PracaGrupypl.praca.dyskusje › GC Niemcy

  • 1. Data: 2002-10-18 14:03:53
    Temat: GC Niemcy
    Od: "lesios" <l...@b...pl>

    Witam,

    Możliwe, że pytania i odpowiedzi na nie już padły na liście, ale nie mogę
    ich znaleźć (szukałem GC, Niemcy, netto). Jeżeli tak, to przepraszam.

    1. Podatek płacony w Niemczech zależy dość mocno od tego, czy jest się
    singlem, czy też żonatym i dzieciatym. Singlowi zostaje 50% z brutto,
    żonatemu i dzieciatemu nawet 80% (informacja od jednego z listowiczów).
    Jestem żonaty i dzieciaty, ale czy żonę i dzieci wystarczy mieć, zeby płacić
    mniejsze podatki, czy trzeba mieć je w Niemczech.
    2. Jakie są orientacyjne koszty utrzymania (wynajęcie jakiegoś niedużego
    lokum, żywność, inne koszta)? Zakładam raczej nie wygórowaną stopę, gdyż w
    pierwszym okresie żona z dziećmi i tak zostałaby w Polsce.
    3. Jeżeli można adres jakiegoś kalkulatora zamieniającego brutto na netto
    (niemieckego, oczywiście :)

    Przymierzam się do wyjazdu do Niemiec i chciałbym się zorientować, ile
    zostanie mi w ręku kasy, gdy żyć trzeba będzie na 2 domy. Jeżeli komuś
    potrzebna byłaby informacja o zarobkach, to może przyjąć poziom 40k
    euro/rocznie brutto.

    Z góry dzięki
    Lesio

  • 2. Data: 2002-10-18 14:32:51
    Temat: Re: GC Niemcy
    Od: "Andree" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    płacić
    > mniejsze podatki, czy trzeba mieć je w Niemczech.

    Trzeba w Niemczech, przynajmniej oficjalnie :-)

    > 2. Jakie są orientacyjne koszty utrzymania (wynajęcie jakiegoś niedużego
    > lokum, żywność, inne koszta)? Zakładam raczej nie wygórowaną stopę, gdyż w
    > pierwszym okresie żona z dziećmi i tak zostałaby w Polsce.

    To sie rozni w zaleznosci od rejonu Niemiec. W duzych miastach ok. 350-550
    Euro wliczajac wszystkie koszta. Dolna granica moze byc zanizona.

> [...]
    > zostanie mi w ręku kasy, gdy żyć trzeba będzie na 2 domy. Jeżeli komuś
    > potrzebna byłaby informacja o zarobkach, to może przyjąć poziom 40k

    Jesli masz dwa domy (tzn. bardzo czesto odwiedzasz dom w Polsce i mieszkasz
    w nim Ty, badz Twoja rodzina), to masz bardzo duza ulge podatkowa na
    wynajmowanie mieszkania (chyba cala kase sie odlicza, jesli sie nie myle).

    Pozdrawiam,

    AnD

  • 3. Data: 2002-10-18 14:42:46
    Od: "lesios" <l...@b...pl>

    > płacić
    >
    > Trzeba w Niemczech, przynajmniej oficjalnie :-)

    Czyli mógłbym ją zarejestrować i odesłać do Polski? Sprawdzają to?

    > To sie rozni w zaleznosci od rejonu Niemiec. W duzych miastach ok. 350-550
    > Euro wliczajac wszystkie koszta. Dolna granica moze byc zanizona.

    Z racji zawodu interesują mnie: Berlin, Monachium, Frankfurt, Hamburg.
    Jestem programistą. Można coś bliżej, co obejmuje podana przez Pana kwota?

> [...]
    > w nim Ty, badz Twoja rodzina), to masz bardzo duza ulge podatkowa na
    > wynajmowanie mieszkania (chyba cala kase sie odlicza, jesli sie nie myle).

    Ale to chyba jest w mocnej sprzeczności z pkt.1? Albo niższy podatek, albo
    odliczenie za wynajem? Lepiej chyba lepiej obniżyć podatek (o ile się da?)

    Lesio

  • 4. Data: 2002-10-18 14:47:02
    Od: "Slavo" <slavo-s(nospam)@gmx.net>

    "lesios" <l...@b...pl> wrote in message news:aop49t$64s$1@news.tpi.pl...
> [...]
    płacić
    > mniejsze podatki, czy trzeba mieć je w Niemczech.

    mieć trzeba... zameldowaną z dzieciakiem w Niemczech, inaczej jesteś dla
    nich kawaler :-))

    > 2. Jakie są orientacyjne koszty utrzymania (wynajęcie jakiegoś niedużego
    > lokum, żywność, inne koszta)? Zakładam raczej nie wygórowaną stopę, gdyż w
    > pierwszym okresie żona z dziećmi i tak zostałaby w Polsce.

    trzy pokoje w Monachium - 1000EUR, kawalerka chyba z 500-600EUR, im dalej od
    M tym taniej :-)) we wschodnich landach chyba ze 2-3 razy, inne żeczy też
    generalnie drożej niż w PL (za wyjątkiem piwa w sklepie - choć i tak
    najlepsze jest tu lane z beczki... :-))) - ja mawiam, że ceny są tu i tu
    takie same tylko, że w DE w EUR a w PL w Zł ;-))

> [...]
    > zostanie mi w ręku kasy, gdy żyć trzeba będzie na 2 domy. Jeżeli komuś
    > potrzebna byłaby informacja o zarobkach, to może przyjąć poziom 40k

    kasy ci nie zostanie za wiele, 40k / 12 = 3,3brutto/mies 3,3 * 0,7 = 2,3
    netto/miech, od tego odejmij mieszkanie, kasę dla żony, no i życie (???
    500EUR?) jeśli bedziesz chciał od czasu do czasu jeżdzić do pl to paliwo czy
    bilety (ale odbijesz sobie dużo przu zwrocie podatku)

    ale i tak będzie lepiej niż w pl za 1500netto ;-))

    --
    pozdrówka, Slavo

  • 5. Data: 2002-10-18 14:51:45
    Od: "Shane McGowan" <m...@h...com>

    "lesios" <l...@b...pl> wrote in message news:aop6iu$htl$1@news.tpi.pl...

    (...)

    > Z racji zawodu interesują mnie: Berlin, Monachium, Frankfurt, Hamburg.
    > Jestem programistą. Można coo bliżej, co obejmuje podana przez Pana kwota?

    (...)

    Przyklad w Berlinie - mieszkanie 2 pok., 60m2, wlasciwie w centrum - 440
    euro/mies. (z oplatami). Koszty zycia - wieksze niz w Polsce, ale niewiele
    wieksze, jezeli nie prowadzi sie "hulaszczego" trybu zycia (a o pokusy
    nietrudno :) )

    Pozdr.,

    --
    Shane

  • 6. Data: 2002-10-18 14:53:11
    Od: "Slavo" <slavo-s(nospam)@gmx.net>

    > Czyli mógłbym jš zarejestrować i odesłać do Polski? Sprawdzajš to?

    i tak się robi - nikt cię nie sprawdzi chyba, że dziecko w wieku szkolnym to
    wtedy co innego

    > Z racji zawodu interesujš mnie: Berlin, Monachium, Frankfurt, Hamburg.
    > Jestem programistš. Można coœ bliżej, co obejmuje podana przez Pana kwota?

    w Berlinie chyba najtaniej i najłatwiej, w Monachium najdrożej i znalezienie
    graniczy z cudem :-( z tym, że w Moanchium najłatwiej o pracę

    > mieszkasz
    > Ale to chyba jest w mocnej sprzecznoœci z pkt.1? Albo niższy podatek, albo
    > odliczenie za wynajem? Lepiej chyba lepiej obniżyć podatek (o ile się da?)

    to nie jest zwrot za wynajem - tu chodzi o pozisanie tzw. podwójnego
    gospodarstwa domowego - i rzeczywiście jeśli masz żonę zameldowaną w DE to
    możesz tego nie dostać, chyba że masz w pl mieszk. własnościowe to może się
    i da.

    --
    pozdrówka, Slavo

  • 7. Data: 2002-10-18 15:45:48
    Od: "Andree" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > możesz tego nie dostać, chyba że masz w pl mieszk. własnościowe to może

    Wtedy przysluguje zwrot podatku zalezny od wysokosci kwoty jaka wydajesz na
    wynajem. O to mi chodzilo.
    Jak masz zone w DE da sie pod warunkiem, ze mieszkanie stoi puste albo, ze w
    nim bywasz co 3 tygodnie :-)

    AnD

  • 8. Data: 2002-10-18 15:46:12
    Od: "lesios" <l...@b...pl>

    > i tak się robi - nikt cię nie sprawdzi chyba, że dziecko w wieku szkolnym
    > wtedy co innego

    Jak jest w wieku szkolnym (a jest) to kicha... Sprawdzą nie żonę, ale
    dzieciaka... I zamiast 75% do ręki, około 50%, zgadza się?

    > w Berlinie chyba najtaniej i najłatwiej, w Monachium najdrożej i
    znalezienie
    > graniczy z cudem :-( z tym, że w Moanchium najłatwiej o pracę

    Czemu Monachium jest takie drogie?

    lesio

  • 9. Data: 2002-10-18 15:48:42
    Od: "Andree" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    czy
    > bilety (ale odbijesz sobie dużo przu zwrocie podatku)

    Jak??? Przeciez mozna odliczac tylko pierwszy i ostatni przejazd.

    AnD

  • 10. Data: 2002-10-18 15:51:05
    Od: "lesios" <l...@b...pl>

    > "lesios" <l...@b...pl> wrote in message
    [..]

> [...]
    czy
    > bilety (ale odbijesz sobie dużo przu zwrocie podatku)
    >
    > ale i tak będzie lepiej niż w pl za 1500netto ;-))

    I tu jest mały problem: mam trochę więcej niż 1,500PLN netto... Jak policzę
    * 0,5 (z poprzednich postów wynika, że nie wyrzeźbię, bo sprawdzą, czy mała
    chodzi do niemieckiej szkoły) to zostanie 1,6 - mieszkanie i życie i dla
    żony zostaje jakieś 500EUR... Qrde, to się nie kalkuluje :( Jestem do przodu
    jakieś 150EUR, ale żyję na 2 domy z dala od rodziny... Dobrze kombinuje?

    Lesio