PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dlaczego pracodawcy tak chetnie zatrundniaja emerytow??

  • 1. Data: 2003-05-17 23:56:42
    Temat: Dlaczego pracodawcy tak chetnie zatrundniaja emerytow??
    Od: "eastwoo" <s...@p...fm>

    No wlasnie - dlaczego tak czesto w gazetach widac ogloszenia "zatrudnie
    emeryta" - czyzby chodzilo o dlugosc stazu pracy ;)? A moze sa jakies ulgi z
    tytulu zatrudniania emerytow??
    Czy ktos moglby naswietlic sprawe, jak to wyglada od strony prawnej?? Czyzby
    za emerytow nie placilo sie niektorych kosztow pracy ;) ???

  • 2. Data: 2003-05-18 07:22:56
    Od: "Kaczmar" <kaczmar@(NOSPAM)gower.pl>

    Bo mają uregulowany stosunek do naszego kochanego ZUSu, w dziesiejszych
    czasach jezeli chodzi o prace nie - "na czarno" to czesto wiecej sie placi
    na ZUS niz dla pracownika do ręki - paranoja !

    Maciej KACZMAREK
    gg:2475019
    tel:504916726
    mailto:kaczmar@(NOSPAM)gower.pl
    http://www.maciejkaczmarek.prv.pl
    Aby wysłać do mnie e-mail wytnij (NOSPAM) z adresu

  • 3. Data: 2003-05-18 09:42:17
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > Czy ktos moglby naswietlic sprawe, jak to wyglada od strony prawnej?? Czyzby
    > za emerytow nie placilo sie niektorych kosztow pracy ;) ???

    Jak wygląda ten problem od strony prawnej, to już ktoś pisał wczoraj/dzisiaj na
    Grupie. Popatrz .
    Zaś co do zatrudniania emerytów, to ja zauważyłem ciekawe zjawisko:
    wykształconych emerytów nie zatrudnia się często, chyba że na dozorców, itp.
    Jeżeli to bardzo rzadko jako konsultantów, bo doświadczenia nie zastąpi wiedza
    akademicka, choć tą, lub w podobnym zakresie taki emeryt pewnie wtedy posiada.
    Albo zakres roboty jest tak mały, że pełny etat to za wiele a 1/2-3/4-te, a
    bywa i 1/4-ta etatu, to zbyt mało dla potrzebującego 'normalnej' pracy.
    Pozdr. Wiesiek, emeryt, bez ułamka etatu, choć o jeszcze sporych możliwościach
    w sztuce inżynierskiej.

  • 4. Data: 2003-05-18 09:51:43
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    eastwoo napisał:

> [...]
    > Czy ktos moglby naswietlic sprawe, jak to wyglada od strony prawnej?? Czyzby
    > za emerytow nie placilo sie niektorych kosztow pracy ;) ???

    USTAWA
    z dnia 13 października 1998 r.
    o systemie ubezpieczeń społecznych
    [stan na 17.12.02]
    Art. 9.
    4. Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3 i 13-18b, mające
    ustalone prawo do emerytury lub renty, podlegają obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
    4a. Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 [umowy zlecenia], mające
    ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie
    pozostają w stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 4b.
    4b. Osoby, o których mowa w ust. 4a, podlegają obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli umowa agencyjna, umowa
    zlecenia lub inna umowa o świadczenie usług, do której zgodnie z
    Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, została
    zawarta z pracodawcą, z którym pozostają równocześnie w stosunku pracy,
    lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z
    którym pozostają w stosunku pracy.
    5. Osoby, o których mowa w art. 6, nie wymienione w ust. 4, mające
    ustalone prawo do emerytury lub renty, podlegają dobrowolnie
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

    Tak więc, przynajmniej z tytułu ubezpieczeń społecznych podlegają -
    wyjątek stanowi ust. 5. - ale nie wiadomo za bardzo do czego się on
    odnosi. :)
    Uwaga OT - na tym kawałku ustawy i ust.5 można dokładnie stwierdzić, jak
    idiotyczne są nasze ustawy - jeżeli ust. 5 odnosi się do art.6, to jest
    sprzeczny z ust.4, jeżeli odnosi się do art. 9, to jest sprzeczny z ust.
    4a. :)

    Flyer

  • 5. Data: 2003-05-18 13:17:46
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    |
    | Tak więc, przynajmniej z tytułu ubezpieczeń społecznych podlegają -
    | wyjątek stanowi ust. 5. - ale nie wiadomo za bardzo do czego się on

    Fakt, jest to mocno zagmatwane, ale może spróbujemy rozwikłać:

    5. Osoby, o których mowa w art. 6, nie wymienione w ust. 4 (czyli wszystkie
    poza wymienionymi w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3 i 13-18b), mające ustalone prawo
    do emerytury lub renty, podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym.

    Oznacza to, że np. osoby wykonujące pracę nakładczą, osoby prowadzące
    pozarolniczą działalność, jeśli mają prawo do emerytury lub renty, mają
    prawo do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu
    wykonywanej pracy bądź prowadzonej działalności.

> [...]
    | idiotyczne są nasze ustawy - jeżeli ust. 5 odnosi się do art.6, to jest
    | sprzeczny z ust.4, jeżeli odnosi się do art. 9, to jest sprzeczny z ust.

    Z tego całego galimatiasu wynikają następujące rzeczy:

    1. Emeryt-rencista, wykonujący umowę zlecenia, podlega obowiązkowo
    ubezpieczeniom z tytułu wykonywania tejże umowy.
    2. Emeryt-rencista, wykonujący umowę zlecenia, zatrudniony jednocześnie u
    innego płatnika składek (umowa o pracę), podlega dobrowolnie ubezpieczeniom
    z tytułu wykonywania umowy zlecenia.
    3. Emeryt-rencista, wykonujący umowę zlecenia, ale zawartą z pracodawcą
    (jednoczesny stosunek pracy), podlega obowiązkowo ubezpieczeniom z tytułu
    umowy zlecenia (w praktyce należy, podobnie jak u pracowników, którzy z
    pracodawcą mają dodatkowo umowę zlecenia, naliczyć składki od sumy
    przychodów z obu tytułów).

    Namieszali, fakt, trochę mi zajęło zrozumienie tego bajzlu.

    Andrzej K.