PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dylematy i pytania

  • 1. Data: 2014-01-03 05:55:41
    Temat: Dylematy i pytania
    Od: Jaskiniowiec <j...@j...peel>

    Znajoma jest na III grupie inwalidzkiej. Dostała pracę sprzątaczki (w
    Tesco poprzez jakąś agencję), jednakże tylko na 7/8 etatu. Nie dość, że to
    głodowa pensja, to te 7/8 jeszcze bardziej obniża jej wynagrodzenie
    (początkowo była mowa, że niby 7/8 ale będzie dostawała jak za pełen
    etat). Biurwa oświadczyła, że skoro znajoma ma grupę inwalidzką, to nie
    może pracować pełne 8 godz. Później się okazało, że nie przysługuje jej
    też przerwa w pracy. Ostatnio też się okazało, że praca w soboty i
    niedziele liczona jest jak w normalne dni (nie 1,5x czy 2x). No i grafik -
    skoro znajoma ma grupę inwalidzką (niestety 3-ka to tylko problemy a nie
    profity), to czy może wymóc na pracodawcy, by nie musiała pracować od
    rana, a np. rotacyjnie - jeden tydz. rano, a następny na popołudnie?

    Dodam, że znajoma dostała z automatu umowę o pracę, więc to nie umowa
    zlecenie czy inny "śmieciowy" wymiar pracy (pomimo, że praca śmieciowa ;-)
    ). Poradzicie coś?

    Czy to obecnie taka norma w tym kraju, że znieczulica i oszukiwanie jest
    na porządku dziennym ?

  • 2. Data: 2014-01-03 08:18:19
    Temat: Re: Dylematy i pytania
    Od: "Janek" <j...@g...com>

    Użytkownik "Jaskiniowiec" <j...@j...peel> napisał w wiadomości
[...]

    Wszystko co piszesz jest zgodne z obowiązującym prawem. Pracodawca może
    zatrudnić pracownika (wg. kaprysu) na 1/64 etatu płacąc mu za to 1200 zł,
    czy na cały etat za 1200zł (netto). Dotyczy to zarówno zdrowego jak i
    rencisty. W przypadku rencisty ograniczeniem jest maksymalna kwota jaką może
    zarobić. Jeżeli pracodawca chce mieć ulgi z PFRON za zatrudnienie rncisty
    to musi spełnić dodatkowe warunki.
    Ilość godzin pracy, soboty i niedziele reguluje Kodeks Pracy i praca w
    soboty i niedziele może być liczona normalnie a nie jako nadgodziny i
    rozliczana w tygodniu lub w innym czasie (np. gdy brak zamównień).
    Rencistka nic nie może wymóc na pracodawcy. Pracodawca może sie zgodzić ale
    nie musi.
    Jeżeli Cie to oburza to powinieneś wiedzieć że od 1990 roku wprowadzono do
    Kodeksu Pracy 182 poprawki, żadna z nich nie była na korzyść pracowników.

    pozdr

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 3. Data: 2014-01-03 08:58:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Janek wrote:

    > Ilość godzin pracy, soboty i niedziele reguluje Kodeks Pracy i praca w
    > soboty i niedziele może być liczona normalnie a nie jako nadgodziny i
    > rozliczana w tygodniu lub w innym czasie (np. gdy brak zamównień).

    W soboty to na pewno, ale niedzielna?
    Chetnie zapoznam się ze stosownym przepisem.

  • 4. Data: 2014-01-03 09:18:50
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-01-03 08:58, cef pisze:

    > W soboty to na pewno, ale niedzielna?
    > Chetnie zapoznam się ze stosownym przepisem.

    art 147? z zachowaniem art 133. Natomiast jeśli chodzi o przerwy, o
    których była mowa, to przy 7/8 etatu się należą - zgodnie z art 134.

    --
    Kaczus
    http://kaczanowska.info - zwiedzaj Łódź z przewodnikiem.

  • 5. Data: 2014-01-03 10:05:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomasz Kaczanowski wrote:

    > art 147? z zachowaniem art 133.

    No tak, ale z pretensji autora wynikało,
    że praca w dni wolne nie jest czymś normalnym w firmie.

  • 6. Data: 2014-01-03 10:15:18
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-01-03 10:05, cef pisze:

    > No tak, ale z pretensji autora wynikało,
    > że praca w dni wolne nie jest czymś normalnym w firmie.

    hmmm wydawało mi się, że napisał "Ostatnio też się okazało, że praca w
    soboty i niedziele liczona jest jak w normalne dni". Nie pisał nic o
    tym, że w inne dni pracuje również, czyli, że to są nadgodziny.... biorę
    poprawkę na to, że nie wie, że 1.5x i 2x to tylko w przypadku nadgodzin
    się liczy....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 7. Data: 2014-01-03 11:38:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomasz Kaczanowski wrote:

> [...]
    > tym, że w inne dni pracuje również, czyli, że to są nadgodziny....
    > biorę poprawkę na to, że nie wie, że 1.5x i 2x to tylko w przypadku

    Masz rację. Poprawka też i na moje myślenie :-)
    Mnie też wydawało się, że praca w niedzielę
    jest dodatkowo płatna, ale tak było tylko dlatego, że nie było
    kiedy odebrać dnia wolnego.

  • 8. Data: 2014-01-03 13:26:16
    Od: Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jaskinia>

    W dniu 03.01.2014 08:18, Janek pisze:
> [...]
    > zł, czy na cały etat za 1200zł (netto). Dotyczy to zarówno zdrowego jak
    > i rencisty. W przypadku rencisty ograniczeniem jest maksymalna kwota

    Nie, to nie tak :) Chodzi o to, że na początku była mowa o całym etacie
    i pensji jak za cały etat. Biurwa jednak stwierdziła, że skoro znajoma
    ma III gr. inwalidzką, więc nie może pracować na pełen etat, a jedynie
    na 7/8. Problem w tym, że płaca również nie jest jak za pełen etat,
    tylko za te 7/8. I nie jest to rencistka, a po prostu osoba posiadająca
    III grupę inwalidzką w papierach. Gdyby była to II gr. wówczas mogłaby
    być nawet na rencie...

    > jaką może zarobić. Jeżeli pracodawca chce mieć ulgi z PFRON za
    > zatrudnienie rncisty to musi spełnić dodatkowe warunki.

    Tak, pracodawca ma ulgi na to stanowisko.

> [...]

    > Jeżeli Cie to oburza to powinieneś wiedzieć że od 1990 roku wprowadzono
    > do Kodeksu Pracy 182 poprawki, żadna z nich nie była na korzyść

    Oburza mnie, że ktoś na pełnym etacie ma przerwę, a na 7/8 jej już nie
    ma. Tym bardziej, że w jakimś stopniu jest to osoba niepełnosprawna (w
    tym konkretnym przypadku jes).

    Zastanawia mnie również to, że firma dostaje dofinansowanie za takiego
    pracownika, zdaje sobie sprawę, że jest to osoba niepełnosprawna, a mimo
    to ustawia grafik tak a nie inaczej, nie zważając na późniejsze skutki.

  • 9. Data: 2014-01-03 14:05:42
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-01-03 13:26, Jaskiniowiec pisze:
> [...]
    > tylko za te 7/8. I nie jest to rencistka, a po prostu osoba posiadająca
    > III grupę inwalidzką w papierach. Gdyby była to II gr. wówczas mogłaby

    Z doświadczenia wiem, że niekoniecznie.... (będąc w II grupie byłaby na
    rencie)

    > Oburza mnie, że ktoś na pełnym etacie ma przerwę, a na 7/8 jej już nie
    > ma. Tym bardziej, że w jakimś stopniu jest to osoba niepełnosprawna (w
    > tym konkretnym przypadku jes).

    Jeśli pracuje danego dnia powyżej 6 godzin, to ma prawo do przerwy, o
    czym pisałem w innym miejscu.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 10. Data: 2014-01-04 09:32:47
    Od: "Janek" <j...@g...com>

    Użytkownik "Jaskiniowiec" <jaskiniowiec@jaskinia> napisał w wiadomości
> [...]
    > tylko za te 7/8. I nie jest to rencistka, a po prostu osoba posiadająca
    > III grupę inwalidzką w papierach. Gdyby była to II gr. wówczas mogłaby

    Musisz wyraźnie rozróżniać co to jest III grupa inwalidzka nadawana przez
    Komisje z Urzędu Miasta i Gminy, a co "częściowa niezdolność do pracy"
    nadawana przez komisje ZUS. Ta ostatnia oznacza automatycznie rentę
    wypłacaną przez ZUS popularnie zwaną rentą 3 grupy. Natomiast 3 grupa
    inwalidzka praktycznie do niczego nie uprawnia no może z wyjątkiem MOPSu i
    PFRONu. Kodeks Pracy przez rente inwalidzka rozumie tą przyznawaną przez
    ZUS.
    Nie istnieją przepisy że rencista z ZUS nie może być zatrudniony na cały
    etat (to bzdura). Natomiast inwalida z III grupą nadaną przez miasto w
    Kodeksie Pracy nie istnieje (nie ma żadnych praw). Jak rówież II gr
    inwalidzka nadana przez miasto do niczego nie uprawnia (a już w
    szczególności do renty z ZUS). ZUS może uznać osobe za "całkowicie niezdolną
    do pracy" i przyznać jej rente którą ludzie nazywają rentą II grupy. ZUS
    może też w szczegółnych przypadkach przyznać tzw rente socjalną - ale nie
    musi.

    Problem 7/8 to problem pracodawcy który chce mieć ulgi z tytułu zatrudnienia
    rencisty i to PFRON narzuca, a nie obowiązujące prawo. Jak pisałem
    pracodawca może zatrudnić renciste na 1/5 etatu, z wymaganiem pracy przez 40
    godzin tygodniowo i płacą 5000 zł brutto. Te trzy rzeczy nie są powiązane
    między sobą. Pracodawca w umowie o pracę czy umowie zleceniu może wogóle
    pominąć że zatrudnia na etat czy pół czy inną część - nie ma takiego
    obowiązku. Jeżeli wpisuje to dlatego że ogranicza to prawa pracownika a nie
    pracodawcy. Max ilość godzin pracy tygodniowo i rocznie określana jest przez
    Kodeks Pracy, ale on nic nie ogranicza dla rencistów. No a płaca to wogóle
    kaprys pracodawcy w którym są progi od dołu czyli najniższa miesięczna na
    umowe o pracę. Może być ona niższa przy zmiejszeniu tygodniowej ilości
    godzin pracy (co oznacza że pół etatu to 20 godzin tygodniowo), ale to wcale
    nie musi sie nazywać pół etatu. Umowa może przewidywać zatrudnienie przez
    np: 24 godziny tygodniowo i z tego można obliczyć minimalną należną płacę.

    pozdr

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.