PracaGrupypl.praca.dyskusjeDlaczego pracodawcy tak chetnie zatrundniaja emerytow?? › Re: Dlaczego pracodawcy tak chetnie zatrundniaja emerytow??
    From: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dlaczego pracodawcy tak chetnie zatrundniaja emerytow??
    Date: Sun, 18 May 2003 15:17:46 +0200

> [...]
    | Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, została
    | zawarta z pracodawcą, z którym pozostają równocześnie w stosunku pracy,
    | lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z
    | którym pozostają w stosunku pracy.
    | 5. Osoby, o których mowa w art. 6, nie wymienione w ust. 4, mające
    | ustalone prawo do emerytury lub renty, podlegają dobrowolnie
    | ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
    |
    | Tak więc, przynajmniej z tytułu ubezpieczeń społecznych podlegają -
    | wyjątek stanowi ust. 5. - ale nie wiadomo za bardzo do czego się on

    Fakt, jest to mocno zagmatwane, ale może spróbujemy rozwikłać:

    5. Osoby, o których mowa w art. 6, nie wymienione w ust. 4 (czyli wszystkie
    poza wymienionymi w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3 i 13-18b), mające ustalone prawo
    do emerytury lub renty, podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym.

    Oznacza to, że np. osoby wykonujące pracę nakładczą, osoby prowadzące
    pozarolniczą działalność, jeśli mają prawo do emerytury lub renty, mają
    prawo do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu
    wykonywanej pracy bądź prowadzonej działalności.

    Uwaga OT - na tym kawałku ustawy i ust.5 można dokładnie stwierdzić, jak
    | idiotyczne są nasze ustawy - jeżeli ust. 5 odnosi się do art.6, to jest
    | sprzeczny z ust.4, jeżeli odnosi się do art. 9, to jest sprzeczny z ust.
    | 4a. :)

    Z tego całego galimatiasu wynikają następujące rzeczy:

    1. Emeryt-rencista, wykonujący umowę zlecenia, podlega obowiązkowo
    ubezpieczeniom z tytułu wykonywania tejże umowy.
    2. Emeryt-rencista, wykonujący umowę zlecenia, zatrudniony jednocześnie u
    innego płatnika składek (umowa o pracę), podlega dobrowolnie ubezpieczeniom
    z tytułu wykonywania umowy zlecenia.
    3. Emeryt-rencista, wykonujący umowę zlecenia, ale zawartą z pracodawcą
    (jednoczesny stosunek pracy), podlega obowiązkowo ubezpieczeniom z tytułu
    umowy zlecenia (w praktyce należy, podobnie jak u pracowników, którzy z
    pracodawcą mają dodatkowo umowę zlecenia, naliczyć składki od sumy
    przychodów z obu tytułów).

    Namieszali, fakt, trochę mi zajęło zrozumienie tego bajzlu.

    Andrzej K.