PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy mimo ciąży pracodawca może mnie zwolnić???

  • 1. Data: 2002-06-21 11:50:56
    Temat: Czy mimo ciąży pracodawca może mnie zwolnić???
    Od: "magda" <m...@N...poczta.gazeta.pl>

    Mam umowę na czas nieokreślony, niebawem może się okazać, że jestem w ciąży,
    ale czuję przez skórę, że się szykują zwolnienia.
    Moje pytanie brzmi: czy jeśli pracodawca by się uprał, może mnie zwolnić
    dyscyplinarnie???? Musiałby wtedy podać powód, czyli jakieś rażące
    wykroczenie, którego oczywiście się nie dopuszczę, bo rażącym wykroczeniem,
    jest alkohol, niestawienie sie do pracy lub nie wiem co jeszcze.

    Pomózcie mi, please. Jak mogę sobie z tym problemem poradzić i czy mam się
    tym przejmować, czy raczej jest to sprawa "wygrana" w Sądzie Praacy.

    Dodam, że firma bardzo dobrze prosperuje, a zwalniać będzie dlatego, bo
    kiedyś nazatrudniała sporo osób, które teraz nie są potrzebne...

  • 2. Data: 2002-06-21 12:24:28
    Temat: Re: Czy mimo ciąży pracodawca może mnie zwolnić???
    Od: "Efro" <w...@w...edu.pl>

    Użytkownik "magda" <m...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Dodam, że firma bardzo dobrze prosperuje, a zwalniać będzie dlatego, bo
    > kiedyś nazatrudniała sporo osób, które teraz nie są potrzebne...

    Ktory tydzien, ciazy... jezeli dosc pozno to idz do przelozonego i zagraj z
    nim w otwarte
    karty, ze jestec w ciazy itp. duperele. Generalnie kobieta w ciazy jest pod
    ochrona i sprawa
    w sadzie pracy jest wygrana na wstepie. Pracodawca prawdopodobnie nie bedzie
    chcial sie
    babrac po sadach i da ci spokuj.

    Pozdr

  • 3. Data: 2002-06-21 14:15:07
    Od: "ToGa" <t...@p...fm>

> [...]
    | ale czuję przez skórę, że się szykują zwolnienia.
    | Moje pytanie brzmi: czy jeśli pracodawca by się uprał, może mnie zwolnić

    Zwolnić Ciebie nie może, jak się boisz szykan to fru na zwolnieie lekarskie
    na ciąże i masz 100% płatne. A jak będzie próbował Cię zwolnić to prawnik z
    Inspekcji Pracy oprócz pensji jeszcze wywalczy dla Ciebie odszkodowanie. Ale
    tego pracodawca powinien być świadom.

    Pracująca kobieta w ciąży jest pod szczególną opieką!!!, w świetle KP.

  • 4. Data: 2002-06-21 15:02:48
    Od: "magda" <m...@N...poczta.gazeta.pl>

    No tak - jest to jakieś wyjście, z tymże zawsze byłam sumiennym pracownikiem,
    który nie chodził na zwolnienia, ale rzeczywiście - skoro pracodawca nie
    cacka się z kobietami w ciąży, to dlaczego mam mu robić przysługe
    eksploatując się mimo jakichś tam ewentualnych dolegliwości czy ciążą w
    ogóle...

    Jeszcze jest problem nadgodzin: bardzo często muszę siedzieć w biurze po
    nocach (np. od 8.30 do 24.00 albo później) i naprawdę nie chcę szafować
    zdrowiem przyszłego dziecka, bo mam znajome, które poroniły od zbyt
    stresującej i długotrwałej ciągłej pracy (tak lekarz stwierdził).

    O ile wiem, kobiety w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych,
    nawet jak się na to zgodzi.

    acha - odpowiadam na pytanie poprzednie: nie wiem, w którym mogę być tygodniu
    ciąży, ale na pewno na samym początku...Może w 2 albo 3 tygodniu.
    Jakie to ma znaczenie, skoro mam umowe na czas nieokreślony?

  • 5. Data: 2002-06-21 15:49:26
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

> [...]
    > ciąży, ale na pewno na samym początku...Może w 2 albo 3 tygodniu.
    > Jakie to ma znaczenie, skoro mam umowe na czas nieokreślony?

    Ma znaczenie, bo formalnie potrzebne jest zaświadczenie od ginekologa że
    jesteś w ciąży. Zaświadczenie powinnaś dać do kadr i powiadomić
    przełożonego, wtedy nie możesz byc zatrudniana w nadgodzinach i w godzinach
    nocnych (3 zmiana).
    Dyscyplinarnie możesz byc zwolniona jeżeli dasz do tego bardzo mocne powody,
    tak że pracodawca bedzie w stanie udowodnic w Sądzie Pracy ciężkie
    naruszenie.

    Wiesiek

  • 6. Data: 2002-06-21 15:49:29
    Od: "Mangha de Luxe" <R...@W...tlen.pl>

> [...]

    > zdrowiem przyszłego dziecka, bo mam znajome, które poroniły od zbyt
    > stresującej i długotrwałej ciągłej pracy (tak lekarz stwierdził).
    Zaraz, czegoś tu nie rozumiem... W pierwszym poście napisałaś, że pracodawca
    ma się dobrze, ale przyjął za dużo osób i teraz chce część zwolnić (bo są
    niepotrzebne). Podejrzewasz, że możesz znaleźć się w tej grupie. Teraz
    piszesz, że pracujesz po 16 godzin na dobę. To co robią ci pozostali, dla
    których nie ma zajęcia? O co tam chodzi?

    --
    mangha

    Do what thou wilt shall be the whole of the Law.

  • 7. Data: 2002-06-21 16:04:05
    Od: <k...@p...onet.pl>

    .

    > acha - odpowiadam na pytanie poprzednie: nie wiem, w którym mogę być tygodniu
    > ciąży, ale na pewno na samym początku...Może w 2 albo 3 tygodniu.
    > Jakie to ma znaczenie, skoro mam umowe na czas nieokreślony?

    Nie wiem od kiedy lekarz takie zaswiadczenie wydaje...ale 2-3 tydzien...to
    jeszcze chyba za wczesnie..sadze ze poprzednik zasadnie sie pytal, bo moze to
    wiedziec dokladnie

    -- Art. 185 [Stwierdzenie i badanie ciąży] § 1. Stan ciąży powinien być
    stwierdzony świadectwem lekarskim.

    § 2. Pracodawca jest obowiązany udzielać pracownicy ciężarnej zwolnień od pracy
    na zalecone przez lekarza badania lekarskie przeprowadzane w związku z ciążą,
    jeżeli badania te nie mogą być przeprowadzone poza godzinami pracy. Za czas
    nieobecności w pracy z tego powodu pracownica zachowuje prawo do wynagrodzenia.

    Ale znalazlem cos , co chyba jest uspokajajace..

    Co wynika z Kodeksu Pracy dla kobiet w ciąży:

    Jeżeli podpisałaś umowę o pracę na czas nieokreślony i jesteś w ciąży, nie
    możesz zostać zwolniona za wypowiedzeniem, nawet, jeśli w dniu doręczania ci
    wypowiedzenia (wyprzedzającego moment rozwiązania umowy) nie byłaś w ciąży (lub
    nie wiedziałaś, że jesteś), natomiast byłaś w ciąży w dniu rozwiązywania umowy
    o pracę. Aby wręczone ci wypowiedzenie zostało anulowane, musisz przedstawić
    zaświadczenie lekarskie o potwierdzające ciążę.

    Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego i wychowawczego pracodawca ma obowiązek
    przyjść cię na to samo lub równorzędne stanowisko.

    http://strony.wp.pl/wp/podsercem/prawo/praca.htm

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 8. Data: 2002-06-21 18:26:43
    Od: "Piotr Piotrowski" <p...@g...pl>

    Pracodawca! Też miałem taki przypadek, i szczerze mówiąc oczywiście tylko
    pretensje do pracownicy, że nie powiedziała tego "normalnie" tylko
    dostarczyła mi przez męża zwolnienie. Dziewczyno! Porozmawiaj z szefem
    normalnie!!!!!! Powiedz do kiedy może na Ciebie liczyć i ewentualnie od
    kiedy znowu. Nie uważaj szefa za swojego wroga!!! My też jesteśmy ludzmi,
    rozumiemy radość z powiększenia rodziny itp. Szczerze radzę - tylko
    szczerość.
    P.S. W sądzie pracy pracodawca ma zawsze przesrane. Jeśli ciąża rozpoczęła
    się w okresie stosunku pracy pracodawca nie ma nic do gadania, ale przecież
    też jest człowiekiem,

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 9. Data: 2002-06-21 18:29:47
    Od: "Piotr Piotrowski" <p...@g...pl>

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 10. Data: 2002-06-23 11:12:32
    Od: Konrad 'kaspy' Palczynski <k...@s...uci.agh.edu.pl>

    ToGa wrote:
    []
> [...]
    > Inspekcji Pracy oprócz pensji jeszcze wywalczy dla Ciebie odszkodowanie. Ale

    I dlatego pracodawcy nie chca zatrudniac kobiet w ciazy! Ja bylbym za
    tym zeby ZUS placil od pierwszego dnia na chorobowym. Wtedy juz by sie
    ZUS'owcy postarali skontrolowac takich darmozjadow na nie konczacych sie
    zwolnieniach.

    --
    -- Konrad "Kaspy" Palczynski --
    -- http://www.kaspy.z.pl ------