PracaGrupypl.praca.dyskusje › II filar

  • 1. Data: 2003-07-24 15:58:56
    Temat: II filar
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@w...pl>

    Witam

    Mam kilka pytan dot. II filaru.

    1. Skladki, ktore ZUS wysyla do mojego OFE sa mniejsze niz skladki
    emerytalne w dokumencie ZUS RMUA, przy czym nie zauwazylem zadnej
    prawidlowosci, jest to ok. 2/3 do 3/4 kwoty z RMUA. Jaka jest zaleznosc
    miedzy 'zusami' placonymi przez pracownika i wysokoscia skladek w OFE?

    2. Pyt. 2 wynika z pyt. 1, bo nie wiem jak i czy w ogole sa naliczane
    odsetki za zwloke. ZUS przekazuje skladki b. nieregularnie i czesto z b.
    duzym opoznieniem - nie mam jeszcze skladki za maj 2002 - i do tego w
    ratach - do 4 razy.

    3. Naleze do pewnego OFE ponad 2 lata, ale w tym czasie przez kilka miesiecy
    nie pracowalem. Ciagle jeszcze pobieraja mi prowizje 8%, choc po 2 latach
    prowizja powinna zmalec do 4%. Czy zatem te 2 lata to okres przynaleznosci
    do funduszu, czy okres oplacania skladek?

    4. Jak po tych kilku latach dzialania OFE wyglada stopa zwrotu zgromadzonych
    tam pieniedzy? Z moich uproszczonych obliczen wynika, ze lepiej bysmy na tym
    wyszli, gdyby nasze pieniadze zamiast w OFE, ulokowac w dlugoterminowych
    lokatach lub obligacjach.

    --
    Pozdrawiam i dziekuje za pomoc.
    Z.

  • 2. Data: 2003-07-24 20:30:10
    Temat: Odp: II filar
    Od: "Avenger" <s...@N...fm>

    Użytkownik ATZ Rzeszow <a...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bfovqh$rsj$...@a...news.tpi.pl...
    > Witam
    >
    > Mam kilka pytan dot. II filaru.
    [cut]
> [...]
    > odsetki za zwloke. ZUS przekazuje skladki b. nieregularnie i czesto z b.
    > duzym opoznieniem - nie mam jeszcze skladki za maj 2002 - i do tego w
    [cut]
    > Pozdrawiam i dziekuje za pomoc.
    > Z.

    Wypowiem się na temat drugiego pytania. To czy ZUS przekazuje składki w
    terminie zależy głównie od pracodawcy. Czy składa w terminie dokumenty. Czy
    płaci regularnie. Jeden mały błąd na dokumencie może spowodować
    nieprzekazanie składki do OFE. Co do faktycznych zawinień ZUSu to oczywiście
    odsetki są doliczane do kwoty składki (stopę odsetek można znaleźć na
    www.zus.pl)

    Avenger

  • 3. Data: 2003-07-27 10:13:50
    Temat: Re: II filar
    Od: "Baba Jagaa" <j...@w...pl>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawidlowosci, jest to ok. 2/3 do 3/4 kwoty z RMUA. Jaka jest zaleznosc
    > miedzy 'zusami' placonymi przez pracownika i wysokoscia skladek w OFE?

    Akurat na to pytanie znam odpowiedz:
    Na rmua jest podana kwota 9,76 % od kwoty brutto, a zus przelewa na konto
    funduszu emerytalnego 7,3 % kwoty brutto.
    Co robi z tymi 2,46 % to nie wiem, prawdopodobnie zabiera na jakies swoje
    potrzeby.

    Aha, wiem jeszcze, ze zus ma 15 dni na przelanie pieniedzy na konto funduszu
    emerytalnego, jesli tego nie zrobi to placi odsetki (i placi je faktycznie)
    i te odsetki zasilaja w calosci twoje konto w funduszu.

    Pozdrawiam, Jagaa