PracaGrupypl.praca.dyskusjeDylematy i pytania › Re: Dylematy i pytania
    From: "Janek" <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dylematy i pytania
    Date: Sat, 4 Jan 2014 09:32:47 +0100

    Użytkownik "Jaskiniowiec" <jaskiniowiec@jaskinia> napisał w wiadomości
    news:52c6ac68$0$2186$65785112@news.neostrada.pl...
    > [...]
    > Nie, to nie tak :) Chodzi o to, że na początku była mowa o całym etacie
    > i pensji jak za cały etat. Biurwa jednak stwierdziła, że skoro znajoma
    > ma III gr. inwalidzką, więc nie może pracować na pełen etat, a jedynie
    > na 7/8. Problem w tym, że płaca również nie jest jak za pełen etat,
    > tylko za te 7/8. I nie jest to rencistka, a po prostu osoba posiadająca
    > III grupę inwalidzką w papierach. Gdyby była to II gr. wówczas mogłaby
    > być nawet na rencie...

    Musisz wyraźnie rozróżniać co to jest III grupa inwalidzka nadawana przez
    Komisje z Urzędu Miasta i Gminy, a co "częściowa niezdolność do pracy"
    nadawana przez komisje ZUS. Ta ostatnia oznacza automatycznie rentę
    wypłacaną przez ZUS popularnie zwaną rentą 3 grupy. Natomiast 3 grupa
    inwalidzka praktycznie do niczego nie uprawnia no może z wyjątkiem MOPSu i
    PFRONu. Kodeks Pracy przez rente inwalidzka rozumie tą przyznawaną przez
    ZUS.
    Nie istnieją przepisy że rencista z ZUS nie może być zatrudniony na cały
    etat (to bzdura). Natomiast inwalida z III grupą nadaną przez miasto w
    Kodeksie Pracy nie istnieje (nie ma żadnych praw). Jak rówież II gr
    inwalidzka nadana przez miasto do niczego nie uprawnia (a już w
    szczególności do renty z ZUS). ZUS może uznać osobe za "całkowicie niezdolną
    do pracy" i przyznać jej rente którą ludzie nazywają rentą II grupy. ZUS
    może też w szczegółnych przypadkach przyznać tzw rente socjalną - ale nie
    musi.

    Problem 7/8 to problem pracodawcy który chce mieć ulgi z tytułu zatrudnienia
    rencisty i to PFRON narzuca, a nie obowiązujące prawo. Jak pisałem
    pracodawca może zatrudnić renciste na 1/5 etatu, z wymaganiem pracy przez 40
    godzin tygodniowo i płacą 5000 zł brutto. Te trzy rzeczy nie są powiązane
    między sobą. Pracodawca w umowie o pracę czy umowie zleceniu może wogóle
    pominąć że zatrudnia na etat czy pół czy inną część - nie ma takiego
    obowiązku. Jeżeli wpisuje to dlatego że ogranicza to prawa pracownika a nie
    pracodawcy. Max ilość godzin pracy tygodniowo i rocznie określana jest przez
    Kodeks Pracy, ale on nic nie ogranicza dla rencistów. No a płaca to wogóle
    kaprys pracodawcy w którym są progi od dołu czyli najniższa miesięczna na
    umowe o pracę. Może być ona niższa przy zmiejszeniu tygodniowej ilości
    godzin pracy (co oznacza że pół etatu to 20 godzin tygodniowo), ale to wcale
    nie musi sie nazywać pół etatu. Umowa może przewidywać zatrudnienie przez
    np: 24 godziny tygodniowo i z tego można obliczyć minimalną należną płacę.

    pozdr

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.