PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dwa dni swiat w tygodniu

  • 1. Data: 2006-03-30 17:07:15
    Temat: Dwa dni swiat w tygodniu
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Witam,

    Firma w ktorej pracuje znajomy, a konkretnie dzial kadr tej firmy,
    oglosil, ze jezeli w jednym tygodniu wypadaja dwa dni swiat (np w tym
    roku 1 i 3 maja), to nalezy jeden z tych dni odpracowac. Podobno wynika
    to z jakiegos rozporzadzenia.
    Pytanie: czy cos na ten temat slyszeliscie? jest rozporzadzenie ktore by
    to regulowalo?
    Osobiscie nie chce mi sie w to wierzyc, ale kadry podaja to do
    wiadomosci, wiec moze istnieje cus takiego...

    ps ta firma jest panstwowa, jesli to kogos by interesowalo.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-03-30 17:32:13
    Temat: Re: Dwa dni swiat w tygodniu
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    nie znam przepisów które by mówiły o odpracowywaniu takich dni, ale poddaję
    ten pomysł w wątpliwość na podstawie wyliczania ekwiwalentu urlopowego
    (patrz jeden z moich postów z ostatnich 2 tygodni), gdzie jako podstawę
    wyliczania kwoty urlopowej odlicza się z wszystkich dni w roku dni wolne
    (soboty, niedziele i święta, na rok 2006 jest np. bodajże 252 dni
    pracujące). Prawdopodobnie, choć nie znam szczegółów, jest to wyliczane na
    podstawie jakiejś ustawy
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 3. Data: 2006-03-30 18:04:44
    Od: "exit" <josh11(antyspam)@wp.pl>

    Uzytkownik "o`rety" <o`rety@pl.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > wiec moze istnieje cus takiego...
    >
    > ps ta firma jest panstwowa, jesli to kogos by interesowalo.

    Mianowicie 1 i 3 maja 2006 r. przypadaja w poniedzialek i w srode. Zatem,
    wymiar czasu pracy na ten miesiac bedzie wynosil 176 godzin. Natomiast 25 i
    26 grudnia 2006 r. przypadaja w poniedzialek i we wtorek. Zatem, wymiar
    czasu pracy na ten miesiac wyniesie 160 godzin. W obydwu miesiacach
    zmniejszenie wymiaru czasu pracy nastapi tylko z tytulu jednego ze swiat.

    Wymiar czasu pracy, ustalony zgodnie z art. 130 KP, wskazuje nie tylko
    liczbe godzin, jaka pracownik powinien przepracowac w okresie
    rozliczeniowym, ale i maksymalna liczbe dni, która pracownik zgodnie z
    przepisami o czasie pracy moze przepracowac. Aby wiec obliczyc dopuszczalna
    liczbe dni do przepracowania w okresie rozliczeniowym, nalezy wymiar czasu
    pracy w tym okresie podzielic przez dobowa norme czasu pracy obowiazujaca
    pracownika, czyli co do zasady 8 godzin.

    Oznacza to, ze w maju br. (przy zalozeniu 1 miesiecznego okresu
    rozliczeniowego czasu pracy) pracodawca moze rozplanowac godziny pracy
    pracownika maksymalnie na 22 dni (176 godzin : 8 godzin = 22 dni). Natomiast
    w grudniu br. godziny pracy pracownika moga byc rozlozone maksymalnie na 20
    dni (160 godzin : 8 godzin = 20 dni).

    Trzeba jednak pamietac, ze pracodawca ma prawo wprowadzac wlasne regulacje w
    zakresie czasu pracy, ale tylko pod warunkiem, ze beda one korzystniejsze
    dla pracowników, niz wynikajace z powszechnie obowiazujacych przepisów prawa
    pracy.

    Jezeli zatem pracodawca w maju i grudniu br. wymagalby od pracowników pracy
    krótszej o 8 godzin (np. rezygnujac z odpracowania danego swieta) niz wynika
    to z wyliczenia wymiaru czasu pracy dokonanego na podstawie art. 130 KP - to
    bedzie mial obowiazek zaplaty wynagrodzenia za pelny wymiar czasu pracy
    wynikajacy z przepisów powolanego artykulu.

    Wydaje sie, ze ograniczenie ilosci dni wolnych od pracy w przypadku kilku
    dni swiatecznych w jednym tygodniu lezy w interesie pracodawców. Dlugie i
    czeste okresu swiateczne destabilizuja bowiem rytm pracy w wielu firmach, a
    wiec bezposrednio moga sie przekladac na pogorszenie ich sytuacji
    finansowej.

    pozdrawiam

    exit

  • 4. Data: 2006-03-31 06:39:11
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu o`rety porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > to regulowalo?
    > Osobiscie nie chce mi sie w to wierzyc, ale kadry podaja to do
    > wiadomosci, wiec moze istnieje cus takiego...
    Bylo o tym pare artykulow w gazetach zima... uzasadnienia nie pamietam,
    ale wnioski byly wlasnie takie jak podal dzial kadr Twojego znajomego.
    Tam bylo chyba jeszcze napisane ze ten dzien trzeba odpracowac w
    miesiacu w ktorym on wypadl.
    Ofkoz pracodawca moze postapic wspanialomyslnie i darowac pracownikom
    ten jeden dzien;)
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 5. Data: 2006-03-31 07:12:38
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    gromax napisał(a):
    > nie znam przepisów które by mówiły o odpracowywaniu takich dni,

    podpowiem: Kodeks Pracy :)

    Pozdrawiam...

  • 6. Data: 2006-03-31 08:36:07
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > podpowiem: Kodeks Pracy :)
    i dzięki temu ze mnie zmusiłeś, to już poznałem :)

    KP, dz VI, rozdz II art 130 § 2. Każde święto występujące w okresie
    rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar
    czasu pracy o 8 godzin. Jeżeli jednak w tygodniu obejmującym siedem dni od
    poniedziałku do niedzieli, wystąpią dwa święta w inne dni niż niedziela,
    obniżenie wymiaru czasu pracy o 8 godzin następuje tylko z tytułu jednego z
    tych świąt.

    chwila wysiłku, i juz wiem -
    dodatkowo departament Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
    piśmie o numerze DPR 079 ? 13/MF/06 wypowiedział się w kwestii dni
    świątecznych wypadających dwa razy w jednym tygodniu w 2006 r.
    i fragment tejże wypowiedzi:
    <początek>
    Oznacza to, że w maju br. (przy założeniu 1 miesięcznego okresu
    rozliczeniowego czasu pracy) pracodawca może rozplanować godziny pracy
    pracownika maksymalnie na 22 dni (176 godzin : 8 godzin = 22 dni).
    Natomiast w grudniu br. godziny pracy pracownika mogą być rozłożone
    maksymalnie na 20 dni (160 godzin : 8 godzin = 20 dni).
    </koniec>

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---

  • 7. Data: 2006-03-31 17:02:21
    Od: "Robert S" <r...@w...to.gazeta.pl>

> [...]
    > wiadomosci, wiec moze istnieje cus takiego...
    >
    > ps ta firma jest panstwowa, jesli to kogos by interesowalo.

    U nas (panstwowa instytucja) tez cos takiego olosili co jest smieszne
    poniewaz ja od 2 mc-y to moze jedna sobote mialem wolna i przez najbliszy
    miesiac sytuacja nie ulegnie zmianie (tzn soboty pracujace) ale co tam mam
    juz tyle nadgodzin ze albo wysla mnie przymusowo albo zaplaca (predzej to
    drugie bo odebrac niema kiedy :-)