eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusjepracownicy wobec pracodawcy... › pracownicy wobec pracodawcy...
  • Data: 2005-03-05 17:56:23
    Temat: pracownicy wobec pracodawcy...
    Od: "Marchewczyk" <m...@m...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Wklejam link, wklejam tez artykul. To przyczynek do dyskusji o (niskim)
    poziomie wynagrodzen i (niskiej) wydajnosci pracy w Polsce.
    Maciek Marchewczyk

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1410&
    dok=1410.6.3.2.1.1.0.1.h
    tm


    Pracodawca - pracownik. Czy zaLoga zawsze gra fair?
    Pracownicy tez nie swieci


    Wykorzystywanie sprzetu pracodawcy do prywatnych zlecen, wychodzenie z pracy
    na poczte i na zakupy, telefonowanie na koszt firmy to najbardziej popularne
    sposoby naciagania pracodawców przez pracowników. Choc bywaja tez bardziej
    spektakularne. Jak doniósl nam jeden z czytelników, pracownica przyniosla mu
    zaswiadczenie o ciazy i byla w niej przez... 11 miesiecy, korzystajac przez
    ten okres ze skróconego czasu pracy.



    W Polsce jest 700 tysiecy podmiotów, które daja prace. Wydawac by sie moglo,
    ze kilkanascie lat gospodarki rynkowej, w polaczeniu z katastrofalna
    sytuacja na rynku pracy, spowoduje, ze pracodawcy beda mieli zalogi, które
    na kazdym kroku beda wspierac firme, szanujac jej mienie i stanowiska pracy.
    Niestety, wielu pracowników wciaz traktuje pracodawce jak przeciwnika.

    - Gdy robie zakupy, juz po kilkunastu sekundach jestem w stanie stwierdzic,
    czy pracownik przyklada sie do tego, co robi, czy rzetelnie podchodzi do
    swoich obowiazków. Niestety, czesto widze, ze pracownicy nie sa uczciwi
    wobec tych, którzy daja im na chleb - mówi Andrzej Malinowski, prezydent
    Konfederacji Pracodawców Polskich. Z badan Katedry Socjologii Ekonomicznej
    SGH wynika, ze na niedbale wykonywanie pracy skarzy sie 22,4 proc.
    wlascicieli prywatnych firm.

    Pracownicy w swoich codziennych zachowaniach nie mysla o interesach firmy.
    Przykladem moze byc znaczace zwiekszenie absencji pracowników, gdy
    wprowadzono nieplatny pierwszy dzien choroby trwajacej do 6 dni. Przez nasz
    kraj przewinela sie lawina zwolnien 7-dniowych i dluzszych, za które w
    wiekszosci zaplacili pracodawcy. W 2003 r., gdy obowiazywal ten przepis,
    pracownicy wzieli o 8 milionów dni zwolnien lekarskich wiecej niz w roku
    2002, gdy wszystkie dni zwolnienia byly platne.

    Na porzadku dziennym sa tez wyjscia w czasie pracy do urzedu, na poczte czy
    tez przerwy na papierosa. Niektórzy pracownicy, co tez sygnalizowali nam
    nasi czytelnicy, posuwaja sie nawet do tego, ze zadaja placenia nadgodzin,
    choc swoje obowiazki mogliby wykonac w normalnym czasie pracy. Do tego
    dochodza prywatne telefony. Kilka lat temu w Gdansku pracownice jednej z
    wyzszych uczelni przegadaly z nr. 0-700 kilkaset tysiecy zlotych. Nagminne
    sa tez przypadki wykorzystywania samochodów sluzbowych do prywatnych
    wyjazdów i tzw. jazda na dwa baki, czyli przelewanie paliwa z pojazdu
    sluzbowego do prywatnego. Za to wszystko placi wlasciciel firmy.

    Kontrola pracodawców zajmuje sie kilka agend z Panstwowa Inspekcja Pracy na
    czele. Kontrola wykonywania obowiazków przez pracowników zadna. Jak
    powiedziano nam w PIP, kontrole taka powinien prowadzic pracodawca. To jego
    obciaza ryzyko prowadzenia dzialalnosci gospodarczej.

    Tomasz Zalewski

    Gazeta Prawna - Pierwsza strona: Nr 45 (1410) piatek-niedziela 04-6 marca
    2005 r.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1