PracaGrupypl.praca.dyskusje › Emerytura a umowa o dzieło

  • 1. Data: 2004-01-22 13:54:14
    Temat: Emerytura a umowa o dzieło
    Od: Trev <b...@s...com>

    Witam

    Mój ojciec jest obecnie na emeryturze, a ma możliwość dorobienia w
    ramach umowy o dzieło. Jakie byłyby tego konsekwencje, tj. czy wolno
    mu dorabiać w ten sposób (z ograniczeniami co do kwoty?), co z
    haraczami dla państwa (podatek, ZUS itp) - płacimy w całości, tak jak
    zwykle czy też są jakieś ulgi (np. czy ubezpieczenie zdrowotne, skoro
    jest odciągane z emerytury to musi być też zapłacone z tej umowy o
    dzieło?) Aha, i kto w umowie o dzieło płaci podatki: zleceniodawca
    (tak jak pracodawca w umowie o pracę) czy też zleceniobiorca?

    Trev

  • 2. Data: 2004-01-22 14:28:44
    Temat: Re: Emerytura a umowa o dzieło
    Od: Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org>

    Użytkownik Trev <b...@s...com> napisał:
    > Mój ojciec jest obecnie na emeryturze, a ma możliwość dorobienia w
    > ramach umowy o dzieło. Jakie byłyby tego konsekwencje, tj. czy wolno
    > mu dorabiać w ten sposób (z ograniczeniami co do kwoty?),

    Może dorabiać na podstawie umów o dzieło bez żadnych obaw. Przychód
    z tytułu umowy o dzieło nie wpływa na zawieszenie lub zmniejszenie
    emerytury. Sprawdź informacje na stronie:
    http://www.zus.pl/swiadcze/emer011.htm

    > co z
    > haraczami dla państwa (podatek, ZUS itp) - płacimy w całości,

    Tylko podatek. Umowy o dzieło nie są objęte obowiązkowym ubezpieczeniem
    społecznym.

    > Aha, i kto w umowie o dzieło płaci podatki: zleceniodawca
    > (tak jak pracodawca w umowie o pracę) czy też zleceniobiorca?

    Płaci zleceniobiorca, bo to z jego pieniędzy idzie ;) Ale zaliczkę
    na podatek do US odprowadza zleceniodawca (w wysokości 20%).
    Przy czym warto pamiętać, że jeśli umowa o dzieło obejmuje też
    przekazanie autorskich praw majątkowych, to koszty uzyskania
    przychodu zwiększają się do 50% - dzięki temu kwota podatku
    znacznie się zmniejsza.

    Pozdrawiam,
    Gerard