PracaGrupypl.praca.dyskusje › Molestowanie seksualne w pracy

  • 11. Data: 2002-12-19 12:36:27
    Temat: Re: Molestowanie seksualne w pracy
    Od: mnemonik <m...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Dec 2002 09:38:46 +0100, "malgos" <g...@g...pl>
    wrote:

    >pietnowane.
    >"dzieki
    >
    >Owszem, powinnas. Nigdy nie mow NIGDY...

    Ha, każdy medal ma dwie strony.
    Ja się spotkałem z molestowaniem w pracy, tylko że w układzie
    podwładna do przełożonego i uwierzcie mi, tutaj to trzeba mieć silną
    wolę ;-)))
    --
    .==.
    : ' _

  • 12. Data: 2002-12-19 15:09:15
    Od: c...@p...onet.pl

    > Jestem dziennikarzem, piszę reportaż o tym, na co pozwalają sobie szefowie w
    > momencie załamania na rynku pracy. Chodzi mi o molestowanie. >

    Mnie to nie doknelo, ale bylem ze znajomnymi na piwie i oni opowiedzieli mi, ze
    ich znajomy wyniosl sie z Wroclawia do Warszawy z tego powodu. Powod jest
    prosty - koles jest gejem i jego szef (biseks, zonaty) sie o tym dowiedzial.
    Dalej byly propozycje "nie do odrzucenia" itp.

    A szczerze - spotkaliscie sie aby jakis hetero mial propozycje "nie odrzucenia"
    od geja? sam jestem ciekaw...

    pzdr

    jacek/wawa

  • 13. Data: 2002-12-19 20:35:06
    Temat: Re: Molestowanie seksualne w pracy. A psychiczne?
    Od: "TS" <f...@o...pl>

    > Ja bylam ofiara mobbingu. Nie wytrzymalam tego i odeszlam (miedzynarodowa
    > instytucja finansowa).
    > Do tej pory jak o tym mysle, to mi ciarki przechodza po plecach.

    Hmm...
    Jeszcze kilka lat temu powiedziałabyś "miałam pogwizdanego szefa", a teraz
    to to się tak mądrze nazywa "ofiara mobbingu".
    Te wszystkie hasła tworzone są na potrzeby niedowartościowanych ludzi,
    którzy lepiej czują się będąc "ofiarą mobbingu" niż mając "głupiego
    przełożonego". Do tego dochodzą dziennikarze, którzy uwielbiają takie tematy
    i już mamy społeczną psychozę i wychodzi na to, że co drugi pracownik jest
    ofiarą mobbingu, a reszta jest molestowana.
    Statystycznie, to ja też terroryzuję jakieś 3-4 osoby i ze 2 molestuję :-)

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2002-12-19 22:56:46
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    TS wrote:

    > Te wszystkie hasła tworzone są na potrzeby niedowartościowanych ludzi,
    > którzy lepiej czują się będąc "ofiarą mobbingu" niż mając "głupiego
    > przełożonego".

    Ja jeszcze dodam, nie generalizujac, ze istnieja przypadki tempych
    pracownikow, ktorych z roznych powodow nie mozna pozbyc sie z zasiegu
    wzroku i szef (albo wspolpracownicy) moze po pewnym czasie nie wytrzymac.

    Flyer

  • 15. Data: 2002-12-21 17:20:28
    Od: "666" <j...@o...pl>

    W mordę bym dał od razu i po sprawie...
    JaC

  • 16. Data: 2002-12-27 09:26:56
    Od: No Name <v...@w...pl>

    > Ja jeszcze dodam, nie generalizujac, ze istnieja przypadki tempych
    > pracownikow, ktorych z roznych powodow nie mozna pozbyc sie z zasiegu
    > wzroku i szef (albo wspolpracownicy) moze po pewnym czasie nie wytrzymac.

    Pierdolicie Hipolicie.
    Przemoc psychiczna dotyczy głównie nie tępych, lecz wręcz odwrotnie:
    zdolnych, pełnych entuzjazmu, inteligentnych - lecz jednocześnie takich,
    którym można się dobrać do tyłka od strony emocji, ponieważ mają (z
    róznych względów) skłonność do przypisywania sobie winy.
    Mobbing to nie działania głupiego przełożonego, lecz działania osobnika
    perwersyjnie narcystycznego, dla którego niszczenie innych jest celem
    samym w sobie. Czy nazywa się to tak, czy inaczej - kwestia umowy. Mój
    kolega ze studiów nie wierzył kiedyś, że istnieje ZOMO, dopóki nie
    zobaczył polewaczek na ulicy i nie dostał "wpierdol".

    Z faktu, że czegoś nie widzieliście, szanowni adwersarze lub nie
    rozumiecie, jak działa - nie wynika, że tego nie ma. Są tacy, co
    twierdzą, że nie było obozów koncentracyjnych - ja mógłbym z kolei
    twierdzić, że nie istnieją promy kosmiczne, bo widziałem je tylko w
    telewizji, a ta jak zwykle kłamie.

    Zdrówko: Dogbert

  • 17. Data: 2002-12-27 14:12:09
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    No Name wrote:

> [...]
    > którym można się dobrać do tyłka od strony emocji, ponieważ mają (z
    > róznych względów) skłonność do przypisywania sobie winy.

    W swoje wypowiedzi nie mialem zamiaru generalizowac, ale zwrocic uwage
    na niejednorodnosc sytuacji opisanych slowem mobbing.

    Przyklady z zycia wziete:

    Zespol pracownikow, ktorzy pracuja czestokroc do 20 i prowadza sprawy
    wymagajace wiedzy. Przychodzi do nich nowa osoba namaszczona przez
    nowego dyrektora (znajoma). Nic nie umie i dziala w systemie "blondynki"
    (Ojej to tak mozna?) dodatkowo zarabia tyle co doswiadczone kolezanki i
    ma pretensje, ze nie otrzymala jeszcze podwyzki, ktora jej protektor
    obiecal. Poniewaz kolezanki nie maja czasu na uczenie jej podstawowych
    przepisow i siedzenie nad nia i patrzenie jej na rece, wiec dostaje
    najlatwiejsza robote (z ktora tez ma problemy). Po pewnym czasie w
    grupie zaczynaja sie rodzic zlosliwe dowcipy nt. kolezanki itd. itd.

    Inny przyklad - pracownik nie majacy bladego pojecia o firmie i majacy
    troche pojecia o dziedzinie w ktorej pracuje. Z czasem jedynym jego
    atutem staja sie okulary 0 noszone na nosie, tak zeby mozna z nad nich
    patrzec. W tym czasie 0 inwencji wlasnej, duza wiara w swoja wartosc i
    CZEKANIE az ktos wszystko mu wytlumaczy, mimo ze ma wszystkie materialy
    w szafie za plecami, lazenie po necie. Slowem --> swietny material na
    urzednika ale nie na samodzielnego pracownika. Problem podobnie jak
    wyzej --> wspolpracownicy nie moga go "czule" pozegnac. Z czasem szlak
    trafia wspolpracownikow i staja sie lekko ;) niekulturalni.

    Itd. itd.

    Hipolit ;)

  • 18. Data: 2002-12-27 22:31:19
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    flyer wrote:

> [...]

    W uzupelnieniu:

    Zeby nie bawic sie w szukanie definicji, polecam pytania testowe z
    http://www2.gazeta.pl/praca/1,29267,733889.html

    Nie przecze, ze czesto moze dochodzic do zwyklego wyzywania sie
    przelozonych/pracownikow na jednym z nich. Ale zatrzymanie sie na tym
    etapie rozwazan uwazam za powazny blad. Pojecie mobbingu jest bowiem
    pojeciem sztucznym, umozliwiajacym sprowadzenie mnostwa roznych przyczyn
    do wspolnego mianownika wyznaczanego przez subiektywne odczucia
    poszkodowanego. Pojecie to umozliwia takze "sprzedawanie" tej wiedzy
    przez firmy doradcze, w ujednoliconej postaci, co jak sadze jest glownym
    powodem pojawienia sie go na "rynku" HR, podobnie jak wczesniejszych
    wynalazkow w stylu outsoorcingu (stosowanego przez pracodawow w wielu
    formach na dlugo przed objawieniem sie tej "nowej galezi" wiedzy) itd.
    Proces przeniesienia pojecia na jezyk "doradczy" wymaga bowiem scislego
    i konkretnego opisu zjawiska, przez co gubi sie niuanse zamglajace obraz
    calosci.
    Bazujac jednak na subiektywnych odczuciach zainteresowanych czestokroc
    otrzymujemy wiedze jednostronna, pod ktora z latwoscia moze sie
    podlaczyc kazdy pracownik, ze szczegolnym uwzglednieniem neurotykow itp.
    --> jak np. obliczyc obciazenie i trudnosc pracy biurowej - czasem
    pozostawania w pracy, czy zdolnosciami, wiedza i wykorzystaniem czasu
    pracy. W skrocie --> w niektorych przypadkach mobbing jest narzedziem
    wprowadzania "socjalistycznej" rownosci wzgledem subiektywnych odczuc
    pracownikow.

    Dodatkowo mobbing teoretycznie uniemozliwia zastosowanie negatywnych
    wzmocnien dla pracownikow o wybujalym EGO i nie majacych krztyny
    autokrytycyzmu.

    Z dzialki psychologicznej:

    - niedawno w GW pokazal sie artykul o wynikach badan osob pracujacych
    wiecej niz 5 h/ dziennie przed komputerem. Jednym z objawow jest
    drazliwosc takich osob --> wiec trudno liczyc na zlikwidowanie mobbingu
    na zasadzie edukacji, bez zmiany stylu pracy;

    - powyzsze odnosi sie takze do sytuacji, kiedy pracodawca prowadzi
    polityke stresujaca wobec pracownikow (duzo pracy, zwolnienia,
    idiotyczne wymagania, brak mozliwosci kontroli swojej pozycji przez
    pracownikow, brak mozliwosci decyzji o np. wspolpracownikach i ich
    dalszym zatrudnieniu itp.) --> nawet jezeli w takich sytuacjach osoba
    jest genialna, to moze pasc na tym, ze pozostali pracownicy szukaja
    ujscia dla stresu --> stawka jest jedna --> jezeli nowy pracownik bedzie
    mial super to pozostala reszta przyplaci to w najlepszym razie wiekszymi
    obowiazkami zwiazanymi z "opieka" nad nowym a w najgorszym schorzeniami
    somatycznymi wywolanymi wysokim poziomem stresu.

    - tudziez inne trendy z dziedziny zarzadzania jak --> im dluzej
    pracujesz tym jestes lepszy bo taki jest trend, co przeklada sie na
    poczucie wykorzystywania, krzywdy itp. przenoszone np. na pracownikow
    wychodzacych rowno z gwizdkiem.

    Slowem --> nalezy odroznic mobbing zwiazany z nieprawidlowa osobowoscia
    przelozonego/wspolpracownikow od mobbingu zwiazanego z nieprawidlowymi
    warunkami i stosunkami pracy oraz postawa pracownika "poszkodowanego".
    Ten drugi rodzaj mozna zmienic tylko poprzez dzialania w zakresie
    warunkow i stosunkow pracy a nie poprzez karanie i zwalnianie "winnych"
    pracownikow, jak rowniez poprzez bezwzgledne usuwanie osobnikow nie
    majacych akceptacji wspolpracownikow --> moze troche na wyrost napisalem
    bezwzglednego, ale miejsce pracy jest srodowiskiem spolecznym, gdzie tez
    obowiazuja pewne reguly ustalane m.in. przez osoby zatrudnione.

    Hipolit ;)

  • 19. Data: 2002-12-28 10:08:18
    Od: No Name <v...@w...pl>

> [...]
    > pojeciem sztucznym, umozliwiajacym sprowadzenie mnostwa roznych przyczyn
    > do wspolnego mianownika wyznaczanego przez subiektywne odczucia

    W pełni zgadzam się ze stanowiskiem, że pojęcie mobbingu jest
    rozszerzane na zbyt wiele działań. Być może nawet samo pjęcie nie jest
    potrzebne. Jest jednak faktem, że istnieje grupa osób o patologicznym
    nastawieniu do podwładnych, nie oceniająca ich kryteriami
    merytorycznymi. W takich firmach pracownicy nie wytrzymują zbyt długo i
    są one często źródłem dobrze kwalifikowanej kadry dla innych
    przedsiębiorstw.
    Czym innym jest presja na wyniki, zwalnianie nieudolnych i
    niekompetentnych, a czym innym psychiczne znęcanie się nad podwładnym. W
    przypadku presji na wyniki, osoba która je osiąga jest doceniana - w
    sytuacji patologicznej, taka osoba jest karana, lub wyszukuje się jej
    słabe strony i eksponuje je np. za jej plecami.
    Miałem już głupich i nielojalnych podwładnych i zawsze byłem za
    usunięciem z firmy. Nie odwoływałem się jednak do ich sytuacji
    materialnej (pobrane kredyty), preferencji seksualnych, urody, kompleksów.
    Rzecz w tym, że na przemoc psychiczną narażone są zwykle nie osoby
    niekompetentne i/lub mające psychikę ofiary, lecz osoby, które dla
    firmy/organizacji są wartościowe i posiadają atrybuty ludzi sukcesu -
    np. młodsze lub bardziej urodziwe dziewczyny, osoby inteligentne,
    pogodne - nic bardziej nie wkurza prezesa z mała kuśką, niż pracownik,
    który do pracy dociera autobusem, a jest z życia zadowolony.
    Jest pewnie moda na różne pojęcia i nowiniki z zagramanicy - jednak
    mobbing, podobnie jak "kreatywna księgowość" były znane i stosowane w
    Polsce o wiele wcześniej, niż zaczęły pisać o nich gazety.
    Zakończę optymistycznym akcentem: zam bardzo wiele osób, które opuściły
    firmy, bo znęcano się nad nimi - dzisiaj są szefami i/lub właścicielami.
    Może więc należy "mobbingować", bo rośnie konkurencja i powstają nowe
    miejsca pracy? ;-)

    Trzymaj się ciepło w 2003 (e heppi nju jer):

    Dogbert