PracaGrupypl.praca.dyskusje › zakres obowiazkow

  • 1. Data: 2005-01-18 07:38:14
    Temat: zakres obowiazkow
    Od: "zymla" <z...@p...onet.pl>

    witam, powiedzcie mi czy gdy ma sie szczegolowy zakres obowiazkow punkt o
    tresci "wykonywac polecenia szefa" jest fair, jako ze moze byc on
    interpretowany przez szefa w sposob absolutnie dowolny i troszke sie tego
    boje:)

    pzdr.
    zymla

  • 2. Data: 2005-01-18 08:19:51
    Temat: Re: zakres obowiazkow
    Od: emati <e...@n...wp.pl>

    zymla napisał(a):
> [...]
    > tresci "wykonywac polecenia szefa" jest fair, jako ze moze byc on
    > interpretowany przez szefa w sposob absolutnie dowolny i troszke sie tego

    Fakt. Punkt ten moze byc wykorzystywany do zmuszania cię do robienia
    rzeczy które nie sa opisane w zakresie obowiązków np sprzątanie.
    IMHO uważam że zanim podpisałaś zakres obowiązków trzeba było o tym
    podyskutować z szefem. Ja wybrnąłem z tego tak iż poprosiłem o
    wyszczególnienie tych "innych poleceń" zrobiło się tego 1 strona więcej
    ale przynajmniej wiem na czym stoję.
    Pozatym nawet jak nie masz czegoś wpisanego w zakres obowiązków to i tak
    czasowo możesz zostac oddelegowana do robienia czegoś innego tyle że na
    określony czas.

  • 3. Data: 2005-01-18 10:11:15
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    Użytkownik "zymla" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tresci "wykonywac polecenia szefa" jest fair, jako ze moze byc on
    > interpretowany przez szefa w sposob absolutnie dowolny i troszke sie tego

    Temat był już kiedyś dyskutowany. Generalnie moim zdaniem, wszystko zależy
    od podejścia zarówno szefa i atmosfery w pracy. W praktyce, niezależnie od
    tego, czy masz w zakresie obowiązków punkt o "innych czynnościach", szef
    może zażądać wykonania czegoś co nie jest tam explicite verbis wymienione. W
    takiej sytuacji możesz albo zadanie wykonać albo odmówić powołując się na
    zakres obowiązków. Problem w tym, ze uczciwi szefowie i tak omawianego
    zapisu nie nadużywają, a wredoty znajdą sposób żeby na krnąbrnym podwładnym
    się odgryźć. Umieszczanie zapisu o "innych poleceniach" wbrew pozorom
    korzystne bywa dla obu stron. Większość krytyków uważa, że utrudnia on
    dochodzenie przed sądem pracy praw wykorzystywanych (czy jak się teraz mówi
    "poddanych mobbingowi" ) pracowników. Znam jednak przypadek, kiedy ten
    właśnie punkt, pozwolił pracownikowi wygrać sprawę. Nie wdając się w zbędne
    szczegóły: zapis "o innych czynnościach" oraz świadkowie wydawania polecenia
    uchronił człowieka ( znienawidzonego i przez szefostwo i większość zespołu-
    ale to inna historia) od zarzutu "przekroczenia uprawnień".

    Zresztą osobiście, z pewnym uprzedzeniem odnoszę się do osób drobiazgowo
    pilnujących aby przypadkiem zakres obowiązków nie stwarzał możliwości ich
    wykorzystywania. Wynika to poniekąd z własnych doświadczeń - zawsze miałem w
    zakresie "inne czynności" i szczęśliwie nigdy tego wobec mnie nie
    nadużywano. Natomiast zdarzało mi się pracować z leserami zasłaniającymi się
    zakresem obowiązków czy szczegółami prawa pracy.

    Pozdrawiam

    Paweł

  • 4. Data: 2005-01-18 12:55:06
    Od: "zymla" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "emati" <e...@n...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > IMHO uważam że zanim podpisałaś zakres obowiązków trzeba było o tym
    > podyskutować z szefem. Ja wybrnąłem z tego tak iż poprosiłem o
    no jeszcze nie podpisalam i nie wiem czy powinnam sie zbuntowac, bo skoro
    mam dwie strony obowiazkow i na samym koncu to....w takim razie
    wystarczyloby to jedno zdanie "wykonywac polecenia szefa" zamiast opisywania
    szczegolowo wszystkiego:))

    pzdr.
    zymla

  • 5. Data: 2005-01-18 13:23:40
    Od: "Jolanta Pers" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    zymla <z...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > tresci "wykonywac polecenia szefa" jest fair, jako ze moze byc on
    > interpretowany przez szefa w sposob absolutnie dowolny i troszke sie tego

    Wpisywanie punktu z gatunku "wykonywanie innych czynności zgodnie z
    potrzebami firmy" jest powszechne i szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie
    zakresu obowiązków bez tego.

    JoP

  • 6. Data: 2005-01-18 21:13:30
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:csiecv$42v$1@sunflower.man.poznan.pl zymla
    <z...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > tresci "wykonywac polecenia szefa" jest fair, jako ze moze byc on
    > interpretowany przez szefa w sposob absolutnie dowolny i troszke sie tego
    W zasadzie wszystkie punkty zakresu obowiązków spełniają jedynie dwojaką
    rolę:
    - istnieją, aby wypełnić wymogi prawa
    - sankcjonują/maskują istnienie tego jednego punktu, o który właśnie pytasz.
    Niestety raczej nic się tu nie da poradzić, zakres obowiązów jest jaki jest,
    można go oczywiście nie podpisać (czyli nie przyjąć), efekty nietrudno
    przewidzieć. Należy spróbować doprowadzić do uściślenia tego punktu, ale
    sukcesu nie wróżę - przecież intencje zatrudniającego są aż nadto czytelne.
    Jednak nie trzeba się też przesadnie obawiać.
    Zakresy obowiązków, regulaminy pracy itp. to regulacje niskiego rzędu. Nad
    nimi jest prawo stanowione - ustawy, rozporządzenia oraz instytucje
    egzekwujące ich przestrzeganie.
    W przypadku nadużycia tego zapisu w praktyce można zawsze żądać wydania
    polecenia na piśmie (będzie dowód), odmówić na piśmie z uzasadnieniem,
    zapytać o podstawę prawną wydania tego polecenia itp., itd., słowem - da się
    bronić.

    Jotte

  • 7. Data: 2005-01-18 21:24:13
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:csj2ks$on4$1@inews.gazeta.pl Jolanta Pers
    <j...@g...SKASUJ-TO.pl> pisze:

    > Wpisywanie punktu z gatunku "wykonywanie innych czynności zgodnie z
    > potrzebami firmy" jest powszechne i szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie
    > zakresu obowiązków bez tego.

    Kiedyś powszechna była gruźlica i ospa, co nie znaczy, że to było OK. ;)
    Spróbuję pobudzić Twoją uśpioną wyobraźnię.
    Wyobraź sobie, że np. główna księgowa dostaje polecenie "wykonania
    czynności" posprzątania gabinetu szefa, bo on w nim przyjmuje kontrahentów i
    "potrzebą firmy" jest, żeby tam było schludnie.

    Jotte

  • 8. Data: 2005-01-18 22:12:51
    Od: Robert Sander <r...@o...pl>

    Jotte napisał(a):

    > Wyobraź sobie, że np. główna księgowa dostaje polecenie "wykonania
    > czynności" posprzątania gabinetu szefa, bo on w nim przyjmuje kontrahentów i
    > "potrzebą firmy" jest, żeby tam było schludnie.
    ZTCP to i tak moze dostac takie polecenie i to jeszcze na 3 m-ce.

    Robert

  • 9. Data: 2005-01-18 22:47:37
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:41ED89E3.149C4EC0@o2.pl Robert Sander
    <r...@o...pl> pisze:

    > ZTCP to i tak moze dostac takie polecenie i to jeszcze na 3 m-ce.

    No to co? Może sie zgodzić (jej sprawa) albo wyprostować idiotę.

    Jotte

  • 10. Data: 2005-01-18 22:48:15
    Od: "Jolanta Pers" <j...@N...com.pl>

    Jotte wrote:

    > Kiedyś powszechna była gruźlica i ospa, co nie znaczy, że to było OK.
    > ;) Spróbuję pobudzić Twoją uśpioną wyobraźnię.

    Nie zrozumieliśmy się. "Nie wyobrażam sobie" = moi podwładni taki zapis mają
    i mieć będą. Pracownik ma wykonać pracę, jeśli jest to niezbędne z punktu
    widzenia firmy, bez względu na to, jak bardzo ta praca wydaje się
    niezwiązana z jego stanowiskiem. (Pod warunkiem oczywiście, że wykonanie
    polecenia nie wiąże się ze złamaniem przepisów wyższego rzędu, o czym
    wspomniałoś w innym poście, oraz że leży w sferze możliwości fizycznych i
    umysłowych pracownika.)

    > Wyobraź sobie, że np. główna księgowa dostaje polecenie "wykonania
    > czynności" posprzątania gabinetu szefa, bo on w nim przyjmuje
    > kontrahentów i "potrzebą firmy" jest, żeby tam było schludnie.

    Żyjemy w wolnym kraju, może więc odmówić, nikt jej zapewne pistoletu do
    głowy przystawiał nie będzie. Pewnie jest dorosła i zdaje sobie sprawę z
    ewentualnych konsekwencji.

    Jedynym rozwiązaniem jest wybieranie pracodawców niebędących palantami, u
    których prawdopodobieństwo, że każą nam czyścić kibel szczoteczką do zębów,
    jest przyzerowe, czego wszystkim Państwu życzę, bo palant i tak znajdzie
    sposób na zmuszenie Was do w/w, jeśli tylko będzie chciał, albo Was
    odstrzeli przy pierwszej okazji, niezależnie od istnienia lub nieistnienia
    takiego zapisu w zakresie obowiązków. Jak się pracuje u palanta, to brak
    takiego zapisu przed niczym nie zabezpiecza, jak się pracuje u kogoś, kto
    jest w porządku - istnienie takowego niczym nie grozi. Mnie taki zapis w
    niczym nie przeszkadza, przy pierwszej próbie zmuszenia mnie do czyszczenia
    kibla szczoteczką do zębów or compatible pomacham na pożegnanie.

    JoP