PracaGrupypl.praca.dyskusjemoja historia - jak informatyk z poznania pracuje i zyje w szwajcarii › Re: moja historia - jak informatyk z poznania pracuje i zyje w szwajcarii
  • Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: moja historia - jak informatyk z poznania pracuje i zyje w szwajcarii
    Date: 18 Aug 2009 11:04:58 +0200

    On 2009-08-18, Wwieslaw <j...@g...com> wrote:

    [...]

    > Udalo Ci sie wyjatkowo korzystnie znalezc najem i uogolniasz.

    Jakoś moje obserwacje są zbieżne z obserwacjami innych osób.
    Może bład polega na tym, że ty porównujesz kredyt _już zaciągnięty_
    kiedyś tam, z aktualnymi warunkami rynkowymi?

    > Poznan:
    >
    > Za 40m2 place 1200+oplaty (330). Daje to mozliwosc zaciagniecia
    > kredytu okolo 250000 zlotych, co po cenie 5000/m2 daje 50m2.

    To jak płacisz kredyt 1500, to nie masz opłat?
    Nie musisz mieszkania wyposażyć? W gołych ścianach chcesz
    mieszkać i gotować na rozpalonym z gazet ognisku?
    Koszt samego zakupu to nie jest jedyny koszt.

    > Alternatywnie, mozna nabyc 40m2 za 200000 i placic 200 zlotych mniej
    > miesiecznie niz za najem, dotyczy Poznania.
    >
    > Torun: Mieszkanie 40m2 - rata 450 zlotych. Czynsz najmu 1000 zlotych
    > (minus podatek).
    >
    > Poznan: mieszkanie 59m2 (w scislym centrum), rata kredytu: 1500
    > zlotych. Czynsz najmu: 2000 zlotych.

    Kupione kiedy? Bo ja tez mogę być mądry - wynajmowałem kamienicę
    w centrum (na Strzałowej) i widziałem że ją gość kupił za 160 tyś.
    Tylko to było ładnych parę lat temu. Teraz takie mieszkania chodzą
    "deczko" drożej.

    > Bydgoszcz: 48m2, rata kredytu: 660 zlotych, czynsz najmu: 1200
    > zlotych.
    >
    > W ktorym z powyzszych przypadkow najem jest tanszy? Oddaje w najem 2 z
    > powyzszych mieszkan i nie wpadlbym na to, zeby dokladac do interesu to
    > raz, a dwa jest to na tyle ryzykowny sport, ze marza musi byc wysoka -

    Ale rozumiesz, że inaczej wyglądają koszty życia w danym mieszkaniu,
    a wynajmowania go? Jak mieszkanie wynajmujesz (komuś) to płacisz tylko
    ratę. Jak tam mieszkasz to: remontujesz, ubezpieczasz, wyposażasz
    porządnie i ponosisz te same opłaty do spółdzielni, które pominąłeś
    pisząc "rata kredytu 1500".

    > tanio moga wynajmowac ludzie, ktorzy majac swoje mieszkanie dostali
    > drugie w spadku, ale to nie jest caly rynek najmu.

    Odbijam piłeczkę:
    Udało Ci się wyjątkowo korzystnie kupić nieruchomośc i uogólniasz.

    > Nowe mieszkanie w Poznaniu w 2009 roku spokojnie mozna bylo kupic w
    > cenie 4300/m2.

    Nowe mieszkanie w Poznaniu w 2009 spokojnie można było wynająć poniżej
    100 zł.

    > Duzo ofert opiewa na 5000-5500/m2. Osobnik po 5 latach
    > pracy, z 1 dzieckiem w planach, moze zaczac od 40-50m2, nie musi
    > kupowac 100m2 jak sugerujesz. Za 400 tysiecy to mozna kupic segment
    > szeregowca w Plewiskach albo Komornikach, z wykonczeniem pod klucz,

    Ale to trzeba już np. chcieć korzystać z samochodu do dojazdu do pracy.
    Jak chcesz korzystać z KM, to już Ci się te opcje kurczą.

    > trzeba tylko dobrze poszukac. To ze w wyborczej pisza, ze mieszkania
    > wiecznie drozeja, to nieprawda - w ostatnim roku znacznie potanialy.

    Wynajem też potaniał, to po pierwsze. Po drugie, nie liczysz w ogóle
    faktu że owszem ceny poszły w dół, ale marże kredytów poszły ostro
    w górę, a o kredytach w CHF i na 100% to można już praktycznie
    zapomnieć.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl