PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy zgodne z prawem jest.... Dot. obciazania finansowego za ew szkody powstale w pracy

  • 1. Data: 2005-01-06 13:00:29
    Temat: Czy zgodne z prawem jest.... Dot. obciazania finansowego za ew szkody powstale w pracy
    Od: Remek <b...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam pytanko bo tak sie wlasnie zastanawiam i nie bardzo wiem czy zgodne z
    prawem jest:

    Szef zwoluje zebranie i mowi iz: Jesli nastapi przestuj w II czesci firmy to
    on sobie zyczy aby osoba z ktorej winy powstal (np. za pozno przekazala
    informacje lub zamowila jakis komponent, czy cos takiego) uiscila kwote 75
    PLN za kazda taka godzine przestoju...

    No domyslam sie ze samo stwierdzenie nie koniecznie jest lamaniem prawa ;)
    natomiast gdyby takie cos mialo miejsce to czy to jest zgodne z
    obowiazujacym prawem (w umowie nie ma nic o odpowiedzilnosci finansowej ani
    nic takiego)??????

    i w ogole jak to jest z ponoszeniem odpowiedzialnosci finansowej za szkody
    powstale w pracy (dot. np. szkod typu ze ktos cos niezbyt dobrze wykonal i
    trza bylo to powtorzyc itp)

    Bardzo prosze o odpowiedz. Dzieki

    Remek

  • 2. Data: 2005-01-06 13:24:12
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    > informacje lub zamowila jakis komponent, czy cos takiego) uiscila kwote 75

    pracownik zatrudniony na umowe o prace odpowiada przed firma:

    a) do trzykrotnosci pensji jesli szkoda nie jest umyslna
    b) do calosci szkod jesli umyslna

    stad firma moze domagac sie pokrycia szkod jesli pracownik zawini, pojawia
    sie pytanie czy 75 zl to sa rzeczywiscie owe szkody, w zasadzie firma
    powinna to udowodnic, inaczej naraza sie na problemy

    druga sprawa, ze firma nie moze bez zgody pracownika (badz sadu) odciagac z
    pensji nic poza ustawowymi rzeczami (typu zaliczka na podatek, zus)

    w praktyce moze byc tak, ze czesc pensji to uznaniowa premia i pewnie beda
    odciagac z tej (a w zasadzie obnizac standardowa jej wysokosc), a jesli tak
    to w zasadzie ciezko bedzie im cokolwiek zarzucic, choc na upartego moze sie
    uda

  • 3. Data: 2005-01-06 14:40:11
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 6 Jan 2005 14:24:12 +0100, "gosc"
    <s...@w...pl> zakodował:

    >druga sprawa, ze firma nie moze bez zgody pracownika (badz sadu) odciagac z
    >pensji nic poza ustawowymi rzeczami (typu zaliczka na podatek, zus)

    Nie do końca. KP

    Art. 87. § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych - podlegaj? potr?ceniu tylko następuj?ce należno?ci:
      1)  sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie
    ?wiadczeń alimentacyjnych,
      2)  sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie
    należno?ci innych niż ?wiadczenia alimentacyjne,
      3)  zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
      4)  kary pieniężne przewidziane w art. 108.

    Art. 108. § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej
    organizacji i porz?dku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i
    higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu
    potwierdzania przybycia i obecno?ci w pracy oraz usprawiedliwiania
    nieobecno?ci w pracy, pracodawca może stosować:
      1)  karę upomnienia,
      2)  karę nagany.
    § 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i
    higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez
    usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeĽwo?ci lub
    spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować
    karę pieniężn?.
    § 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień
    nieusprawiedliwionej nieobecno?ci, nie może być wyższa od
    jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a ł?cznie kary pieniężne nie
    mog? przewyższać dziesi?tej czę?ci wynagrodzenia przypadaj?cego
    pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potr?ceń, o których mowa w art.
    87 § 1 pkt 1-3.
    § 4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków
    bezpieczeństwa i higieny pracy.

    Wprawdzie nie sądzę, aby dało się tę sytuację podciągnąć pod § 2, ale
    generalnie pracodawca czasami może karać finansowo pracownika.

    Oczywiście pomysł z pomniejszaniem premii uznaniowej jest dla
    pracodawcy najwygodniejszy i najbezpieczniejszy.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded