eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Jak znaleźć pracę po latach w jednej firmie?

Jak znaleźć pracę po latach w jednej firmie?

2017-07-12 13:41

Jak znaleźć pracę po latach w jednej firmie?

Jak znaleźć pracę po latach w jednej firmie? © Andrey Popov - Fotolia.com

Czasy, kiedy całe życie zawodowe pracownik spędzał w jednej firmie, odeszły już do lamusa. Dziś zmiany są na porządku dziennym, a profesjonaliści chętnie się na nie decydują, o ile tylko niosą one za sobą wymierne korzyści. Jest jednak i druga strona medalu. Ciągle bowiem istnieje spora rzesza tych, którzy preferują budowanie z pracodawcą długoterminowych relacji i pozostają w tej samej organizacji przez wiele lat. To niezła strategia, ale w razie podjęcia decyzji o odejściu stawia przed zatrudnionym ogromne wyzwania. Jak znaleźć pracę po latach w jednej firmie?

Przeczytaj także: Poszukiwanie pracy: jaką branżę wybrać?

Dla pracowników, którzy przez długie lata związani byli z jedną firmą, poszukiwanie pracy to nie lada stres. I nie ma w tym właściwie nic zaskakującego - długi czas spędzony w strukturach jednego przedsiębiorstwa pozwolił im nie tylko na wyrobienie sieci kontaktów zawodowych, ale również na nawiązanie przyjacielskich relacji ze współpracownikami czy zyskanie ugruntowanej pozycji. Najprawdopodobniej też zdobyli oni taki zasób wiedzy i doświadczenia, który pozwala im nazywać się ekspertami. Jednakże w każdej karierze prędzej czy później nadchodzi czas na nowe wyzwania, a tym niemal nieodłącznie towarzyszy niepewność i strach przed tym, co jeszcze nieznane.

Z drugiej strony są pracodawcy, którzy wahają się czy zatrudnienie osoby przez wiele lat pracującej w jednej firmie jest na pewno dobrym pomysłem. Długoletnie doświadczenie, ekspercki poziom wiedzy i lojalność wobec firmy to bez wątpienia zalety i atuty w rekrutacji. Nie można jednak wykluczyć, że długi staż w jednej firmie może w negatywny sposób przekładać się umiejętność przystosowania się do zmian oraz otwartość kandydata na odmienne sposoby wykonywania zadań.

A zatem, jak znaleźć pracę po latach w jednej firmie? Jaką strategię przyjąć w poszukiwaniach pracy, aby przekonać do swojej kandydatury rekruterów, kiedy od wielu lat nie zmieniało się pracy? Eksperci Hays Poland radzą, aby postawić na pewność siebie, pamiętać o swoich osiągnięciach i otworzyć się na nowe możliwości.

PRZEDE WSZYSTKIM PEWNOŚĆ SIEBIE


Trudno przekonać do siebie pracodawcę, jeśli kandydat sam nie wierzy w swój sukces. Po długiej przerwie w poszukiwaniu pracy może brakować nam pewności siebie, jednak odpowiednie przygotowanie pomoże zrobić dobre pierwsze wrażenie.
̶ Przed spotkaniem warto poćwiczyć odpowiedzi na pytania, które potencjalnie mogą paść ze strony rekrutera. Istotne jest również odświeżenie standardowej terminologii i wiedzy związanej z branżą – radzi Katarzyna Pączkowska, Executive Manager w Hays Poland. – Dobre przygotowanie w połączeniu z uśmiechem i kontaktem wzrokowym pomogą sprawiać wrażenie osoby pewnej siebie, co zdecydowanie ogranicza wątpliwości osoby prowadzącej spotkanie – dodaje.

fot. Andrey Popov - Fotolia.com

Jak znaleźć pracę po latach w jednej firmie?

Eksperci Hays Poland radzą, aby postawić na pewność siebie, pamiętać o swoich osiągnięciach i otworzyć się na nowe możliwości.


KONCENTRACJA NA OSIĄGNIĘCIACH


Potencjalny pracodawca będzie chciał przede wszystkim dowiedzieć się, czy lata spędzone w firmie przyniosły dobre rezultaty i przełożyły się na konkretne sukcesy. W trakcie rozmowy warto nawiązywać do swoich osiągnięć oraz opisywać kolejne etapy ścieżki kariery.
– Taka strategia podkreśli, że na przestrzeni lat pracy kandydat nie osiadł na laurach, lecz aktywnie rozwijał się w strukturze firmy. W ten sposób wytłumaczy także swoją motywację do zmiany i pokaże, że wykorzystał wszystkie możliwości rozwoju w obecnej organizacji, co było równoznaczne z decyzją o poszukiwaniu zawodowych wyzwań u innego pracodawcy – komentuje ekspertka Hays.

Opisując osiągnięcia oraz przebieg kariery, warto również podkreślać swoją znajomość branży. Dobrą praktyką jest opisywanie nie tylko posiadanych kwalifikacji i wiedzy, ale także sposobów na jej stałą aktualizację – uczestnictwo w szkoleniach, lekturę branżowej prasy lub przynależność do organizacji zrzeszających specjalistów w danej dziedzinie.

UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA RELACJI


Kwestią, która budzi obawy rekruterów i pracodawców jest także umiejętność budowania i rozwijania relacji. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które przez długi czas pracowały w jednym zespole dobrze znanych współpracowników. Zdaniem Katarzyny Pączkowskiej, należy podkreślać sytuacje, które wymagały nawiązania relacji z osobami nieznajomymi, np. praca projektowa, prowadzenie szkoleń dla nowo przyjętych pracowników oraz uczestnictwo w biznesowych konferencjach.
– Warto wcześniej przygotować przykład sytuacji, w której udało się szybko zbudować dobrą relację na gruncie zawodowym, co zaowocowało sukcesem – dodaje.

OTWARTY UMYSŁ


Kolejną obawą potencjalnego pracodawcy może być przywiązanie kandydata do praktyk i procedur obowiązujących w jednej firmie oraz trudności w przyjęciu innych standardów działania. Aby zapewnić rekrutera o otwartości na innowacje, osoba ubiegająca się o pracę powinna wspominać o projektach i sytuacjach, w których zastosowała odmienne podejście do zadań, wdrożyła pomysł na rozwiązanie problemu lub dostosowała schemat działania do zmiennej sytuacji rynkowej. Warto również zadawać pytania dotyczące modelu operowania firmy lub praktyk postępowania w określonej sytuacji.

POTRZEBA ZMIANY


Lojalność wobec pracodawcy jest ogromnym atutem przemawiającym na korzyść kandydata, jednak może być też zinterpretowana jako strach przed nieznanym.
– Istotne jest przekonanie rekrutera, że w życiu zawodowym potrzebujemy zmiany i stąd wynika decyzja o poszukiwaniu nowej pracy – twierdzi Katarzyna Pączkowska – Stanowczo odradzam wypowiadania się w negatywnym tonie o obecnym pracodawcy. O wiele lepsze wrażenie uzyskuje się mówiąc o tych elementach oferty, które są z punktu widzenia kandydata najbardziej atrakcyjne – dodaje.
Najlepszą odpowiedzią na pytanie o motywację do poszukiwania pracy jest przedstawienie korzystnych zmian, z którymi wiązałoby się podjęcie współpracy z inną firmą.

Wieloletni staż w jednej firmie może zapewnić kandydatowi przewagę w rekrutacji, tylko jeśli zostanie odpowiednio przedstawiony. Sztuką jest podjęcie decyzji i rozpoczęcie aktywnego poszukiwania pracy, a następnie rozwiewanie wszelkich wątpliwości, jakie może mieć potencjalny pracodawca. To z kolei jest niemożliwe bez pewności siebie i odpowiedniego przygotowania.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Znalezienie pracy

    Mateusz3332 / 2017-07-14 19:39:52

    Niestety po wielu latach pracy w jednej firmie, możemy mieć spory problem ze znalezieniem nowego pracodawcy. Niemniej jednak przede wszystkim ubiegając się o wakat, warto kierować się wskazówkami, jakie można znaleźć na blogu Most Wanted! . Jest on bowiem prowadzony przez ekspertów w zarządzaniu czy też HR, dzięki czemu mamy tutaj możliwość dowiedzieć chociażby, jak napisać niebanalne CV, czy też w jaki sposób przygotować się do nieoczekiwanych sytuacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • karolina_kowalczyk / 2017-07-21 11:43:57

    Komentarz edytowany 1 raz (ostatnio 2017-07-21 11:44:31)

    Robić kursy żeby sie przekwalifikować taka moja rada z własnego doświadczenia. Zamiast weekendami sie bezrefleksyjnie gapić w tv zrobiłam sobie szkolenie na eduwebie z podstaw programowania, a potem bootcamp i brałam malutkie zlecenia żeby tylko się nauczyć języka. Teraz w firmie szykują się zwolnienia ale nie mam stresu bo bez problemu znajdę zajęcie przy programowaniu nawet jako wolny strzelec. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: