PracaGrupypl.praca.dyskusje › O co nie wolno pytać kandydata (stan cywilny itp.)

  • 1. Data: 2005-09-29 05:14:04
    Temat: O co nie wolno pytać kandydata (stan cywilny itp.)
    Od: "Arek B." <n...@w...pl>

    Witam
    Napiszcie mi, proszę, jakich pytań nie może zadawać personalny kandydatowi.
    I czy takie pytania mogą pojawić się w kwestionariuszu na płatne podyplomowe
    studia na uczelni państwowej. I czy wogóle uczelnia ma prawo pytać gdzie kto
    pracuje/pracował, ile/jakie ma dzieci, itp. pytania z "klasycznego"
    kwestionariusza osobowego.

    Arek

  • 2. Data: 2005-09-29 07:37:02
    Temat: Re: O co nie wolno pytać kandydata (stan cywilny itp.)
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@spamu_ci_u_nas_dostatek.op.pl>

    Użytkownik "Arek B." <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    kto
    > pracuje/pracował, ile/jakie ma dzieci, itp. pytania z "klasycznego"

    Odpowiem trochę nie na temat, bo nie wypunktuję paragrafów ani nie zacytuję
    ich treści. Czasami nie trzeba pytać o nic kandydata, bo on sam podaje
    odpowiedzi na nurtujące pytania, również te szczególne, które wymieniłeś -
    dzieci - ilość/jakość etc. ;) Podobnie pytania o stosunki z rodzicami etc.
    Kandydata trzeba tylko w stronę tych pytań pokierować. Dlatego dobry
    rekruter albo osoba przeprowadzająca jakikolwiek wywiad nie musi włazić z
    butami do życiorysu, żeby uzyskać odpowiedzi. Ja pamiętam taką historię -
    blisko pięćdziesięcioletni badany, w trakcie wywiadu często i gęsto opowiada
    o swoim ojcu - poszedł na określone studia bo ojciec tak chciał, pracuje tu
    a nie indziej bo ojciec mu tak radził. Ostatnią wypowiedź pointuje - gdyby
    zrobił coś inaczej niż chce ojciec, to ojciec od razu wyrzuciłby go za
    drzwi. Wszystko jasne - relacje z rodzicem, miejsce zamieszkania, poziom
    samodzielności etc. A nie padło ani jedno pytanie.

    pozdr.
    m.

  • 3. Data: 2005-09-29 10:30:33
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:433b7814$1@news.vogel.pl Arek B. <n...@w...pl>
    pisze:

    > Napiszcie mi, proszę, jakich pytań nie może zadawać personalny
    Odwrócę pytanie: jakich informacji ma prawo żądać? Odpowiedź zawiera art.
    22^1 KP.
    §4 tego art. pozwala na pewne poszerzenie zakresu informacji wymienionych w
    §1 i 2, ale wówczas musi podać usazadnienie powołując się na konkretny
    przepis.

> [...]
    > ma prawo pytać gdzie kto pracuje/pracował, ile/jakie ma dzieci, itp.
    > pytania z "klasycznego" kwestionariusza osobowego.
    IMO pytać każdy może, ale Ty nie masz obowiązku odpowiadać.
    Tylko, że uczelnie posiadają dużą autonomię obejmującą m.in. określane
    uchwałą senatu zasady przyjęć (ust. o szkolnictwie wyższym art. 141).

    Jotte