PracaGrupypl.praca.dyskusjetest projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe" › Re: test projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe"
    From: "Pawel A." <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: test projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe"
    Date: Thu, 30 Jun 2005 14:50:03 +0200

    (....ciach...)
    > Ton Twojego postu sugeruje, że nie wierzysz w skuteczność metody i uważasz
    > ją za mało poważną.
    > Mnie to w gruncie rzeczy cieszy, bo im badany mniej stara się
    > przekombinować
    > metodę, tym lepsze wyniki się uzyskuje. Dziękuję za Twój głos, podniósł
    > mnie
    > na duchu.
    (...ciach..)
    > Trzeba się bawić dokładnie w to, co przychodzi na myśl i nic więcej i nic
    > mniej.
    (...ciach...)
    > Rysunek jest pierwotny w stosunku do słowa, więc jako taki nie podlega
    > myślowej obróbce i werbalnym zniekształceniom. W tym tkwi wartość tego
    > testu. A jego przydatność została w fazie projektowania przebadana na
    > kilkuset osobowej grupie badanych. Ja osobiście w ciągu ostatnich dwóch
    > miesięcy miałem z nim styczność 173 razy. Licząc z dniem wczorajszym to
    > 175.
    > Na podstawie tych doświadczeń twierdzę, że test jest wysoce wiarygodny.
    > Zważ - jest to wiedza, której Ty nie posiadasz, więc nie osądzaj na
    > podstawie tylko ignorancji.

    Włączam się dyskusje późno, ale zainteresowały mnie pewne sprawy
    metodyczne.

    Czy mówiąć "przebadana na kilkuset przypadkach" masz na myśli to, że tyle
    osób wykonywało test, czy też jest to wielkość próby poddawana jakiejś
    głębszej analizie porównawczej? Jeżeli prawdziwa jest opcja pierwsza to
    metoda jest niestety niewiarygodna.

    Czy była robiona analiza powtarzalności testu? Grafolodzy twierdzą, że pewne
    istotne cechy pisma odręcznego zmieniają się, i to dość istotnie - w
    zależności od aktualnych stanu psychicznego piszącego - wzburzenia,
    niepokoju, przemęczenia itp. Czy podobna sytuacja nie odnosi się do
    rysunków? A jeżeli jest możliwe, że tak to czy są wystandaryzowne metody
    unikania artefaktów?

    Pozdrawiam

    Paweł