PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dokąd jedzie ten tramwaj? - długie, lekko OT

  • 1. Data: 2003-05-25 08:53:39
    Temat: Dokąd jedzie ten tramwaj? - długie, lekko OT
    Od: "KrzysztofM" <k...@n...dvdinfo.prv.pl>

    "Dokąd jedzie ten tramwaj?" to tytuł opowiadania s-f, autorstwa Janusza
    Zajdla z 1973 roku. Dzisiaj właśnie czytałem je przy śniadaniu... i miałem
    dziwny uśmiech na twarzy...
    W opowiadaniu jest mowa o polskim, przyszłościowym społeczeństwie wraz
    komentarzem motorniczego tramwaju i kontrolera biletów:

    "Święte słowa inżynierze. Mało, że awansować trudno. Utrzymać się na swoim
    stanowisku coraz ciężej. Wszyscy podwyższają kwalifikacje, wymagania wciąż
    rosną, z dołu też na człowieka napierają młodsi. Ciągle ta walka o pozycję,
    o awans..." (...)

    Rosną oczywiście wymagania pracodawców:

    "Więc dyrektor powiedział, że od tygodnia na stanowisko zwrotniczego
    obowiązuje wykształcenie średnie: dyplom technika komunikacji (...)
    W ogóle trudno sobie wyobrazić stanowisko pracy dla człowieka z niepełnym
    średnim wykształceniem. Zamiataczki uliczne obsługują inżynierowie
    sanitarni, polewaczki - technicy hydrologii (...) Zaraz, gdzie ja mam ten
    'Ekspres'? Tu leżał. Pewnie któryś z pasażerów mi zabrał. Trudno teraz kupić
    to pismo, wszyscy tak garną się do czytelnictwa. Ale mam znajomą panią
    magister w kiosku, która mi codziennie odkłada jeden egzemplarz..."

    Jest ogromny pęd do nauki....... :
    "Słyszał pan, że przyszłorocznych absolwentów szkół średnich będzie
    obowiązywać wykształcenie wyższe? (...) Za parę lat wajchowym będzie
    inżynier, a pan i ja będziemy musieli mieć doktoraty. Pan już, zdaje się,
    otworzył przewód?" (...)

    No cóż..... autor nie wiele się mylił co do oceny aktualnej sytuacji na
    rynku pracy. A pamiętajmy, że napisał to w 1973 roku...

    pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-05-25 11:35:01
    Temat: Re: Dokąd jedzie ten tramwaj? - długie, lekko OT
    Od: "Kaczmar" <m...@h...pl>

    Najlepsze jest to w tym iż to nie jest teraz S-F tylko Real.

    Pozdrawiam
    Maciej Kaczmarek
    http://www.kaczmarek.uk.tt
    mailto:k...@g...pl