PracaGrupypl.praca.dyskusje › Inzynieria oprogramowania - czy warto?

  • 1. Data: 2003-09-25 07:50:16
    Temat: Inzynieria oprogramowania - czy warto?
    Od: "binet" <s...@W...onet.pl>

    czy warto zawracac sobie glowe takimi studiami? czy po ich ukonczeniu zyskujemy
    cokolwiek w oczach pracodawcy? czy w ogole mozna sie czegos nauczyc czy to po
    zwyczajnie strata czasu i kasy?
    pozniej podsylam skrocony program
    czekam na wszelkie opinie
    s.

    Program Studiów jest określony osobno dla każdego kursu.
    Inżynieria oprogramowania I
    Duży nacisk położony jest na zdobycie umiejętności programowania w językach
    C/C++ na odpowiednio wysokim, zaawansowanym poziomie. Realizowane jest to m.in.
    poprzez dużą liczbę godzin dydaktycznych, pozwalających przećwiczyć wszystkie
    zasadnicze zagadnienia związane z programowaniem w tych językach.
    Rozszerzeniem ostatniego wątku są także technologie obiektowe, które są
    poznawane zarówno w ujęciu ogólnym, jak i zorientowanym na konkretne języki.
    Technologie komponentowe, jako odgrywające coraz większą rolę przy tworzeniu
    oprogramowania, poznawane są od najprostszych rozwiązań (głównie Visual Basic,
    częściowo także Delphi), jednak z możliwością przejścia w przyszłości do
    zagadnień jeszcze bardziej zaawansowanych. Główny nacisk położony jest na część
    praktyczną tworzenia komponentów.
    Konstruowanie baz danych towarzyszy wielu przedsięwzięciom i dlatego niezbędne
    jest poznanie podstawowych zagadnień związanych ze strukturą, organizacją,
    przetwarzaniem i tworzeniem zapytań w bazach danych. Realizowane jest to
    zarówno poprzez zajęcia teoretyczne, jak i ćwiczenia praktyczne.
    Inżynieria oprogramowania posiada swoje metody niezbędne przy profesjonalnym
    tworzeniu oprogramowania. Modelowanie systemu wymaga zrozumienia jego
    struktury, logiki i cyklu życia. Jest to naturalne domknięcie całego procesu
    dydaktycznego kursu.
    Inżynieria oprogramowania II
    Coraz większe znaczenie w projektowaniu systemów informatycznych odgrywają
    zintegrowane systemy projektowania pozwalające ująć ten proces w sposób
    całościowy, we wszystkich aspektach systemu i na wszystkich etapach jego
    tworzenia. Główne znaczenie mają tu języki/notacje UML oraz SDL, które są
    poznawane zarówno od strony teoretycznej, jak i poprzez samodzielne wykonanie
    projektów systemów.
    Z każdym projektem informatycznym związana jest inżynieria wymagań, której
    metody zarówno poprzedzają sam projekt, jak i towarzyszą w trakcie budowania
    systemu. Odpowiednie metody przekazywane są w trakcie zajęć teoretycznych i
    praktycznych.
    Zaawansowane technologie baz danych są kontynuacją odpowiedniego wątku z kursu
    podstawowego, dotyczącego organizacji i przetwarzania w bazach danych.
    Realizowane jest to również poprzez zajęcia teoretyczne, jak i ćwiczenia
    praktyczne.
    Aplikacje internetowe odgrywają coraz większą rolę we współczesnej informatyce.
    W zakres zainteresowania wchodzi tu zarówno problematyka prostych jak i
    złożonych formatów dokumentów, różne języki skryptowe wykorzystywane do
    programowania po stronie serwera lub klienta czy odgrywający dominującą pozycję
    język Java.
    Problematyka administrowania systemami wiąże się nieodzownie z systemami UNIX
    czy Linux. Przedstawiając odpowiednie zagadnienia duży nacisk położono tu na
    ćwiczenia praktyczne.
    Zarządzanie projektem informatycznym, szczególnie w przypadku dużych projektów,
    odgrywa coraz większą rolę, obejmując szereg takich problemów jak przykładowo:
    infrastruktura projektu, zarządzanie ryzykiem, podział ról i zadań, delegowanie
    uprawnień, synchronizacja, problematyka jakości, dokumentowanie i inne.

  • 2. Data: 2003-09-25 12:21:42
    Temat: Re: Inzynieria oprogramowania - czy warto?
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik binet <s...@W...onet.pl> w wiadomości do grup dys
    kusyjnych napisał:2...@n...onet.pl...
> [...]
    skujemy
    > cokolwiek w oczach pracodawcy? czy w ogole mozna sie czegos nauczyc czy to

    A co to za uczelnia?

    Pracodawcy zwracają uwagę przede wszystkim na staż pracy: gdzie sie pracow
    ało, co się robiło, i co w związku z tym się umie. Dyplom, jeśli ma jakieś
    znaczenie to w czasie pierwszej selekcji (odrzucają np. wszystkich bez wyż
    szego wykształcenia, lub wszystkich po innych szkołach niż politbuda).
    W wiekszości oczekują bowiem od pracownika konkretnych umiejętności nie zaś
    teorii jakimi karmi studentów wiele polskich uczelni.

    Niemniej jednak odnosze wrażenie że program tej uczelni wygląda interesują
    co. Owo zaawansowane programowanie w C/C++, znajomość Linuxa, to znacznie
    więcej niż byś wyniósł z przeciętnej uczelni o profilu informatycznym.

    Tak więc jeśli zależy Ci na wyższym wykształceniu, to jeśli nie znajdziesz
    nic lepszego i zaczniesz studia na tej uczelni, myśle że nie trafisz najgo
    rzej. Jeśli nie - sądzę że lepiej uczyc się samodzielnie z książek, prasy
    komputerowej, z internetu.

    pozdr
    AW

  • 3. Data: 2003-09-25 21:09:20
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    HEJKUM
> [...]
    zyskujemy
    > cokolwiek w oczach pracodawcy? czy w ogole mozna sie czegos nauczyc czy to
    // ciach //

    po pierwsze - odpowiedz sobie na pytanie co chcesz w życiu robić. I później
    to realizuj. Szkoła ci pomoże w osiągnąć jakiś poziom, ale wcale nie oznacza
    to że wiedza przyjdzie sama.
    po drugie - informatyka jest specyficzną dziedziną wiedzy. To po prostu
    logika włożona w elektronikę. Jeżeli masz problemy w logicznym pojmowaniu
    świata to raczej będziesz miał trudności z tworzeniem/wymyślaniem modeli
    wirtualnych dla przedstawienia świata zewnętrznego w postaci jakiegoś
    programu. Jeżeli zaś potrafisz znaleźć przyczynę, dlaczego zachodzą
    określone procesy i widzisz sposoby do modyfikacji przyczyn żeby osiągnąć
    zamierzony wynik, to jesteś w domu.
    po trzecie - tu się podeprę własnym doświadczeniem. Udało mi się skończyć 2
    lata na politechnicznym wydziale na kierunku - nomen-omen - inżynieria
    oprogramowania. Te dwa lata dały mi pogląd na sztukę programowania na
    podstawie pascala, c/c++/c#, podstaw systemów operacyjnych i logiki (te
    przedmioty jako wprost "zawodowe" miałem przez te dwa lata). I pomogło mi to
    w pracy zawodowej o tyle, że nie mam problemów z odczytaniem programów
    napisanych przez kogoś i np. poprawieniu/zmodyfikowaniu np.jakiejś
    procedurki.
    Teraz potrafię sobie spokojnie dłubać w językach 4GL czy SQL-u, spokojnie
    zarządzać infrastrukturą informatyczną, monitować (w tym pisać pomocne
    narzędzia) pracę np. systemów bazodanowych.
    Co mi dały te studia (mam nadzieje że w końcu uda mi się na nie wrócić)?
    ogólna wiedzę o świecie informatyki a szczególnie modeli programowania.
    Pozwala mi to na każdej rozmowie kwalifikacyjnej bronić swoich umiejętności.
    Przynajmniej na tyle, żeby pracodawca chciał sprawdzić je w praktyce.
    Na marginesie - nigdy nie przyświecała mi myśl bycia programistą. Raczej
    interesuje mnie - co od kilku lat poświadcza przebieg mojej kariery
    zawodowej - wdrażanie nowych technologii, systemy bazodanowe itp. Udaje mi
    się realizować swoje zamierzenia, czego i tobie życzę
    pozdrawiam
    gromax
    ----