PracaGrupypl.praca.dyskusje › odpowiedziałnosc materialna-Pilne!

  • 1. Data: 2004-10-10 14:36:05
    Temat: odpowiedziałnosc materialna-Pilne!
    Od: "Anik" <a...@w...pl>

    Mam serdeczną prośbę czy ktoś zna przepis na podstawie którego mogłabym
    zrzec się podpisanej odpowiedzialności materialnej, nie wiem jakich
    argumentów użyć i jak napisać pismo.

    Jestem kierownikiem sklepu, miesiąc temu właściciel kazał mi podpisać
    odpowiedzialność materialną za powierzone mienie w jego dwóch sklepach i
    weksel(na początku weksle i odpowiedzialność mieli podpisać wszyscy
    pracownicy po czym okazało się , że tylko mnie kierownik dał cos takiego do
    podpisania).
    czy jeśli weksel był bez umowy wekslowej to jest ważny? i jeszcze jedno
    ponieważ z powodów zdrowotnych(ciąża) od przyszłego miesiąca będę na
    zwolnieniu lekarskim przez dłuższy okres czasu, chciałabym zrzec się
    odpowiedzialności materialnej.Uważam, ze to trochę chore że mam sama
    odpowiadać za towar w dwóch sklepach (sklepy sa w dużych centrach
    handlowych firma zatrudnia ok. 12 pracowników, praca w ruchu ciągłym).
    W kodeksie przeczytałam, ze pracownik może uwolnić się od odpowiedzialności,
    jeśli wykaże, ze powstała szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych,
    a wszczególnosci wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków
    umozliwiających prawidłowe zabezpieczenie towaru art. 124 par 3.
    Boje się , ze jak wrócę ze zwolnienia to szef powystawia weksle za np.
    skradziony towar.Czy jeśli wykazałabym, ze towar nie jest właściwie
    zabezpieczony-bramki uszkodzone, kasa nie jest prawidłowo zabezpieczona,
    duża rotacja pracowników z których połowa była podejrzana o kradzierze, to
    mogłabym odstąpić od tej umowy? Umowa była sporządzona w 1 egzemplarzu i bez
    wypisanej daty.
    Serdecznie pozdrawiam wszystkich i czekam z niecierpliwością na wasze
    sugestie.

  • 2. Data: 2004-10-10 14:53:51
    Temat: Re: odpowiedziałnosc materialna-Pilne!
    Od: "jancio wodnik" <g...@g...de>

    Anik wrote:
    > była sporządzona w 1 egzemplarzu i bez wypisanej daty.
    > Serdecznie pozdrawiam wszystkich i czekam z niecierpliwością na wasze
    > sugestie.

    IMHO sporzadzenie umowy w jednym egzemplarzu i bez podania daty juz powoduje
    jej niewaznosc wzgledem prawa

  • 3. Data: 2004-10-10 15:04:34
    Od: "Anik" <a...@w...pl>

    > IMHO sporzadzenie umowy w jednym egzemplarzu i bez podania daty juz
    > powoduje jej niewaznosc wzgledem prawa

    ale jak ona powie że zgubiłam swoja kopię a date wpisze taką jaka jej sie
    podoba?

  • 4. Data: 2004-10-10 15:31:34
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnij_to_>

    Czegos nie rozumiem. Dlaczego dorosli ludzie (zakladam ze dzialajacy
    racjonalnie) podpisuja takie rzeczy.
    Ktos cie zmuszal, przylozyl pistolet do skroni? Podpisalas weksel (pewnie
    inblanco) podpisalas umowe- wtopilas.
    Bez sensu. Najpier sie mysli- potem dziala, ale w wielu przypadkach jest
    odwrotnie. Takze i w Twoim.
    Umowa jest rodzajem zgodnego i dobrowolnego oswiadczenia stron i moze byc
    trudno wykazac jej niewaznosc chyba ze zawiera w tresci elementy ktore te
    niewaznosc warunkuja. W innym przypadku moze byc trudno.
    Miej swiadomosc ze teraz pracodawca moze to wykorzystac i np wypelnic i
    sprzedac weksel.
    Do weksla inblanco powinno zostac dolaczone oswiadczenie wekslowe
    zawierajajace gorna granice wartosci weksla i informacje ze zaplacisz weksel
    sola bez protestu.
    --
    Jackare
    Bytom

  • 5. Data: 2004-10-10 15:42:56
    Od: "Anik" <a...@w...pl>

    > wszystko fajnie tylko umowa była taka albo podpisuję weksel i dostaję
    > umowę o pracę na czas określony do 2008 r albo mogę szukać innej pracy.Do
    > tej pory szef obciążał za braki-skradzione rzeczy wszyskich solidarnie .
    Ostatni remanent wykazał kradzież ciuchów na sumę ok 9 tys. zł w skali 6
    miesięcy i szef zwolnił tylko podejrzanego pracownika.
    głownie chodzi mi o to czy jeśli ja pójdę teraz na 6 miesięcy na zwolnienie
    lekarski, to czy mogę wycofać się z tej odpowiedzialności?bo jeśli nie ma
    mnie w pracy to przecież nie mam wpływu na to co się dzieje w firmie.

  • 6. Data: 2004-10-10 17:33:33
    Od: "Piotr" <p...@x...com.pl>

    > Do weksla inblanco powinno zostac dolaczone oswiadczenie wekslowe
    > zawierajajace gorna granice wartosci weksla i informacje ze zaplacisz
    > weksel
    > sola bez protestu.

    To ciekawe, co piszesz, bo ja ostatnio podpisywalem taki weksel, ale z boku
    bylo napisane (wydrukowane), ze jest to weksel do 1000 zl. Uspokoj mnie
    prosze i powiedz, ze to jest maksymalna kwota, jakiej ktos moze ode mnie
    ewentualnie zadac.

  • 7. Data: 2004-10-10 17:55:01
    Temat: Odp: odpowiedziałnosc materialna-Pilne!
    Od: "Omen" <n...@t...pl>

    Witam no cóż jednak mimo wszystko doszło do podpisania weksla:(
    umowa o odpowiedzialności materialnej jako jeden z wymogów swej ważności
    powinna określać czas (okres nieobecności pracownika w pracy) który
    warunkuje zwolnieniem jego z odpowiedzialności - czyli np gdy idziesz na
    zwolnienie 6 miesięczne to powinni zrobić inwentaryzację i za te 6 miesięcy
    co cię nie ma nie odpowiadasz- tyle że pracodawca wita cię po powrocie
    kolejnym remanentem - od tego czasu znów odpowiadasz.
    Odsyłam do przepisów o wspólnej odpowiedzialności pracowników za powierzone
    mienie.

  • 8. Data: 2004-10-10 19:55:34
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Sun, 10 Oct 2004 19:33:33 +0200, Piotr <p...@x...com.pl> napisał:

> [...]
    > bylo napisane (wydrukowane), ze jest to weksel do 1000 zl. Uspokoj mnie
    > prosze i powiedz, ze to jest maksymalna kwota, jakiej ktos moze ode mnie

    Jak mnie kiedys pewna ksiegowa uswiadomila (nie wiem czy to sie zmianielo
    czy jest aktualne), "wartosc" weksla in blanco mozna podniesc przez
    doklejenie na niego odpowiednich znaczkow skarbowych.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 9. Data: 2004-10-11 07:06:43
    Od: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>

    Dnia 2004-10-10 21:55, krzysztofsf napisał(a) :

    > Jak mnie kiedys pewna ksiegowa uswiadomila (nie wiem czy to sie
    > zmianielo czy jest aktualne), "wartosc" weksla in blanco mozna podniesc
    > przez doklejenie na niego odpowiednich znaczkow skarbowych.

    Nie jestem tu żadnym fachowcem, ale cytuję za stroną http://www.weksel.pl :
    "Zapis na "urzędowym blankiecie wekslowym" o treści "Urzędowy blankiet
    wekslowy do sumy wekslowej nie przekraczającej (tu suma) zł.", mówi
    tylko od jakiej kwoty została uiszczona opłata skarbowa. Nie stanowi to
    w żadnym wypadku górnej granicy zobowiązania wekslowego lub poręczenia.
    Ten niefortunny zapis wprowadza w błąd i jest przyczyną wielu nieszczęść."
    "Przeciętny obywatel interpretuje zapis na blankiecie, przy podpisywaniu
    weksli kaucyjnych in blanco, jako górną granicę zobowiązania wekslowego
    lub poręczenia, a tak nie jest. Dostaję bez przerwy prośby o pomoc od
    ludzi, którzy zostali wprowadzeni w błąd. Niestety nie mogę im pomóc. To
    są ludzkie tragedie i nie można tego ignorować."

    --
    Pozdrawiam @ Mariusz Trojanowski @@@ slotyzmok @ narod!ru (s <-> z)
    "Grunt, obywatelu Gerszanowicz to gorące uczucie i błyski gwiazd, a

  • 10. Data: 2004-10-11 07:21:25
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 11 Oct 2004 09:06:43 +0200, Mariusz 'BB' Trojanowski
    <m...@a...in.sig> napisał:

> [...]
    > w żadnym wypadku górnej granicy zobowiązania wekslowego lub poręczenia.
    > Ten niefortunny zapis wprowadza w błąd i jest przyczyną wielu

    Czyli dalej tak to funkcjonuje (nie wiem, jaka korzysc daje doklejenie
    znaczkow zeby podniesc wniesiana oplate skarbowa do oplaty za sume wpisana
    na wekslu - ale widocznie jest przydatne).
    Wniosek - nalezy kazdorazowo majac do czynienia z wekslem wlasnym
    sporzadzac oswiadczenie wekslowe, na ktorym jest podany numer weksla i
    kwota do jakiej moze byc wypelniony.