PracaGrupypl.praca.dyskusje › CO LEPIEJ - umowa najmu, umowa o dzieło??

  • 1. Data: 2008-05-14 12:30:28
    Temat: CO LEPIEJ - umowa najmu, umowa o dzieło??
    Od: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam, chciałbym zwrócić się z uprzejmą prośbą o pomoc w mojej sprawie.

    Prowadzę coraz bardziej popularną prywatną stronę internetową, na której
    chciałbym wprowadzić możliwość zamieszczania reklam przez firmy (ewentualnie
    osoby prywatne lub np. komitety wyborcze). Przychody z reklamy mogłyby pokryć
    koszty prowadzenia serwisu, dotychczas pokrywane z własnych środków.

    Jestem studentem, nie prowadzę działalności gospodarczej i nie pracuję (choć
    nie wykluczam w najbliższym czasie podejmowania dorywczej pracy np. na umowę
    zlecenie), co za tym idzie nie opłacam składek ZUS ani innych.

    Moje pytanie brzmi: jak zamieszczać reklamy legalnie i w jaki sposób
    odprowadzać podatki, aby jednocześnie było to najbardziej korzystne.
    Zaznaczam, że ponieważ nigdy nie pracowałem w ramach umowy o pracę, moja
    wiedza na temat rozliczania się z Urzędem Skarbowym jest niewielka. Gdybym
    miał firmę, mógłbym wystawić fakturę VAT za reklamę i koniec. Jednak takiej
    możliwości nie mam i dlatego rozważam 2 możliwości:

    1) UMOWA O DZIEŁO - zawieram umowę o dzieło z reklamodawcą (firmą), że będę
    przez okres np. 4 miesięcy prezentował baner reklamowy reklamodawcy, a moje
    wynagrodzenie wyniesie np. 50,- zł miesięcznie. Z tego co wiem mogę odliczyć
    podobno 20-procentowe koszty uzyskania przychodu. Moje wątpliwości:
    a) Czy będę musiał w związku z tym odprowadzać składki ZUS czy też NFZ?
    b) Czy reklamodawca będzie musiał wystawić pod koniec roku podatkowego PIT, w
    związku z tym może to dla potencjalnych reklamodawców być forma niewygodna?
    c) Jaki zapłacę podatek, jak wysoki?
    d) W jaki sposób odprowadzać podatek (raz w roku, co miesiąc)?
    e) Czy w ogóle jest możliwe prawnie zawarcie umowy o dzieło dotyczącej reklamy
    na stronie internetowej?

    2) UMOWA NAJMU powierzchni reklamowej - zawieram umowę najmu z reklamodawcą, w
    której wynajmuję mu na określony okres miejsce o powierzchni np. 120x60
    pikseli na mojej stronie internetowej w celu umieszczenia na tej powierzchni
    banera reklamowego. W umowie będzie określony czynsz za najem tej powierzchni.
    Z tego co wiem od przychodów z najmu mogę odprowadzić podatek na dwa sposoby:
    ryczałt lub skala podatkowa. Moje pytania:
    a) Czy jest to prawnie możliwe, aby wynajmować powierzchnię reklamową na
    stronie internetowej, na zasadach podobnych jakbym wynajmował komuś mieszkanie?
    b) Który ze sposobów rozliczania podatku (ryczałt czy skala podatkowa) będzie
    dla mnie korzystniejszy, jaki podatek zapłacę, w jakiej wysokości? Co wziąć
    pod uwagę decydując o wyborze sposobu rozliczania podatku?
    c) W jaki sposób odprawadzać będę podatek (raz w roku, co miesiąc)?
    d) Myślę, że nie ma konieczności odprowadzania jakichkolwiek składek np. ZUS,
    zdrowotna?

    Ogromnie proszę o poradę w tej sprawie. Zależy mi, aby wybrać zgodną z prawem,
    a jednocześnie najkorzystniejszą formę prawną świadczenia reklamy na mojej
    stronie. A może jest tutaj jeszcze inna możliwość, może bardziej
    korzystniejsza. Również zależy mi, aby wybrana forma prawna była wygodna dla
    potencjalnych reklamodawców.
    Prawdopodobnie jeśli moje zarobki w ciągu roku nie przekroczą 3000 zł, mogę
    zostać całkowicie zwolniony z płacenia podatku, czy jest to prawda?

    Jeszcze raz uprzejmie proszę o pomoc w rozwiązaniu moich wątpliwości.
    Pozdrawiam serdecznie.