PracaGrupypl.praca.dyskusjeile zarabiacie? (długie) › Re: ile zarabiacie? (długie)
  • Data: 2006-09-30 08:34:07
    Temat: Re: ile zarabiacie? (długie)
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Nikiel ;) napisał(a):
    > Składek rentowych jest tylko 113,56*2 i tyle idzie na utrzymywanie
    > rencistów. Z 1747zł brutto 170.51*2 idzie na twoje konto emerytalne (te w
    > zusie lub/i w ofe).

    precyzyjniej na ofe trafia tylko 39% ze skladki emerytalnej. Na "konto"
    zus - 61%. Krotko mowiac jedyna potencjalnie produktywna skladka
    emerytalna wynosi 132 zl/mies. Potencjalnie, bo juz pojawia sie zakusy
    nacjonalizacji srodkow zgromadzonych w ofe.

    Moja rekomendacja - zastanow sie nad przejsciem na mniej kosztowny
    sposob zatrudnienia i srodki na emeryture inwestuj sam z
    zaoszczedzonych w ten sposob srodkow.

    > Z tego będzie potem wypłacana twoja emerytura. Fakt,
    > zus wypłaca z bieżących wpływów. 42.80 zł idzie na twoje ubezpiecznenie
    > chorowobe -jakbyś w ciągu roku chorował więcej niż 33 dni, wtedy zus ci
    > zasiłek wypłaca. Fakt możesz w życiu ani razu z tego nie korzystać, ale
    > inni to robią... imo w społeczeństwie jest duże przyzwolenie na tolerowanie
    > lewych zwolnień lekarskich - 'a bo z czego taki człowiek ma żyć'.

    Jestes teoretykiem. W praktyce zus nie interesuje sie zbytnio
    przeznaczeniem skladek i - poza odprowadzeniem czesci ofe - wrzuca je
    do jednego worka. A struktura tego worka wyglada nastepujaco (dane za
    2005, statystyka uproszczona - pomijam marginalne pozycje):

    DOCHODY ZUS:
    wplywy ze skladek: 78.2 mld zl
    dotacja z budzetu panstwa: 32.8 mld zl
    Razem dochody: 111 mld zl

    WYDATKI ZUS:
    swiadczenia (emerytury, renty, zasilki chorobowe, mac.) - 107.4 mld zl
    koszty wlasne - 3.6 mld zl
    Razem wydatki: 111 mld zl

    Ilosc placacych skladki: 13.1 mln
    Ilosc swiadczeniobiorcow: 7.2 mln (sami emeryci i rencisci)

    Przykladowe liczby
    Statystyczny ubezpieczony odprowadza miesieczne skladki w wysokosci 497
    zl.
    Statystyczny emeryt/rencista dostaje miesieczne swiadczenie w wysokosci
    1243 zl (brutto!)

    Zrodlo:

    Statystyki zus:
    Dochody ZUS: http://www.zus.pl/statys/dochodyFUS.pdf