpisanie
    weksla oznacza bezwarunkowe zobowiązanie zapłaty określonej w wekslu kwoty -
    nie muszę chyba tu mówić że ty podpisujesz weksel czysty na którym
    pracodawca sam wpisze kwotę
    Mogę powiedzieć jeszcze że uwolnienie się przed sądem od odpowiedzialności
    materialnej jest niezwykle trudne. Jeżeli podpisałeś weksel to koniec, w
    przypadku umowy musisz wykazać że nie przyczyniłeś się w sposób znaczny do
    poniesienia szkody - w praktyce w sądzie musisz wskazać palcem kto szkodę
    spowodował ( najlepiej zaś kto kradł) co nie należy do rzeczy przyjemnych.
    Poza tym można się uwolnić od takej odpowiedzialności jeżeli pracodawca nie
    zapewnił prawidłowego przechowywania mienia.
    Jak mówiłem wszystko jest diabelnie trudne dowodowo no i niestety powództwo
    w sądzie pracy z tego tytułu może przekształcić się w sprawę cywilną ze
    wszystkimi tego konsekwencjami. Najczęściej spotykana odpowiedzialność jest
    w branży spożywczej i wierz mi szlag człowieka trafia jeżeli ucieka jakiemuś
    produktowi termin przydatności a ty nie masz możliwości z różnncyh przyczyn
    niezależnych od ciebie zwrotu towaru i wiesz że za niego zapłacisz. W
    dodatku nie ty jesteś odpowiedzialny za zamawianie towaru i widzisz że
    zamówiono czegoś za dużo a i tak nie masz na to wpływu bo decyduje
    kierownictwo - co i tak nie wyłącza odpowiedzialności materialnej.
    Osobiście polecam wszelką pracę bez odpowiedzialności materialnej
    Polecam też stronkę
    http://praca.onet.pl/2395,1068387,prawo.html?drukuj=
    1
    jeżeli masz jeszcze jakieś pytania pisz