PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy program jest wlasnoscia firmy?

  • 1. Data: 2006-07-18 19:17:08
    Temat: Czy program jest wlasnoscia firmy?
    Od: seba <s...@w...wroc.pl>

    Witam.
    Sprawa wygląda następująco:
    Zatrudniony jestem w firmie A. W firmie B pracuję w ramach outsourcingu. Do
    tego stopnia, że w siedzibie firmy A nigdy nie byłem, w firmie B mam szefa,
    jestem powiązany w setce procesów itp.
    W firmie B przydzielono mnie do pewnej roboty. Napisałem program, który
    mocno usprawnił tą robotę. Szefostwo w B nawet nie wiedziało, że coś
    takiego da się zrobić, wszystko było moją inicjatywą i wykraczało poza
    rzeczy do których zostałem 'wynajęty'.
    Pytanie: czy odchodząc z B mogę bez problemów zabrać mój program lub żądać
    za niego zapłaty? Z firmą B nie wiąże mnie absolutnie żadna umowa.
    Z góry dzięki za odpowiedź.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-07-19 06:29:41
    Temat: Re: Czy program jest wlasnoscia firmy?
    Od: "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl>

    Użytkownik "seba" <s...@w...wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pytanie: czy odchodząc z B mogę bez problemów zabrać mój program lub żądać
    > za niego zapłaty? Z firmą B nie wiąże mnie absolutnie żadna umowa.

    _Wydaje_ mi sie, ze wszystko co stworzyles w godzinach
    pracy jest wlasnoscia firmy ktora Cie zatrudnia i ktora Ci
    placi, czyli A, i to ewentualnie ta firma powinna sie rozliczac
    z firma B (i ewentualnie zaplacic cos tez Tobie, w formie
    premii czy jakos tak). Jezeli program napisales po godzinach,
    to jest Twoja wlasnoscia i mysle, ze mozesz go spokojnie
    zabrac lub, jesli bedzie im zalezalo na nim, zadac zaplaty
    od jednej z firm (jezeli A nie bedzie miala obiekcji, ze robisz
    interesy "na boku", to od razu sprzedac go firmie B,
    w przeciwnym razie sprzedac go firmie A, a ona niech
    sie rozlicza z B)

    Pzdr
    Piotr

  • 3. Data: 2006-07-19 07:33:25
    Od: herakles <h...@b...pl>

    seba wrote:

> [...]
    > Pytanie: czy odchodząc z B mogę bez problemów zabrać mój program lub żądać
    > za niego zapłaty? Z firmą B nie wiąże mnie absolutnie żadna umowa.
    Jeśli jesteś na zwykłą umowę o pracę to program stworzony w godzinach pracy
    jest własnością firmy, jeśli natomiast jesteś zatrudniony jako twórca(widać
    na picie 50%kosztów) i firma nie odkupiła osobną umową praw autorskich to
    program jest twój(tzn. prawa autorskie) ale firma może go używać nie może
    natomiast w niego ingerować. Jeśli to umowa o dzieło projekt autorski to
    jeśli w umowie jest klauzula że oddajesz prawa autorskie to nie jest twój,
    jeśli nie ma to twój.