PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciekawy podpunkt umowy.

  • 1. Data: 2004-09-03 18:54:42
    Temat: Ciekawy podpunkt umowy.
    Od: "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl>

    Dzisiaj dostalem w koncu dlugo oczekiwana umowe o prace, czytam,
    a tam punkt:

    Pracownik zobowiazuje sie:
    <tu standardowa lista obowiazkow>
    h) w przypadku zlozenia wypowiedzenia do wyszkolenia pracownika
    wskazanego przez Pracodawce w stopniu umozliwiajacym zastapienie
    Pracownika na stanowisku <i tu stanowisko jakie maja osoby na okresie
    probnym>.

    Moze bym jeszcze zrozumial gdyby firma wydala grube tysiace na
    szkolenie mnie ale i tak punkt ten brzmi dla mnie smiesznie.

    Piotr

  • 2. Data: 2004-09-03 21:47:05
    Temat: Re: Ciekawy podpunkt umowy.
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 3 Sep 2004 20:54:42 +0200, Piotr Chmielewski
    <k...@t...pl> napisał:

> [...]

    > Moze bym jeszcze zrozumial gdyby firma wydala grube tysiace na
    > szkolenie mnie ale i tak punkt ten brzmi dla mnie smiesznie.

    Widocznie firma miala klopoty z pracownikami sabotujacymi przekazanie
    obowiazkow nastepcom i dala to do standardowego wzoru swojej umowy .

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 3. Data: 2004-09-04 08:26:17
    Od: "praca.pl" <z...@a...pl>

> [...]
    >
    > Moze bym jeszcze zrozumial gdyby firma wydala grube tysiace na
    > szkolenie mnie ale i tak punkt ten brzmi dla mnie smiesznie.

    wg mnie nie ma tu nic smiesznego
    to jest minimalne zabezpieczenie wlasciciela firmy i ma on do tego prawo
    czesto spotyka sie sytuacje, w ktorych mniejsza firma ma problem po naglym
    odejsciu pracownika
    stanowisko zostaje puste, a znalezienie wykwalifikowanego nastepcy wcale nie
    jest prosta sprawa

    mozesz przystac na te warunki lub nie, moim zdaniem jest to uczciwy zapis,
    pracodawca bedzie zadowolony
    a i Tobie czapka z glowy nie spadnie

    --
    pozdrawiam

    Krzysztof Kirejczyk
    k...@p...pl
    www.praca.pl

  • 4. Data: 2004-09-04 20:38:52
    Od: "Mario" <m...@f...adres.pl>

    > wg mnie nie ma tu nic smiesznego
    > to jest minimalne zabezpieczenie wlasciciela firmy i ma on do tego prawo

    No wiadomo że właściciel firmy może obawiać się tego,
    że pracownik odejdzie zostawiając go "na lodzie",
    ale moim zdaniem taki zapis nie świadczy o nim najlepiej
    (choć na pewno jest jeszcze w granicach rozsądku
    i nie jest nie do przyjęcia).

    Równie dobrze mógłby posunąć się jeszcze dalej,
    i zamieścić w umowie np. zapis taki, że pracownik
    ma sam znaleźć swojego następcę.
    Nie muszę chyba się rozwodzić nad tym,
    że taki zapis byłby bezprawny.

    Nie wiem czy zgodny z prawem jest też zapis
    o konieczności przeszkolenia swojego następcy.

    Przecież obowiązuje okres wypowiedzenia
    i pracodawca musi się do niego dostosować.
    Przed upływem tego okresu natomiast
    pracownik może dostać polecenie przeszkolenia
    swojego następcy jako jeden z obowiązków zawodowych,
    i jako pracownik musi je wykonać.

    Poza tym są przecież inne metody zapobiegania
    nagłym odejściom pracowników - np. lojalka,
    lub podwyżka :-).

    Mario.

  • 5. Data: 2004-09-05 10:29:14
    Od: "KCH" <k...@C...aster.pl>

    Użytkownik "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > wskazanego przez Pracodawce w stopniu umozliwiajacym zastapienie
    > Pracownika na stanowisku <i tu stanowisko jakie maja osoby na okresie

    Z założenia chodzi o przekazanie przez Ciebie wiedzy/umiejętności drugiej
    osobie. Może kiedyś pracodawca miał z tym problemy. Na mój gust po prostu
    powinieneś wprowadzić drugą osobę w istotę Twojej pracy, ale uważaj: ja bym
    nalegał aby tam było dodatkowo bez nakładów finansowych. Co będzie jak nowy
    nie zna worda, a pracodawca stwierdzi że trzeba go wysłać na szkolenie?

  • 6. Data: 2004-09-06 07:25:33
    Od: Kamil Jarzynowski <a...@o...pl>

    Mario wrote:

> [...]
    > Przed upływem tego okresu natomiast
    > pracownik może dostać polecenie przeszkolenia
    > swojego następcy jako jeden z obowiązków zawodowych,

    Zasadniczo tak sie normalnie dzieje.
    Firma musiala miec zle doswiadczenia. Zdarzaja sie ludzie, ktorzy
    zabezpieczaja swoje stanowiska otaczajac swoja prace nimbem tajemnicy.
    Po kilku latach taki czlowiek jest niezastapiony bo bez niego jakis
    kluczowy element firmy nie zadziala, a wyszkolenie nowego czlowieka w
    zastepstwo wymagaloby od niego nawet miesiecy prac archeologiczno
    (glownie idzie o przekopywanie sie przez koplady papierow) -
    detektywistyczno - wrozkarskich (nieramatycznie? chodzi mi o wrozenie z
    fusow lub patrzenie w szklana kule).
    Nie jest to normalne ale jest spotykane. Dotyczy to szczegolniej duzych
    i bardzo duzych firm i waznych a niezaleznych w nich stanowisk
    managerskich badz IT.
    Jesli firma sie z tym spotkala to moze byc uczulona.

    Albi