PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienie lekarskie, ciąża, umowa na czas określony

  • 1. Data: 2003-05-24 20:07:59
    Temat: zwolnienie lekarskie, ciąża, umowa na czas określony
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Witam,

    Sytuacja jest następująca:
    - moja żona jest zatrudniona na umowę na czas określony (na rok)
    - poprzednia umowa skończyła się 15.04
    - nadal pracuje, ale nie podpisała jeszcze nowej umowy,
    - jest w 5 miesiący ciąży (15.04 była w czwartym)

    Mam w związku z tym kilka pytań:

    1. Czy umowa na czas określony zawarta na rok automatycznie przedłuża się do
    momentu porodu?
    Czy to przedłużenie powinno być na piśmie czy po prostu wystarczy
    poinformować o byciu w ciąży i już?

    2. Czy wystarczy poinformować np. kierownika? Czy trzeba wysłać
    zaświadczenie lekarskie
    o byciu w ciąży do kadr? Czy data zaświadczenia ma znaczenie?

    3. Dzisiaj moja żona poczułą się niedobrze i wzięła zwolnienie lekarskie na
    kilka dni. Lekarka jej powiedziała, że
    jeśli nie ma przedłużonej umowy to zwolnienie jest nieważne. Czy to prawda,
    czy przedłużenie umowy jest
    automatyczne i nie wymaga potwierdzenia tego na piśmie?

    4. Czy wynagrodzenie za czas bycia na zwolnieniu wypłaca pracodawca czy ZUS
    i czy wynosi ono 100%?

    Pozdrawiam
    i proszę o pomoc osoby, które mają troche czasu i znają się na temacie

  • 2. Data: 2003-05-25 07:33:22
    Od: "witos" <usuńto_witekowidzki@wp.pl>

    Na wstępie zaznacz, ż znam się na temacie tylko tyle, że w zeszłym roku
    miałem egzamin z prawa pracy i skolenie bhp półtora roku temu, między
    innmymi o prawie pracy :-) Ale z tego co pamiętam, to jesli po wygaśnięciu
    umowy, Twoja żona nie dostała nowej ale również nie został jej wypowiedziany
    stosunek pracy, to umowę uważa się za automatycznie przedłużoną, zaś na
    piśmie powinna być spisana chyba po 2 tygodniach od wygaśnięcia poprzedniej.
    Jeśli nie zostanie spisana, to nadal jest ważna, ale pracodawca już może być
    chyba ukarany przez kogoś tam.

    Polecam lekturę kodeksu pracy, tam jest to opisane.
    poszukaj www.sejm.gov.pl
    o ubezpieczeniach znajdziesz tu: http://www.zus.pl/swiadcze/t_swiad.htm
    Pozdrawiam
    Witek

  • 3. Data: 2003-05-26 00:03:20
    Od: f...@p...onet.pl

    > Witam,
    Art. 177. § 1. 248) Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o
    pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy,
    chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
    z jej winy i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja zwiazkowa
    wyraziła zgodę na rozwiazanie umowy.

    § 2. 249) Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym nie
    przekraczającym jednego miesiąca.

    § 3. 250) Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która
    uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu
    do dnia porodu.

    § 4. 251) Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w
    okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego może nastąpić tylko w razie
    ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany
    uzgodnić z reprezentującą pracownicę zakładową organizacją związkową termin
    rozwiązania umowy o pracę. W razie niemożności zapewnienia w tym okresie
    innego zatrudnienia, pracownicy przysługują świadczenia określone w odrębnych
    przepisach. Okres pobierania tych świadczeń wlicza się do okresu zatrudnienia,
    od którego zależą uprawnienia pracownicze.

    Tyle mówią przepisy k.p.