PracaGrupypl.praca.dyskusjeweksel in blanco ?? › Re: weksel in blanco ??
  • Data: 2003-01-21 14:14:01
    Temat: Re: weksel in blanco ??
    Od: "Greg" <o...@f...sos.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Jarek Czyrko" w news:b0j0tv$88o$1@news.tpi.pl napisał(a):

    > Prosze wziac pod uwage ze weksel jest okreslonej
    > wartosci. Wiec nie mam mozliwosci "walniecia" sobie
    > cyfry z glowy.

    Weksel in blanco?

    "Podstawowe znaczenie przy zabezpieczaniu wierzytelności ma szczególny
    rodzaj weksla - tzw. weksel in blanco. Jest on wekslem niezupełnym w
    chwili jego wystawienia, zawierającym co najmniej podpis wystawcy lub
    akceptanta, złożony w celu zaciągnięcia zobowiązania wekslowego. Zatem
    wekslem in blanco jest zarówno weksel zawierający tylko sam podpis, jak i
    weksel częściowo wypełniony. Z podpisu na wekslu in blanco powstaje
    zobowiązanie bezwarunkowe - w zasadzie z chwilą umownego wręczenia weksla
    na podstawie zawartego porozumienia między wystawcą a pierwszym
    remitentem. Dokument taki - choć niezupełny - jest wekslem a jego prawnemu
    posiadaczowi przysługuje prawo jego wypełnienia, ale tylko zgodnie z
    zawartym w tym względzie porozumieniem. Jednakże na treść tego
    porozumienia (występującego najczęściej w formie tzw. deklaracji
    wekslowej) dłużnik wekslowy nie może powoływać się wobec późniejszego
    posiadacza weksla zasłaniając się zarzutem wypełnienia weksla niezgodnie z
    porozumieniem, chyba że posiadacz ten nabył weksel w złej wierze lub przy
    nabyciu dopuścił się rażącego niedbalstwa (art. 10 prawa wekslowego)."

    pozdrawiam
    --
    Greg
    Serwis PSPHome - http://www.psphome.htc.net.pl