PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak wyglada obecny rynek pracy informatykow ?

  • 1. Data: 2003-06-16 18:50:33
    Temat: Jak wyglada obecny rynek pracy informatykow ?
    Od: Dehumanizer <s...@p...onet.pl>

    Witam...

    Wiem, ze nie ma co gdybac, co bedzie za 5 lat, czy nawet w przyszlym
    roku, dlatego pytam sie o sytuacje na dzisaj.
    Jak wg was wyglada rynek pracy dla informatykow (programisty,
    administratora sieci, specjalistow od bezpieczenstwa sieciowego, szeroko
    pojetej teleinformatyki) w chwili obecnej w Polsce?
    Czego wymaga sie od pracownika (jakie podstawy), jakie specjalnosci sa w
    cenie, czego oczekuje pracodawca od pracownika, czego oczekuje
    pracownik(taki przecietny czlek) od pracodawcy ?

    Jak prezentuje sie wspolczesny przecietny pracownik w tym sektorze: jest
    ambitny, rzadny wiedzy czy moze podjal sie tej dziedziny ze wzgledu na
    obiecywane (przez ogolna propagande medianla) wynagrodzenie?

    Jak duzo jest specjalistow w porownaniu z innymi branzami np. z
    lekarzami, czy prawnikami ? (moze niekonkretne pytanie ale coz...)

    Jak wyglada rynek pracy specjalistow? Czy pomimo waskiej specjalizacji
    sa poszukiwani ? czy ceni sie specjalistow czy raczej potrzebni sa
    ludzie od wszystkiego ?

    W jakim stopniu nasycone sa rynki programistow, administratorow, sieci ?
    I w jaki sposob (wasze wyobrazenei wiadomo ze nikt wrozka nie jest) to
    sie moze zmienic tzn. ktoras z dziedzin stanie sie chlonna na swieze
    "mieso" ?

    Czytalem wczesniej opinie ze Informatyka powoli sie "konczy" (zbyt latwo
    programowac, zbybt duzo automatow, zbyt duzo "specjalistow"), co na ten
    temat uwazacie?

    Pytam o sytuacje w Polsce, a nie w europie czy na swiecie...

    A pytam dlatego ze jestem ciekaw jak to teraz wyglada i do czego to moze
    doprowadzic... a dokladniej jestem ciekaw z czym musze sie liczyc
    konczac studia w tym kierunku...

    jezeli znacie jakies miejsca gdzie mozna na ten temat poczytac to
    chetnie bybm prosil.

    Dehumanizer

  • 2. Data: 2003-06-17 06:44:53
    Temat: Re: Jak wyglada obecny rynek pracy informatykow ?
    Od: piotrr <p...@p...pl>

    Dehumanizer wrote:

> [...]
    > konczac studia w tym kierunku...
    >
    > jezeli znacie jakies miejsca gdzie mozna na ten temat poczytac to

    nie ma chyba miejsc gdzie mógłbyś poczytać. ;) ciekaw jestem natomiast
    czy wnioski o kończeniu się informatyki i telekomunikacji wyciągnąłeś z
    jakiejś poważnej literatury?

    faktem jest że życie informatyków się brutalizuje tzn. wymaga coraz
    węższych specjalizacji a co za tym idzie po wywrotce trudno znaleźć
    robotę ale dopóki ta praca jest to jakoś z bidą na domek z ogródkiem się
    zarobi. ;)

    musisz się liczyć z tym, że żeby mieć ten domek z ogródkiem będziesz
    musiał być:
    -bardzo dobry w tym co robisz
    -szybko przestawialny między technologiami
    -ze skończeniem studiów wcale nie będziesz się uczył mniej, tylko czego
    innego
    -będziesz potrzebował szczęścia ale to i tak trzeba w życiu mieć
    wtedy będzie o.k.

    a jak interesuje Cię wizjonerstwo i proroctwa co do informatyki to
    raczej czytaj opracowania Gartnera a nie listę pl.praca.dyskusje - tutaj
    wszyscy łącznie ze mną gadają raczej o tym co im się wydaje a niewiele
    mają na poparcie swoich tez poza przekonaniem. ;)

    pozdrawiam,
    /p

  • 3. Data: 2003-06-17 07:38:41
    Od: Dehumanizer <s...@p...onet.pl>

    piotrr napisał:

    > nie ma chyba miejsc gdzie mógłbyś poczytać. ;) ciekaw jestem natomiast
    > czy wnioski o kończeniu się informatyki i telekomunikacji wyciągnąłeś z
    > jakiejś poważnej literatury?

    raczej nie. takie wnioski mi sie nasunely po wstepnym szukaniu
    informacji na temat (m.in. na tej grupie) no i po przeczytaniu kilku
    artykulow/newsow w necie.
    Ogolnie panuje tendencja do uwazania ze "w informatyce nie da sie juz
    nic nowego wymyslec, a to co jest jest juz tak zrobione, ze nawet
    dziecko darade obsluzyc". Z drugiej strony slysze opcje ze informatyka
    odzyje na nowo w kolejnym momencie przelomowym (o ktorym nic nie
    wiadomo) i przezyje kolejny wielki boom, niesety nie wiadomo kiedy to
    mialoby nastapic.

> [...]
    > węższych specjalizacji a co za tym idzie po wywrotce trudno znaleźć
    > robotę ale dopóki ta praca jest to jakoś z bidą na domek z ogródkiem się

    Wiesz moze jakie specjalizacje sa teraz poszukiwane? Nie wymagam od
    ciebie jakichs super dokladnych danych, pytam raczej w sensie 'co tam w
    trawie piszczy ?' .
    Ewentualnie wskaz droge gdzie szukac takich rzeczy, bo googluje i
    googluje i nawet cos czasami ciekawego znajde ale sporadycznie.

> [...]
    > innego
    > -będziesz potrzebował szczęścia ale to i tak trzeba w życiu mieć

    no z tym sie licze. wg mnie to nie jest jakies takie niezwykle, ta lista
    jest aktualna w kazdej dziedzinie, prawda ?

> [...]
    > wszyscy łącznie ze mną gadają raczej o tym co im się wydaje a niewiele
    > mają na poparcie swoich tez poza przekonaniem. ;)

    Niemniej interesuje mnie jakie poglady sa obecne wsrod ludzi szukajacych
    i oferujacych prace

    Dehumanizer

  • 4. Data: 2003-06-17 08:22:23
    Od: "Asia Kubiak" <a...@b...pl>

    Użytkownik "piotrr" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > faktem jest że życie informatyków się brutalizuje tzn. wymaga coraz
    > węższych specjalizacji a co za tym idzie po wywrotce trudno znaleźć
    > robotę

    z jednej strony racja, z drugiej u nas wymaga sie np. od grafika znajomosci
    programowania (ok, podstaw), znajomosci sprzetu a i jeszcze dobrze byloby
    gdyby grafik zajal sie siecia. Takie wymagania postawiono mojemu kumplowi w
    poprzednim miejscu pracy. Przez jakis czas mialam kontakt z informatykami z
    Europy Zachodniej- koszmar. Tam to dopiero maja waska specjalizacje (albo
    mialam pecha do takich ludkow ;) Jak sie programiscie system posypie to nic
    nie zrobi, tylko wola serwis zeby mu go na nowo postawili. Jak sie grafikowi
    cos w kompie posypie to tez wola serwis zeby srawdzili co sie dzieje ze mu
    sprzet nie chodzi. W Najjasniejszej RP grafik nie dosc ze zazwyczaj wie co
    szlag trafil to jeszcze od razu zlozy w sklepie/ serwisie zamowienie na
    konkretny sprzet.

    Asiek

  • 5. Data: 2003-06-17 08:37:21
    Od: Marcin Strzyzewski <m...@t...pw.edu.pl>

    Asia Kubiak wrote:

> [...]
    > szlag trafil to jeszcze od razu zlozy w sklepie/ serwisie zamowienie na

    bo to polska wlasnie :) "informatyk" musi pani basi zrobic drukarke,
    podlaczyc do sieci, do internetu...

    a na zachodzie ..sa specjalisci i od programisty nikt nie wymaga aby
    stawial od poczatku system...bo ne za to mu placa

    ps. mi jak w windows karte dzwiekowa instalowac trzeba bylo po 3
    minutach sie poddalem i zadzwonilem po helpdesk, przyszedl zrobil i git.
    nie marnowalem swojego czasu, chodz bym pewnie to zrobil.ale placa mi za
    co innego

    m.

  • 6. Data: 2003-06-17 10:52:24
    Od: piotrr <p...@p...pl>

    Marcin Strzyzewski wrote:

> [...]

    Czy to nie stoi w pewnej sprzeczności z powszechnymi na tej liście
    narzekaniami na brak pracy dla złotych rączek? ;)

    > bo to polska wlasnie :) "informatyk" musi pani basi zrobic drukarke,
    > podlaczyc do sieci, do internetu...

    Trochę to zależy od wielkości i dochodowości przesięwzięcia oraz poziomu
    świadomości organizatorów. jak jest marna to małej agencji reklamowej
    mającej 6 komputerów poprostu nie stać na utrzymywanie helpdesku jest to
    zbędny wydatek. Inna sprawa to pytanie dlaczego nie oddadzą tego w
    diabły komuś kto świadczy takie usługi za niewielkie pieniądze.

    > a na zachodzie ..sa specjalisci i od programisty nikt nie wymaga aby
    > stawial od poczatku system...bo ne za to mu placa
    nie dlatego, że nie za to mu płacą tylko dlatego, że nie ma takiej
    potrzeby. ja też nie mam takiej potrzeby a do Wisły tylko parę
    kilometrów :) na "zachód" się nie wybieram...

    a po za tym masz gdzie zadzwonić :)

    /p

  • 7. Data: 2003-06-17 11:09:58
    Od: Mackosa <mackosa@wp._NOSPAM_pl>

    Witka !

    Dehumanizer napisał:

    > Witam...
    >
    > Wiem, ze nie ma co gdybac, co bedzie za 5 lat, czy nawet w przyszlym
    > roku, dlatego pytam sie o sytuacje na dzisaj.

    Bedzie lepiej :-)

    > Jak wg was wyglada rynek pracy dla informatykow (programisty,
    > administratora sieci, specjalistow od bezpieczenstwa sieciowego, szeroko
    > pojetej teleinformatyki) w chwili obecnej w Polsce?

    Kiepsko. Tzn. bezrobocie dotyka takze i ten sektor.
    Ale musisz wziac poprawke, ze o ile w duzych firmach juz prawie wszedzie
    sa komputery o tyle w srednich i mniejszych roznie z tym bywa.
    Masz zawsze szanse spowodowac, ze w jakiejs firmie poprowadzisz jej
    informatyzacje.

    Natomiast jesli pytasz o specjalizacje bezp sieciowego, teleinformatyki
    stricte ! to jak zwykle: musisz w tym byc najlepszy, bo tutaj nie
    wystarczy ogolna wiedza informatyczna.

> [...]
    > Jak wyglada rynek pracy specjalistow? Czy pomimo waskiej specjalizacji
    > sa poszukiwani ? czy ceni sie specjalistow czy raczej potrzebni sa

    Dziwne pytania, bo nie ma na nie odpowiedzi, podobnie jak w przypadku
    innych branz. Mozesz tylko gdybac.

> [...]
    > I w jaki sposob (wasze wyobrazenei wiadomo ze nikt wrozka nie jest) to
    > sie moze zmienic tzn. ktoras z dziedzin stanie sie chlonna na swieze

    Sieci.... aktualnie przeciez dalej rozwija sie dostep do Internetu.
    Ale nie napalaj sie, bo niedlugo wszedzie bedzie TePSA :-P

    > Czytalem wczesniej opinie ze Informatyka powoli sie "konczy" (zbyt latwo
    > programowac, zbybt duzo automatow, zbyt duzo "specjalistow"), co na ten
    > temat uwazacie?

    Stary. Konczy sie budownictwo, rolnictwo, elektronika, mechanika.... i
    na informatyke tez przyjdzie czas, no i na nas :-)))))

    > Pytam o sytuacje w Polsce, a nie w europie czy na swiecie...

    Wiec pytaj jak jest w Europie, bo juz po referendum jestesmy :D

    > A pytam dlatego ze jestem ciekaw jak to teraz wyglada i do czego to moze
    > doprowadzic... a dokladniej jestem ciekaw z czym musze sie liczyc
    > konczac studia w tym kierunku...

    Musisz sie liczyc z brutalnoscia ludzi, wlasna wiedza i umiejetnosciami
    oraz z wlasnymi predyspozycjami do wykonywnia zawodu (to warto
    przemyslec biorac pod uwage psychologiczne aspekty Twojej osoby).

    Trzymaj sie cieplo i udanych wyborow w zyciu !

    Mackosa

  • 8. Data: 2003-06-17 11:27:36
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Asia Kubiak" <a...@b...pl> writes:

> [...]
    > sprzet nie chodzi. W Najjasniejszej RP grafik nie dosc ze zazwyczaj wie co

    w usa tez tak jest.
    bo taniej. taniej miec jedna firme na zlecenie odpowiedzialna za
    support maszyn na biurku (a umowa i dzialanie takiej firmy sa
    okreslone, m. in. zastrzega sobie, ze nikt sam nie bedzie grzebal,
    instalowal etc.) niz dac wolna raczke wszystkim a potem zatrudniac 10
    zlotych raczek, co godzinami beda sie meczyc z zakatowanymi pasciami,
    odzyskiwac dane i robic jakies szwedzkie kombinacje, bo ktos tam sobie
    wersje "custom" systemu zrobil.

    inna sprawa, ze na ogol w dzialach programistow jest tak, ze stanowia
    oni wyjatek: podpisuje sie wtedy oswiadczenie, ze masz swoja maszyne
    pod wylaczna wlasna opieka, support cie nie dotyczy, a jak ci sie cos
    spieprzy to sama sie z tym bujasz i sobie naprawiasz - w czasie
    wlasnym.
    ma nie kolidowac z robota, i tyle.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 9. Data: 2003-06-17 19:11:45
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Dehumanizer napisał:

    > Ogolnie panuje tendencja do uwazania ze "w informatyce nie da sie juz
    > nic nowego wymyslec, a to co jest jest juz tak zrobione, ze nawet
    > dziecko darade obsluzyc".

    Oj zdziwiłbyś się, gdybyś popracował np. przy bazach danych - codziennie
    można było zrobić nowy raporcik itp. [jak się chciało - ale to już
    kwestia chcenia Pana Informatyka - znałem takich, którzy mówili, że nic
    się nie da zrobić - nikt po nich nie płakał ;)]

    > Z drugiej strony slysze opcje ze informatyka
    > odzyje na nowo w kolejnym momencie przelomowym (o ktorym nic nie
    > wiadomo) i przezyje kolejny wielki boom, niesety nie wiadomo kiedy to
    > mialoby nastapic.

    A JAVA [fakt - bardziej z chcenia niż z prawdziwej potrzeby]. A 64
    bitowe aplikacje biurowe na PC-ta. Ogólna tendencja jest do zastępowania
    innych ludzi [informatyków niby też] programami, ale jeżeli wreszcie
    przepisy podatkowe w Polsce się uporządkują, to prędzej znajdziesz pracę
    jako informatyk-wdrożeniowiec ekonomiczny niż ksiegowy. ;)

    Flyer

  • 10. Data: 2003-06-17 19:12:22
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    piotrr napisał:

    > Czy to nie stoi w pewnej sprzeczności z powszechnymi na tej liście
    > narzekaniami na brak pracy dla złotych rączek? ;)

    Jak od "złotej rączki" wymaga sie tyle, ile w ogłoszeniach, to nie.

    Flyer